HVKBJOA Startet 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2016 HeiHar en gammel klassiker Skibsplast Sportsmaster 15ht 1977Motor suzuki df60 2001, smarttabs, propell 13,5 17 3 bladet ballisticTurtall 5800 30 knop maksfartSynes turtallet er veldig høyt (skal jo være 5300 på maks)Må ha veldig høyt turtall for å oppnå 24 knopSkal prøve med 13 3/8" 19 for å senke turtall ved marsjfartStod 13.5 x 15 alu propell på tidligere (maks turtall 5300)Hevet motor 20 mm før jeg monterte stålpropellen jeg har nå (13.5x17) ballisticSpørsmålet er øker turtallet så mye med heving av motor(Kunne godt stått enda høyere )Vil jeg oppnå lavere turtall ved marsjfart med ny propellMotoren er veldig tung til denne båten (ca 170 kg)Synes også blad arealet på ballistic propellen er endel mindre en alu propellen, stemmer det?Bør jeg heve motoren enda høyere?Mister man akselerasjon ved heving og vil turtallet øke enda mer?Føler mest av effekten kommer på denne propellen ved turtall fra 4500 og oppoverMange spørsmål, men jeg håper noen guruer har noen gode svar til meg ☺ Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Propellvalg hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.