Jump to content

VP forskjellige kompressorhjul på turbo?

Jori

Recommended Posts

Har kjøpt en turbo VP type 861260/3202070 som jeg har overhalt. Jeg ser nå som jeg har tatt ut den gamle turboen 838697 at det er veldig stor forskjell på kompressorhjulet (det på innsugningssiden. På den Gamle er det bare snakk om hundredelsmillimeter klaring til yttervegg, På den nyere 861260 er det sikker nærmere 5mm klaring fra ytterkant til vegg.

Siden jeg har så liten detaljkunnskap om turbo spør jeg om dette er riktig? Jeg er nok mest vant til å se de turboene som subber yttervegg både på innsug og utblåsingsiden.

For øvrig kan jeg fortelle at den gamle går rundt, men tregere enn den nye, i tillegg er den ca. 25% grodd igjen på utblåsingssiden (litt rust og litt koks). Den har blåst blå røyk ved oppstart og gitt en skikkelig svart røyksky når turboen slo inn, men ellers fungert helt greit.

Legger ved ett par linker til bilder.

https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31882/img_0437.jpg

Denne ser man begge turboene på

https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31882/img_0438.jpg

Denne ser man den nyeste 861260

Takknemlig fra hjelp til dere som kan dette mye bedre enn meg. Er dette noe feil? Hvorfor er det eventuelt forskjellig? Hva har det å si i praksis?

Har selv lurt på om dette kan være noe med at 861260 turboen er den forbedrede utgaven som skal gi mer moment???

Vil ikke sette inn nyrenoverte turboen før jeg vet det er ok med det kompressorhjulet

Det er den nye typen kompressorhjul på den med stor klaring til huset.

Husker ikke benevnelsen på disse men det skal kanskje være slik klaring. Er ikke turboekspert foreløpig  :smiley:

Før var alle bladene som regel like, men nå er annethvert blad lavere enn de andre.

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Husker ikke helt for det er lenge siden jeg var borti dette.

Gjelder vel turboer generelt, vet ikke om VP spesielt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Hei Jori.

Synes den klaringen så veldig stor ut.

Har puslet litt med turbinmotorer til modellfly som bruker sentrifugalkompressorer like som på innsugsiden av en turbo.

Erfaringen derifra er at klaringen skal være så liten som mulig uten at det subber på maks rpm (som regel 110-200.000 rpm avh av størelse). Vi snakker om noen tidels millimetre.

Skal veldig lite til før effektiviteten synker drastisk. F.eks om en motor har hatt lagerhavari som har gitt litt radial slakk slik at kompressor og turbin (aksial) har blitt slipt ned en mm eller to, yter den som regel såpass dårlig at begge deler må byttes.

Har hatt motorer med begge typer utforming på kompressoren som på bildet over, og i likhet med de turboene jeg har sett har klaringen til huset alltid vært liten.

Hadde sendt bilde av den til turboservice så tipper jeg de fort vil kunne si om den skal være slik eller ikke.

Skal finne et bilde eller to som viser typisk klaring...

bilde

(Fresemerkene på bildet under er balansering)

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Hei Sap, lenge siden sist nå :).

Er helt enig med deg, jeg tror det kompressorhjulet er til en annen turbo, kanskje 4 sylindret? Turbinhjulet er ok, CHSA enheten har jeg overhalet, turbohuset er helt rent, men de har satt inn feil kompressorhjul tror jeg. Det kjedelige er at nytt kompressorhjul koster 2000,-. Jeg kan jo ta hjulet fra den turboen jeg skulle bytte, men nå kan jeg like gjerne overhale den (tatt den med hjem), da jeg ikke satte inn den andre pga det lille hjulet. Jeg tror som deg SAP at det skal være 100dels klarering til vegg, fordi luftmengde som suges inn vil gå drastisk ned med bare litt mindre blader. Noe som for så vidt Boe bekreftet med den enheten han selger.

Ett annet spørsmål, hva er forskjellen på de to turboene? Det hevdes av VP at 861260 og 3802070 skal gi mer moment allerede fra lave turtall? Ser man på de er de utvendig helt identisk med den gamle min 838697, men kan jo være forskjellig innvendig for det?

Lurer på å bare overhale de to jeg har selv, og selge denne her igjen. En som har en defekt turbo men med hele blader på innsugningssiden vil jo få seg en billig turbo her,

Ja, tenkte det samme, at noen hadde satt på en mindre kompressor fra en annen turbo. Men fatter ikke hensikten med det om det ikke var for å selge "en hel turbo".

