Jump to content

5% Ethanol i bensin. Hva skjer nå?

chrisrik

Recommended Posts

Hei,

nå har det altså skjedd - bensin på stasjonene inneholder ca 5% ethanol. Konsekvensen er at vann ikke skilles like godt ut av bensinen. Vannutskillere mister helt eller delvis sin funksjon og bensinen blir "gråaktig".

Hva vil dagens påhengere si til dette? Ref fintfølende injektorer osv. Noen sier dette er bedre, motorene vil bare i verste fall gå litt dårligere. Andre mener vi vil se en drastisk økning i antall verkstedbesøk.

Noen forståsegpåere som kan komme med noen synspunkter? Er det overdramatisert og ethanolen er bare et billig subatitutttil dyr kondensfjerner-tilsetning?

Uansett bør moralen være at man nå kanskje bør være enda mer sikker på å lagre båt med full tank, ikke tanke i regnvær, unngå store temperaturforskjeller, sørge for tett system og sikre at vann ikke trenger inn gjennom luftehullet..

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Det er vel gjerne verre for eldre motorer som ikke har alkoholresistente pakninger og bensinslanger?

Jeg ble anbefalt å bytte bensinslangene på Chevellen (bil) og pakningen under forgasseren etter de begynte med etanol i bensinen. Dette etter flere andre med klassiske biler erfarte at pakninger og slanger løste seg opp før "vanlig" levetid var oppnådd (disse bilene har ofte minimal vanlig slitasje da de kun kjøres i sesongen, men bensinen blir da stående i slanger og slikt hele vinteren, da er det ikke så greit med iblandet etanol). Ble ikke rare kostnaden/arbeidet for min del, men for de med gammel forgasser kan det bli litt ekstraarbeid hvis de ønsker skifte pakningene der. Heldigvis slapp jeg gjøre noe med forgasseren min da denne er ny.

Ok, var vel litt rask. Statoil begynte med 5% i 2010 http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/nytt-drivstoff-fra-i-dag-e5/a/581367/ , men de holdt marinaer utenfor den gangen. Grunnen var at mange marinaer hadde gamle tanker og manuelt system for vannpeiling. Jeg sluttet drive marina i 2012 og er ikke sikker på hva som har skjedd etter det, men vil tro at det blir for dyrt i lengden å levere spesiell bensin kun til marinaer. Tror bekymringen er litt overdreven så lenge det kun er snakk om 5%.

Sterkt overdrevet. Mange av oss fyller påhengertanken på land eller båten på kombistasjoner og der har etanol vært iblandet lenge.Det får evt bli et problem for to-takt folket sol bruker båten svært lite, i alle fall de som kjører olje som ikkje er up to date og blander seg med etanolen. Vi andre sparer i alle fall bryet med kondensfjerner nå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...