lrisan Startet 25.Mars.2016 Del på Facebook Startet 25.Mars.2016 Hvor kobler man D+ fra dynamoen på en standard dynamo? Jeg har noen problemer her. Har byttet dynamo, den var gammel og rusten, men problemene forsvant ikke. Altså i følge databladet til dne nye dynamoen må D+ ha "minst 2 volt når tenningen er PÅ". Dette stememr fiint med det jeg kan lese andre steder her på forumet, sånn som i denne (Fra denne siden, Takk! https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/) På min båt, som har tuslet og gått i 25 år, de siste tre i min eie er det koblet helt annerledes, nemlig sånn: Altså: Båten har en elektronisk oljetrykkmåler, hvor det går en elektrisk ledning til en lampe. Denne lyser når motoren går men trykket blir farlig lavt (og det skjer bare når jeg skrur av motoren). (Har også en mekanisk oljetrykkmåler, som måler det faktiske oljetrykket, med en olje-ledning.) Og så har båten enn vanntemperaturmåler, hvor det går en annen elektrisk ledning fra en føler på motorblokka til et meter i dashbordet. Så går det en ledning fra ut fra vanntemperatur-meteret . Denne er koblet sammen med ledningen fra oljetrykklampa, som så går til D+. Nå måler jeg 0 volt på D+. Etter montering av ny dynamo har jeg bare kjørt motoren 1 minutts tid, for båten står på land, og det er dårlig med kjøling. men det var nok til å se at dynamoen ikke begynte å sende ladestrøm. Er det noen som skjønner dette skjemaet, hva som bør være normale spenninger, hva som er logikken i hele oppkoblingen, og hva som kan være problemet når D+ forblir 0 volt?? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Du ser koblingen på den øverste tegningen. Når tenningslåsen slåes på gir den strøm til D+ gjennom en ladelampe. Da starter ladingen, D+ får spenning fra dynamoen og ladelampen slukker. Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 jeg byttet dynamo for 2 uker siden og har siden hatt hodebry. Det kommer ingen lading. Min løsning er å heve turtall til ca 600 rpm, da virker det fint. Så vidt jeg har forstått er mitt ladelys for svakt, kun 3 av 4 lamper som virker . Har vp 41a med et avlang sort instrument lys. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Eg har forandret litt på den tegningen din, slik at det skal virka. det er lagt til eit ladelys og ein plussledning. Hvis eg skal forstå båtfyren dithen at han bruker LED-lys i ladelampen, so er det dette som er problemet, fordi ladelampen SKAL bruka litt strøm, og LED bruker for lite. Skifte pæren med ei god gammeldags glødetrådpære, so er du i gang. Magne Sitér dette innlegget Link to post
lrisan Svart 27.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Flott Magne! Forsalget ditt virker fornuftig. Men skjønner du hvorfor noen i sin tid koblet oljetrykkmåler og vanntemperaturmåler til D+ på dynamoen? (Og det har jo virket, i 25 år) -Lars Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Hallo Lars :-) På min har D+ en gul leder som går direkte til +pol på batteriet som skal lades. (I mitt tilfelle er det forbruksbanken uten å gå om ladelampe og tenning) Da får Dynamoen det antall volt som er på batteribanken og det er alltid over 2V. Den bruken av D+ som du tegner opp, har jeg ikke vært borte i, men det kan hende det kan stå paralelt med en leder direkte til +pol. Utover det så har nok Dinamo og Joerg-Becher (Send IM), langt mer peiling på dette enn det jeg har. R$£ Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Dinamo Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Eg tillater meg å tvila om denne gule som du refererer til er D+. Hvis det er slik at den er det, so gir den D+ spenning sjølv om motoren ikkje går. Dette vil tømma batteriet, ca eit par A, og vil på lang sikt ogso ødeleggja dynamoen, er meg fortalt. Derimot virker det som denne gule er ei heilt riktig beskrivelse av ein senseledning. Mage Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Irisan : Men skjønner du hvorfor noen i sin tid koblet oljetrykkmåler og vanntemperaturmåler til D+ på dynamoen? Litt vrien den ja, men hvilken motor er det snakk om? En motor uten selvstarter, men bare håndsveiv, har i grunnen et enklere elektrisk opplegg, og noe kan jo være hjemmelaget også. En fordel med å koble til D+ om man kan kalle det en fordel da, er at D+ blir strømløs så snart motor stopper. Det er vel kanskje det det er tenkt på hvis det ikke var noen nøkkel å hente strømmen fra. Dermed var det ikke noen instrumenter som trakk strøm etter at motor var stoppet. Men har den selvstarter og nøkkel har jeg vanskelig med å forstå dette. Sitér dette innlegget Link to post
lrisan Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 (redigert) hegra: Det er snakk om en "hjemmelaget" Volvo Penta MD21. Altså, det er en marinisert Indenor (Peugeot) dieselmotor, tror den har 64 hester, sånn at den ligner på en Volvo Penta (Volvo lagde også sine dieselmotoerer ved å marinsere Indenor motorer), men det er et verksted i Moss som har gjort mariniseringen. 70-talls Indenor/Peugeot satt i mange forskjellige biler, selvfølgelig i Peugeotene og Citorenene, men også i bla Toyota. Båten er 26 fot ombygd livbåt, altså en slags "snekke". Den har tenningsnøkkel, selvstarter, to batterier (manuelle kobling for å velge mellom dem), og nå har den også ny dynamo. Den dynamoen passer, nesten perfekt, og er helt ny, men er laget til en 70-talls Ford Cortina! Han som bygget båten gjorde en strålende jobb med det meste, men han skjønte ikke noe av strøm, så det hadde noen gjort for ham. Den mystiske koblingen befinner seg inne i dashbordet, og inne i der er det en salig spagetti! Det er fristende å trekke om alt, men en helvetes jobb. Det er lett å sette inn en ladelampe, og koble den på tenningen, som Dinamo har foreslått, men jeg lurer bare på hva den koblingen da gjør med den elektriske oljetrykkmåleren, og med vanntemperatur-meteret, det er derfor jeg prøver å finne ut hva som var "meningen" med den sprø koblingen! -Lars Redigert 29.Mars.2016 av lrisan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Den koblinga vil virka slik at når dynamoen kjem so høgt i turtall at den begynner å lada, sjølv uten hjelp av eit ladelys, so gir den ut 12 volt på D+ koblinga, og forsyner dermed instrumenta med strøm. Ei ombygging som i mitt forslag, vil gjera at instrumenta får strøm frå tenningsnøkkelen, og ladelyset gir litt strøm tilbake til dynamoen so den begynner å lada på eit adskillig lavare turtall. For instrumenta spelar det ingen rolle kor strømmen kjem ifrå. Med den beskrivelsen som du kjem med her, so vil eg sei at det kan vera lurt å studera instrumentpanelet nøye, for å sjå om der er fleire rare / merkelige koblinger som kan bli problem i framtida. Magne Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Eg tillater meg å tvila om denne gule som du refererer til er D+. Hvis det er slik at den er det, so gir den D+ spenning sjølv om motoren ikkje går. Dette vil tømma batteriet, ca eit par A, og vil på lang sikt ogso ødeleggja dynamoen, er meg fortalt. Derimot virker det som denne gule er ei heilt riktig beskrivelse av ein senseledning. Mage Siden du er så sikker, så blir jeg usikker. Det er en Senseleder jeg snakker om ja og jeg mener bestemt at den går direkte til D+ fra forbruksbanken. Jeg skal sjekke neste gang jeg åpner motorkassa og har fått ryddet frem kartbordet så jeg kommer til bak. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
lrisan Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Takk Magne, da gleder jeg meg til å komme meg ut på marinaen for å mekke! Og jeg skal nok begynne å rydde i den "spagettien"! svADA: gjør det, har også lest andre steder at å koble 12 volt rett på D+ er en dårlig ide. Takk for tips fra alle. -Lars Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 1.April.2016 Del på Facebook Svart 1.April.2016 Hvordan gikk det med ladingen? Eller har du ikke fått tid enda? RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
