tilplan Startet 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2016 Har vært så heldig å disponere en firmahytte i påska med jolle med 6hk firetakt Yamaha. Den er jo så stille i forhold til vår 5hk Mercury totakt at det nesten ikke er til å tro. Er derfor veldig fristet til å bytte motor på jolla som er en Mercury 300 dynamic rib. Hvordan er ytelsen på disse motorene i forhold til hverandre? Toppytelsen bør bli bedre ved et bytte, men har den nok dreiemoment til å komme opp i plan? Totakteren er ca 100ccm mot firetakteren sine 138ccm. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 (redigert) Jeg hadde 5 hk 2-takt på gummijolla, den gikk ikke opp i plan med 2 voksne. Bytta til 6 hk 4 takt, gikk opp i plan. Mer enn det vet jeg ikke om dette emnet. Redigert 26.Mars.2016 av Horst Bulau (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 27.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 (redigert) Takk, Horst Bulau. Det var noe slikt jeg hadde håp om. Ser at det er noe forskjell på slagvolum på firetakterene. Yamaha og Suzuki er i praksis like. Mercury, Tohatsu og Evinrude har drøyt 10% mindre. Har jo hørt om hvor lite fres det er i firetaktere, men det er gjerne ikke noe problem. Redigert 27.Mars.2016 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Har selv gått fra Johnson 10/15 2 takt til Suzuki 9.9/15 4 takt. Større motorer enn de du nevner, men det var mer "trøkk" i Johnson. Suzukien er derimot utrolig stille og bensingjerrig. Vekt var ikke tema. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 27.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Det er akkurat det med mindre trøkk jeg frykter. En ekstra hk hjelper forhåpentligvis, og siden maks turtall er det samme på både 4,5 og 6 hk, må det være høyere dreiemoment på de med størst effekt. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 Det endte med at jeg kjøpte en brukt 2012 Suzuki 6hk. Har ikke målt forskjell på toppfart, men klarer å komme opp i plan med noe mer vekt enn før. Har også fått et mer behagelig støynivå og ungene klager ikke på lyden. Med andre ord så blir det ikke mer totakt på oss. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.