Er huset identisk kan man sikkert flytte over kompressor fra den gamle turboen din, men da bør den i så fall balanseres før bruk. Skal veldig lite ubalanse til på turbinene hvertfall før levetiden går drastisk ned. Turbovekstedene har utstyr for dette.

En annen ting å tenke på er klaringen mellom turbin og hus på eksossiden. På drevinstallasjoner med turboen rett over vannspeilet i eksoskrøken, er ofte litt av godset i huset rundt turbin rustet bort med årene slik at klaringen blir større og effektiviteten mindre. Greit å sjekke ut før man legger my arbeid og penger i det.

Husker også vp markedsførte ny type turboer til 31 og 41 motorene. Etter det jeg husker skulle disse begynne å gi ladetrykk på lavere rpm enn de gamle. Skulle visstnok være merkbart på båter som var tunge å få over kneika og opp i plan. Mener toppeffekten var den samme.

Forskjellene kan som du sier være innvendig. Utforming av kompressor, eksosturbin og huset innvendig har mye å si.

F.eks på disse modellturbinene har utviklingen vært stor fra den spede barndommen rundt tusenårsskiftet. Ikke direkte sammenlignbart da også diffuser, brennkammer og NGV har endel å si, men effekten på én viss fysisk størelse motor har nesten dobblet seg på de 15 årene jeg har drevet med det. En god bit av dette er takket være ny utforming av kompressorene. Den type kompressor med dobbelt sett blader hvor annethvert blad er mindre og sitter lenger inn er en nyere variant.

Den nye generasjonen ble etterhvert CNC-freste som muliggjorde en enda mer optimal utforming fremfor de tidligere variantene som var støpte.

Håper vi sees på vannet i sommer Jori :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Sap, takk for svar. Veldig enig med deg. Nå er vel noe av grunnen til de høye prisene på kompressorhjulene at de er balanserte allerede, så de skal dermed kunne monteres rett på den enheten man har. En annen ting er at en Kina-CHSA vil ikke koste så mye mer den heller.

Jeg har i går begynt å pusse opp eksossiden på den gamle turboen. Slet med mest forkoksing/sotoppbygging.(Vet ikke hva som er riktig navn på dette) Denne koksen er jo beinhard, nesten som metall. Først freste jeg, så brukte jeg honingsutstyr og manuell håndpussing på de siste 100-delene. Så har nå pusset meg helt ned til metall. Metallet har klart seg overraskende bra. Noen få antydninger til pittinggroper er det hele. (Kan jo også være støpefeil det så) Så har sikkert jeg i denne prosessen slipt bort noen få 1000-deler, men tror ikke dette skal gjøre det store utslaget. Vil nok uansett oppleve en stor forbedring sammenlignet med den ca 15-20% innsnevring jeg hadde der. Blader er hele på chsa-enheten så blir å bytte pakninger og lager på den.

Tanken var og egentlig bytte til de nyere som VP hevder er forbedrede utgaver, men blir vel overhaling nå i stedet. Tar den ene i år, og den andre til neste år, skulle ikke lysten komme veldig til å ta den siste etter sjøsetting. (litt avhengig av hvordan de nå spiller sammen de to motorene). Min båt er jo tung nok å få i plan, og ble ikke bedre etter at jeg bygde på badeplattform i fjor, så kunne sikkert trengt det ekstra momentet, men men.

Hmm, har nå skrudd ut CHSA-enheten i den gamle turboen. Denne har ny type blader ala GT307R i Teerex innlegg #2. Så denne har blitt byttet en eller annen gang før min tid.

Har veldig lyst å bare bytte pakninger og lager på denne, så sette den inn i huset til 861250.

Da blir det evt å kjøre med en gammel type turbo og en ny type turbo i år. Kan jo være spennende å se om det er noen forskjell, eller om det bare er "tom m-føring"

Har du spurt hos et turbofirma? Det er jo flere med god kompetanse rundt omkring.

Jeg har nå flyttet over kompressorhjulet. Det ble veldig mye riktigere. Står ett VP partnummer på det kompressorhjulet som satt i den gamle turboen. Stod ett RS partnummer på det som er så lite, så her har tydelig noen bare smelt på ett kompressorhjul for å selge som komplett. Det lille kompressorhjulet er mindre enn det gamle både innerst og ytterst. Er ment for en mindre turbo, er jeg ikke i tvil om. Skal ta noen søk på nettet så kan det hende jeg finner ut hvor det passer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...