lrisan Svart 5.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2016 ... været har vært dårlig, så når det gjelder båtlivet har jeg konsentrert meg om å sitte hjemme og sy kalesje-glidelåser. ... men jeg gir dere en liten oppsummering etter hvert? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Det er og i noen tilfeller viktig med hvor stor pære som står i ladelyset for at dynamo skal starte lading. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Gabi Svart 13.April.2016 Del på Facebook Svart 13.April.2016 Håper jeg kan "låne" tråden litt mens trådstarter gjør noe annet enn å mekke på strømopplegget sitt.... Jeg byttet dynamo på min KAMD43P i vår (Scand Baltic båt). Standard 2-polet Volvo dynamo kjøpt på Volvo verksted og for min motor. Oppstart med gamle dynamoen var slik at når jeg vred om tenningen så lyste alle 3lamper (ladelampe, oljevarsellampe og kjøleveskelampe). Vred så tenningen til trinn 2 for å starte motor og lampene slukket og alt fungerte. Etter bytte av dynamo er det blitt litt rart..... Når jeg vrir om tenningen til første trinn så lyste ikke lampene lenger. Men hvis jeg trykket på testknapp til varsellyd så kom lampene på. Vred så om nøkkel til trinn 2 for å starte og lampene slokket. Men noen ganger kom ikke lading i gang (har Nasa batterimåler) og ei heller turteller. Stoppet så motor og prøvde igjen en gang eller to og da kunne alt fungere med lading og turteller. Men siste dagene nå så lyser ikke lampene engang selv om jeg trykker på testknappen for varsellyd. Men etter noen sekunder kan det hende lyset for oljetrykk kommer på sammen med varsellyd. Dersom jeg vrir nøkkel til trinn 1 og starter ganske med en gang så kommer ingen varsellyd og alt kan fungere, bortsett ifra ovennevnte lading ikke kommer igang eller turteller fungerer. Men hvis jeg enten venter litt (eller kjører litt truster eller noe-usikker på om det betyr noe, kanskje jeg tror dette har noe å si fordi jeg bruker litt tid???) så kommer lading igang og turteller fungerer. Startbatteriet er et BlueTop batteri og i storform. Den turner starter veldig raskt rundt og trustere som også er tilkoplet samme batteri fungerer veldig bra. Så batteri er ok. Lading fra dynamo gir ca 14,2V og gir også ladestrøm. Det er en brun Volvo-ledning til D+ på dynamo, har ikke sjekket noe mer rundt den. Noen som har ide til hvor jeg kan begynne å feilsøke eller sjekke? Merkelig hele greiene! Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 14.April.2016 Del på Facebook Svart 14.April.2016 Jeg fikk hjelp av en svært så kyndig kollega på jobben som fant ut at det manglet kontakt mellom startbatteri og B+ på dynamo og videre til tenningsnøkkel etc.. Dette trengtes tydeligvis ikke på forrige dynamo..... Så nå fungerte det igjen! Sitér dette innlegget Link to post
lrisan Svart 28.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2016 (redigert) Hei igjen alle, Nå blir det spennende å se om dette funker når båten havner på vannet, om fire dager. Jeg følger Dinamos opplegg, og legger inn ladelampe. Den bør jo helst bruke litt strøm, altså ikke LED. Men så begynner det å bli vanskelig å finne «gammeldagse pærer», LED er på vei inn i alt mulig. Og selv om jeg finner en gammeldags glødelampe nå, så kan det hende den er ute av produksjon når den ryker om fem år, eller så. Så jeg tenkte at jeg får være tidsmessig, og gå for LED, «lysende diode». Da trenger jeg normalt to motstander i kretsen: En som kobles i serie med dioden, for å ta ned spenningen. Dioden skal vel ikke ha mer enn 1-2 volt, og 12 volt vil brenne den. Og en annen som bare står og bruker litt strøm, som en gammel glødelampe. Altså, en «ladelampe» laget