Jump to content

Anbefalinger om redningsflåte til motorbåt.

Eureka

Recommended Posts

Min far vil kjøpe redningsflåte for å ha i motorbåten,Grandezza31. Han har kommet til at å drasse med seg gummijolle på badeplatformen er det slutt på. -blir aldri brukt og er i realiteten en dårlig løsning om det må evakueres.

Dette er særlig med tanke på de årlige langturene langs kysten fra Ålesund til sørlandet.

Da er de som regel to ombord, med av og til opp til 4 pers.

Min far er sprek, men min mor har noe redusert balanse og fysikk pga MS. Dette er en vesentlig faktor mtp en gummibåts egnethet vs flåte.

Utgangspunktet er at flåte i bag er en betingelse pga lagring og håndtering.

Hva er å anbefale i disse tider?

Seatronic har jo et godt utvalg iallefall http://www.seatronic.no/redningsflater-flater-c-249_96

Jeg kjøpte en 4-manns i bag for noen år siden, men tror ikke de har den modellen nå. Kostet 6-7.000.

Veier drøyt 30 kg så går jo greit å flytte på.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Aller viktigste er å sørge for at noen starter søk og redning når man må ty til å gå i flåten, i.e. nødpeilesender eller lignende.

Utover det er det lite jeg kan bidra med.

Alt av tid jeg har tilbragt i flåte har vært i forbindelse med kurs. Og et viktig tips derfra er viktigheten av vite hvordan snu flåten hvis den havner opp-ned (og helst ha prøvd/trent på det).

Evt. en flåte som er helt lik på begge sider og ikke trenger å snus.

• 2 uker senere...

Så det ble en ny redningsflåte på dere, gratulerer!

Den har kun en inngang så entring fra sjøen blir et lite he... ja helsike :lol:

Normalt skal man forsøke å få til å gå tørr fra fartøyet og rett om bord, Da unngår man og nedkjøingsproplematikken. Å entre en flåte fra sjøen trengs litt planlegging, da den lett kan tippe over den som forsøker å klatre ombord.

Då bør en annen hale seg til andre siden og holde igjen som motvekt.

Er man alene og det blåser litt kan det være verdt å prøve å snu inngangen mot vinden når man klatrer ombord. da unngår man at vinden tipper flåten over den som skal ombord.  

De som har erfart små gummibåter vet hvordan det kan være. Dog har flåter poser under bunnen som fylles opp med vann når den ligger på sjøen. Dette hjelper noe på.

Ellers er de normalt levert med en bruksanvisning for både montering og bruk,

Les den godt. 

Finnes enkelte seilklubber som har kurs i bruk av flåter når våren kommer, kanskje ikke dumt å sjekke litt i nærområdet. 

Håper aldri det blir bruk for den. Ja ikke at jeg synes produktet er dårlig, men går man i flåten er det alvor. Det er aller siste utvei.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Seatronic har jo et godt utvalg iallefall http://www.seatronic.no/redningsflater-flater-c-249_96

Jeg kjøpte en 4-manns i bag for noen år siden, men tror ikke de har den modellen nå. Kostet 6-7.000.

Veier drøyt 30 kg så går jo greit å flytte på.

samme som jeg har. Den er alltid med. Og nå har vi ikke jolle lenger. Tok service i fjor vinter - det kosta vel ca 3000 kr

..... Ja, nå kommer meningene.... :)

Det ble den siden båtbutikken vi bruker lokalt selger den. Enkelt og greit. Min far hadde lest på slikt i hele påska og er en handlingens mann når han skal kjøpes.

Jeg tror nok at det kun er entring fra badeplattform som er aktuelt for ett av mannskapets vedkommende. Da blir det å stupe nedi.

Slik er det når kroppen ikke lystrer lenger, som før.

Men ja, bruksanvisning er nødvendig å lese.

Og så får min mor overta min Regatta 911 flytedress også.

Redigert av Eureka (see edit history)
  • 1 måned senere...

Tenkte det passer å løfte denne tråden i lys av både redningsvest-tråden og forliset utenfor Sørlandet.

Kan ikke dere som har flere års erfaring med flåte, brukt den, kursing i bruken, tanker om plassering og oppbevaring på seilbåt/ motorbåt, komme med konstruktive innspill? Container vs bag, store og små båter.

Hva gjør man når uhellet er ute, hvor legge den ut, hvordan gå ombord etc. Hvilke utfordringer og problemer har man i vente.

Pass på og få en flåte som ikke har ligget på lager i flere år.

Det opplevde jeg.

Min var kjøpt i 2013 men pakket i 2011. Det vil si at raketter og vann inne i flåten gikk ut i 2014. Og jeg har seilt rundt med ei flåte som jeg trodde var godkjent. Fant ikke dette ut før jeg resertifiserte flåten nå i 2016 før langtur.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...