chrisrik Startet 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2016 Hei, nå har det altså skjedd - bensin på stasjonene inneholder ca 5% ethanol. Konsekvensen er at vann ikke skilles like godt ut av bensinen. Vannutskillere mister helt eller delvis sin funksjon og bensinen blir "gråaktig". Hva vil dagens påhengere si til dette? Ref fintfølende injektorer osv. Noen sier dette er bedre, motorene vil bare i verste fall gå litt dårligere. Andre mener vi vil se en drastisk økning i antall verkstedbesøk. Noen forståsegpåere som kan komme med noen synspunkter? Er det overdramatisert og ethanolen er bare et billig subatitutttil dyr kondensfjerner-tilsetning? Uansett bør moralen være at man nå kanskje bør være enda mer sikker på å lagre båt med full tank, ikke tanke i regnvær, unngå store temperaturforskjeller, sørge for tett system og sikre at vann ikke trenger inn gjennom luftehullet.. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Kallethekid Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Vi har jo hatt opp til 5% etanol i bensin på land lenge. Tror ikke endringen er så stor. Konsensusen er vel at man helst skal lagre med tom tank, men ellers tror jeg det går helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Stian69 Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Opptil 5% etanol kom igang i januar. Mulig enkelte Statoil-stasjoner har hatt det tidligere. Renhold av tanken blir viktigere, ellers ser jeg ikke det store problemet. 98 oktan er uten etanol. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Det er vel gjerne verre for eldre motorer som ikke har alkoholresistente pakninger og bensinslanger? Jeg ble anbefalt å bytte bensinslangene på Chevellen (bil) og pakningen under forgasseren etter de begynte med etanol i bensinen. Dette etter flere andre med klassiske biler erfarte at pakninger og slanger løste seg opp før "vanlig" levetid var oppnådd (disse bilene har ofte minimal vanlig slitasje da de kun kjøres i sesongen, men bensinen blir da stående i slanger og slikt hele vinteren, da er det ikke så greit med iblandet etanol). Ble ikke rare kostnaden/arbeidet for min del, men for de med gammel forgasser kan det bli litt ekstraarbeid hvis de ønsker skifte pakningene der. Heldigvis slapp jeg gjøre noe med forgasseren min da denne er ny. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Ok, var vel litt rask. Statoil begynte med 5% i 2010 http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/nytt-drivstoff-fra-i-dag-e5/a/581367/ , men de holdt marinaer utenfor den gangen. Grunnen var at mange marinaer hadde gamle tanker og manuelt system for vannpeiling. Jeg sluttet drive marina i 2012 og er ikke sikker på hva som har skjedd etter det, men vil tro at det blir for dyrt i lengden å levere spesiell bensin kun til marinaer. Tror bekymringen er litt overdreven så lenge det kun er snakk om 5%. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Sterkt overdrevet. Mange av oss fyller påhengertanken på land eller båten på kombistasjoner og der har etanol vært iblandet lenge.Det får evt bli et problem for to-takt folket sol bruker båten svært lite, i alle fall de som kjører olje som ikkje er up to date og blander seg med etanolen. Vi andre sparer i alle fall bryet med kondensfjerner nå. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 (redigert) Jeg har kjørt vanlig bensin på min 98 mod 30HK mercury og min 40HK Yamaha. Fyller aldri på marina pga gjerrigknark (ung & fattig er vel den egentlige grunnen^^). Ikke merket noe spesielt. Yamahaen har autolube og mercury har samme ordning. Redigert 27.Mars.2016 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Sørlandet2 Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Mener det er vanlig med opp til 10% etanol i statene. Noe som har ført til at en del plasttanker på motorsykler har svelt opp. Vet ikke om etanolen har ført til andre problemer der. Men hvis ikke det er store problem med 10%, så vil jeg tro 5% går ganske greit? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.