med lysdiode ser sånn ut: Men så oppdaget jeg at ELFA selger lysdioder med innebygget motstand, sånn at de tåler 12 volt, så da kan man droppe motstanden som skal kobles i serie. Neste utfordringen er å koble en motstand i parallell med lysdioden, sånn at man får litt strømforbruk, altså en motstand som simulerer «gammeldags glødelampe». Jeg regnet litt med Ohms lov, noe husker jeg fra svakstrømmen, og fant ut at en motstand på 47 ohm vil gi ca 3 watts forbruk. Utfordringen da er at hvis du dytter 12 volt på en sånn liten motstand (sånn med fargekode-streker på langs), sånn at den gir 3 watt, så brenner du opp den også. Du trenger en motstand som tåler varme. Også det hadde ELFA. Jeg fant en 5 watts motstand med kjølekappe. Og så stablet jeg om litt på dashbordet, og satt inn en turteller der den gamle oljetrykkslampa sto, så da bytter jeg også denne med en 12 volts lysdiode, og så plasserte jeg begge lysdiodene og 5 watts motstanden på en liten plate, som det ble plass til et annet sted på dashbordet, der et ødelagt dobbelt voltmeter hadde stått. (Finner en helt ny plass til nye voltmetere, til begge batteriene.) Valgte rød lysdiode til oljetrykket og blå til ladelampa – fint med forskjellig farge, sånn at man umiddelbart ser hvilken som eventuelt lyser – når den ikke burde!) Det hele ser da sånn ut: ... og sånn på forsiden: (Her med lys i begge diodene. Billig å lage et OK display, brukte en skiltmaker som lager postkasseskilt.) Montering i morgen, venter med å starte herligheten til jeg har kjølevann. Komponentene finner dere her: Motstand: https://www.elfadistrelec.no/no/tradviklet-motstand-47-ohm-vishay-rh00547r00fe05/p/16024516 Bål 12 volts LED: https://www.elfadistrelec.no/no/led-med-motstand-bla-mm-t1-12-kingbright-7113mbdl-12v/p/17501467 Rød 12 volts LED: https://www.elfadistrelec.no/no/led-med-motstand-rod-mm-t1-12-kingbright-7113id-12v/p/17501460 Redigert 28.April.2016 av lrisan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 (redigert) Denne ladelampen, med paralellkobla motstand, ser ut som ein grei løsning og det å bruka 5 watt motstand med ein belastning på 3 w vil eg kalla for solid dimensjonering. Men om eg skal dela mine tankar om glødelampe som ladelys, so tenker eg som slik at den pæra lyser berre kort tid om gangen, og berre når batteriet er nede på hvilespenning. I tillegg er den seriekobla med rotoren i dynamoen og litt elektronikk i spenningsregulatoren, som tar lampespenningen ytterligare ned. Dermed so meiner eg at levetida på denne pæra ligner meir på 50 år enn på 5. Magne Redigert 28.April.2016 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lrisan Svart 29.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2016 Du har helt sikkert rett i det med holdbarheten. Det var egentlig ikke derfor jeg valgte lysdioder. Saken var den at jeg ikke fant noen gammeldagse glødepærer på nettet, av den typen som har sånne standard bil/båt-plugger. Alt er LED. Nå er jeg helt fornøyd med diodene, men hvis det er andre innom denne tråden, så er det fint om noen poster noen lenker. Noen som vet hvor men kjøper sånne pærer? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 30.April.2016 Del på Facebook Svart 30.April.2016 Vanlige glødepærer mellom 1 og 4 watt bør vel være mulig å finne på biltema. Det er vel sterkt nok til at lading starter, men svakt nok til at dynamo ikke skades om du skulle glemme å slå av tenning uten at motor er gang. Mye der som ikke står i katalogen, men du bør jo også ha en holder til pæra. Jeg kjøpte på BT med pæreholder. Den var nok noe svak (0,5 watt tror jeg det var) da motoren måtte ruses opp i ca 1500 omd før lading startet, men når lading først var i gang er det ikke noe problem på tomgang heller. Ble en vane å gi den denne lille opprusingen etter start så egentlig ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.