boble65 Startet 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2016 (redigert) Hei. Motoren gikk fint på prøvekjøring. Monterte den i båten. Gikk fint da og. Men Oljetrykksmåler viser 10 (fult)hele tiden. Regnet med det var kontaktfeil en plass men ble litt usikker idag da det blåser litt opp oljepåfyllingslokket.. og litt røyk ut av veivhusventilasjonsfilteret.. Drypper og litt olje ved oljekjøleren plass. Ska se nærmere imorgen. hva kan det være? Motor er veldig lettstartet og går pent.. Redigert 26.Mars.2016 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Er nok el feil.Prøv med manometer da får du riktig trykk på instrument Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Viser det 10 bar med tenningen påslått uten at motoren er startet opp?Ofte så er det dårlig jording som gjør at intumenter viser feil.prøv og legg opp en ny jording til både giver og instrument...Har hjulpet meg ved to anledninger.At det blåser noe ut av påfyllingslokk for olje er vel ikke så unormalt,men skal jo ikke være slik at man får bakoversveis heller Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
boble65 Svart 26.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Viser null med tenningen påslått. Spretter opp på 10 ved start. Hmmm.. må sjekke mer imorgen.. Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Givare fel eller jordfel beror på vilken VDO Givare du har? Har du jordat motor blocket eller bara jord via startmotor? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 26.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 (redigert) Motor er jordet via gods 50mm2 og til batteri. Alt el nytt... måler viste rett ved prøvekjøring i garasjen. Begge giverne er nye.. Redigert 26.Mars.2016 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Muligens ett skudd i blinde,men er du sikker på at du ikke har byttet om på ledninger inn til oljetrykksmåler og temraturmåler. Jeg gjorde den fadesen i går.Holder på og modrenisere dashbordet,og i den forbindelse skulle jeg koble tilbake de gamle instrumentene. ved første oppstart så gikk oljetrykket opp i 10 bar,mens temperaturen viste 75 grader(helt kald motor). Prøvde alt mulig,både med ny jording,ny pluss,byttet om på instrumenttavle med den andre motoren,men nei,ikke tale om at jeg skulle finne ut av det.Idet jeg var i ferd med og gi opp,så ser jeg at jeg har satt ledningene til oljetrykk på kjølevanntemp og omvendt....flaut....verdt og sjekke Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Scand29bal Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Prova med en mekanisk givare om du misstänker att trycket är för högt sitter ju några bypass valves som kan ha fastnat. Är instrumentet jordat ordentligt? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 27.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Ja prøvde ny jording idag. Byttet instrument også. men samme greia . Tempmålern viser riktig ? Følern er jo ny og kablene og.. hmmmm... ja er jo noen ventiler på oljekjøler.. hmmm.. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Hva har du byttet ? Hva er nytt ? For meg virker det som du kan ha koblet giveren for oljetrykklys/alarm til instrumentet. Den giveren er bare en av/på bryter og instrumentet vil oppføre seg akkurat slik du beskriver hvis det er denne giveren du har brukt. Oljetrykkinstrumentet har en egen giver som skal brukes så forsikre deg om at det er den rette du har brukt. Selvfølgelig kan jo den også være kaputt, selv om du har brukt den rette. Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 sitter givaren svåråtkomligt? isf hade jag provat en http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Oljetrycksmatarset-2000022138/ för att se om det verkligen är 10bar tryck. jag vet inte heller vilken kontakt du har från motorn till instrumenthuset. är det den vanliga 18 eller 15 poliga kontakten? isf hade jag kontrollerat jorden som är till denna alternativt kontrollerat kontaktdonet. annars får du göra en testkabel direkt från givaren där du annvänder både jord och givar signal. lycka till... Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Om det sitter en övertrycksventil i oljekylaren vet jag inte med det bör sitta nån eller några i oljefilterhuset. men som sagt är skeptiskt till att det är dom som kärvar. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 27.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Både oljetrykksgiver til instrument og til alarm er byttet. Alt virket i garasjen under test. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 27.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Har den vanlige tykke kabelen fra motor og opp. Har to så skal prøve den andre imorgen. Kan ikke tro at det står 10bars trykk på motor. Må være no elektrisk. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 28.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 Sjekk også hurtigkoblingen på kabelstokken inn på motoren. Den var et svakt ledd på motorer på disse årgangene. Har opplevd ulike instrumentproblemer pga. at denne ikke har entret skikkelig på flere VP motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 28.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 Har vert borti samme problem en gang i tiden. Da var det jording som var årsaken. Det hadde sammenheng med dynamo. Når ladelyse slukna spratt trykkmåler i peak. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 28.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 Prøvde og bytte hovedkabel fra motor idag. Hjalp ikke. Har og prøvd ny minus fra giver. Hjalp ikke. Så da gjenstår vel bare og prøve med både - og + fra giver og opp. Merkelige greier.. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 (redigert) boble65 : Så da gjenstår vel bare og prøve med både - og + fra giver og opp. Merkelige greier.. Ikke ta det ille opp, men kan du forklare hvor denne + ledningen er koblet Har du festet en + kabel til giveren er det ikke rart at måleren slår ut i hytt og vær. Trodde sikring ville slått ut, men ikke sikkert. Redigert 28.Mars.2016 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 28.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 (redigert) Han menar säkert givarkabel. instrumentet är ju ganska primitivt och mäter olika resistence vid olika tryckförhållanden. och VDO givarna har en dubbelkontakt som är Jord och en som är signal +. Redigert 28.Mars.2016 av Scand29bal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 28.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 Det som er koblet på motor er ifølge boka. Og tok jo bare bort di gamle giverne og satte på nye.. Og det virket jo i garasjen og viste riktig oljetrykk under testkjøring.. Er det som er så merkelig. kan virkelig den nye givern være gåen plutselig.. viser 0 under gløding. Med en gang motor starter så spretter den opp på 10 (max) Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Inne i giveren for oljetrykk ligger det en plate med en vikling av motstandstråd som en arm påvirket av oljetrykket glir over. Dersom du har vært uheldig og f. eks. hatt 12V spenning direkte på giver, brenner tråden av i det området armen står når dette skjer. Fullt utslag på instrument indikerer brudd. Mål motstand mellom G og W på giver, utgangsverdi er ca 10 ohm uten trykk og ca 180 ohm ved makstrykk giveren er beregnet for. Kontroller for sikkerhets skyld at giver er beregnet for 0-10 bar. Gradvis stigende trykk får du ved å kjøre motor på starter med stopparmen på brennstoffpumpen i stopp-stilling. Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Löste det sig? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Har ikke forsket no mere på det foreløpig ☺ men finner vel ut av det.. giverne er originale Volvo deler. Skal kjøpe en uoriginal giver å prøve. Litt trangt nede der så må bruke speil for og se.. og da blir det speilvendt ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.