Jump to content

oljetrykk Volvo tamd30a

boble65

Recommended Posts

Hei. Motoren gikk fint på prøvekjøring. Monterte den i båten. Gikk fint da og. Men Oljetrykksmåler viser 10 (fult)hele tiden. Regnet med det var kontaktfeil en plass men ble litt usikker idag da det blåser litt opp oljepåfyllingslokket.. og litt røyk ut av veivhusventilasjonsfilteret..

Drypper og litt olje ved oljekjøleren plass. Ska se nærmere imorgen.

hva kan det være?

Motor er veldig lettstartet og går pent..

Redigert av boble65 (see edit history)

Viser det 10 bar med tenningen påslått uten at motoren er startet opp?Ofte så er det dårlig jording som gjør at intumenter viser feil.prøv og legg opp en ny jording til både giver og instrument...Har hjulpet meg ved to anledninger.At det blåser noe ut av påfyllingslokk for olje er vel ikke så unormalt,men skal jo ikke være slik at man får bakoversveis heller :wink:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Muligens ett skudd i blinde,men er du sikker på at du ikke har byttet om på ledninger inn til oljetrykksmåler og temraturmåler.

Jeg gjorde den fadesen i går.Holder på og modrenisere dashbordet,og i den forbindelse skulle jeg koble tilbake de gamle instrumentene.

ved første oppstart så gikk oljetrykket opp i 10 bar,mens temperaturen viste 75 grader(helt kald motor).

Prøvde alt mulig,både med ny jording,ny pluss,byttet om på instrumenttavle med den andre motoren,men nei,ikke tale om at jeg skulle finne ut av det.Idet jeg var i ferd med og gi opp,så ser jeg at jeg har satt ledningene til oljetrykk på kjølevanntemp og omvendt....flaut....verdt og sjekke :lol:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Hva har du byttet ? Hva er nytt ? For meg virker det som du kan ha koblet giveren for oljetrykklys/alarm til instrumentet. Den giveren er bare en av/på bryter og instrumentet vil oppføre seg akkurat slik du beskriver hvis det er denne giveren du har brukt. Oljetrykkinstrumentet har en egen giver som skal brukes så forsikre deg om at det er den rette du har brukt. Selvfølgelig kan jo den også være kaputt, selv om du har brukt den rette.

sitter givaren svåråtkomligt? isf hade jag provat en http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Oljetrycksmatarset-2000022138/ för att se om det verkligen är 10bar tryck. jag vet inte heller vilken kontakt du har från motorn till instrumenthuset. är det den vanliga 18 eller 15 poliga kontakten? isf hade jag kontrollerat jorden som är till denna alternativt kontrollerat kontaktdonet. annars får du göra en testkabel direkt från givaren där du annvänder både jord och givar signal. lycka till...

Det som er koblet på motor er ifølge boka. Og tok jo bare bort di gamle giverne og satte på nye.. Og det virket jo i garasjen og viste riktig oljetrykk under testkjøring.. Er det som er så merkelig. kan virkelig den nye givern være gåen plutselig.. viser 0 under gløding. Med en gang motor starter så spretter den opp på 10 (max)

Inne i giveren for oljetrykk ligger det en plate med en vikling av motstandstråd som en arm påvirket av oljetrykket glir over.

Dersom du har vært uheldig og f. eks. hatt 12V spenning direkte på giver, brenner tråden av i det området armen står når dette skjer. Fullt utslag på instrument indikerer brudd. Mål motstand mellom G og W på giver, utgangsverdi er ca 10 ohm uten trykk og ca 180 ohm ved makstrykk giveren er beregnet for. Kontroller for sikkerhets skyld at giver er beregnet for 0-10 bar. Gradvis stigende trykk får du ved å kjøre motor på starter med stopparmen på brennstoffpumpen i stopp-stilling.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...