Jump to content

Korsfjord 23 - Tresnekke - Nybegynnerspørsmål -

Taskeladden

Recommended Posts

Hei! Ny på forumet her, heter Chris, er snart 34 år og kommer fra vestlandets navle, Bergen.

Er ny eier av en ikke så ny 1965 - Korsfjord 23, handlet delvis på impuls, og delvis for å oppfylle gamle drømmer. 

Motor er en 18-22 sabb diesel av ukjent årgang. Motor var igang i fjor da båten lå i naust, og har fungert upåklagelig i alle år.

Båten ligger for øyeblikket på land, og slik lå den i fjor også, bare innendørs. Den ble satt ut under presenning i desember i fjor.

Sist den hadde vann under kjølen var i 2014 iflg tidligere eier. Den ser forsåvidt ok ut for mitt utrente øye, og tidligere eier tok vårpussen i fjor, med lakk og bunnsmøring av skrog og overbygg. Båten ble aldri sjøsatt pga husbygging og unger.

Det som gjenstår er en innvendig vask og litt lakk, samt montering av ruter som ble tatt ut i forbindelse med puss av overbygg. 

Legger ved noen bilder av slik den stod idag når jeg var å så på den. Kalesjen er ikke montert på bildene.

bilde

bilde

bilde

Siden dette er min første trebåt, så håper jeg å kunne plukke litt av ekspertisen man finner her inne. 

Båten har i alle år vært potte tett (sies det), og jeg velger å stole på selger, da han virker rimelig seriøs. Båten har vært i hans familie de siste 10 årene.

Det nærmer seg utsetting nå i begynnelsen på april, og nervene er i høyspenn

Har i den forbindelse noen spørsmål jeg gjerne ønsker innspill på;

1. Siden båten ble bunnsmurt og lakket i fjor, er det nødvendig med dette i år? Tenker hovedsakelig på bunnsmøring. Tidligere eier hadde fylt fram 80 i noen sprekker i fjor, dette stoffet er der forsåvidt enda da båten ikke har vært utpå siden. Bør dette fjernes og legges inn ferskt, eller holder dette enda?

2. Har lest meg til at både "fram", margarin og fett er kjekt å bruke på gamle skrog, så tenkte ta meg en runde før utsetting og legge i der jeg får plass. Litt etter "heller for mye enn for lite" og "føre var" mentaliteten. Er dette og anbefale eller selger jeg skinnet før bjørnen er skutt?

3. Det er blitt borret ett "dreneringhull" i fremkant av båten, like ved kjølen. dette for å få ut gammelt kjølvann når båten ble tatt opp. Hva er den beste og mest holdbare måten å tette dette på? hullet er ca 10-12mm i diameter. Leser mye om treplugger med kon,og andre remedier, noen innspill på dette?  Holdbarhet er nøkkelordet. 

4. Motormessig. Jeg kan mye om bilmotorer, lite om båtmotorer. Hva er sjekklisten man går igjennom før man fyrer opp? 

5. Trutning. Båten har tidligere lekt lite ved utsetting, men etter 2 år på land så tar jeg ingenting for gitt. Hvor lenge venter man før man fyrer opp maskinen? Jeg lader opp med en haug med pumper og 800ah med batterier, så håper på å holde skuten flytende lenge nok, i tilfelle rottefelle. Båtforeningen der båten ligger pr. dags dato har også 220v pumper til utlån om det skulle knipe til.  Satser på jeg ikke blir å trenge sistnevnte.

Setter pris på alle som tar seg tid til å lese, ikke minst blir jeg takknemlig om du tar deg tid til å legge igjen ett lite svar. Ris, ros, jeg er glad uansett.

-Chris

P.S. Har kalt båten for "Mormor", etter min ikke så sjøglade Bestemor. Eneste måten få hun med meg på sjøen på :) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Lite respons her, men har funnet ut at motoren er en 2H fra 1976. Har handlet inn olje, oljefilter og dieselfilter, og tenkte tappe av tanken og gjøre rent i morgen. Noen som kjapt kan fortelle meg prosessen for å lufte drivstoffkretsen? 

Dreneringshullet i båten plugger jeg med koniske treplugger fra maritim. Skal bytte ut en fra tidligere også så jeg så var sprekt på midten. 

Går også over alt av bevegelige deler med fett. Må skifte noen benkeplater foran, og gå over det elektriske og fikse litt småfeil. 

Kjøper en boks med fram og trykker i småsprekker under vannlinjen, bare for å være på den sikre siden. Har handlet inn ymse tau, og noen fendere på biltema. 

Begynner glede meg til å få den på vannet :) Satser på det blir fredag eller lørdag. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

2H'en din er 18 hk, ikke 18-22. La båten trutne noen dager før du starter motoren, det vil du ikke angre på. Å starte en motor i et tørt treskrog ka føre til store lekkasjer du vil slite med å få tettet.

Lufting: Løs lufteskruen på filteret, og pump med den lille hendelen under dieselpumpa til det kommer ut ren diesel uten bobler. Stram til lufteskruen. Løs slangen inn på høytrykkspumpa og pump til det kommer ren diesel her også. Stram til. Gi full regulator, løs dyserørene litt ved dysene og vipp over dekompresjonshendelen. Kjør motoren på starteren til det kommer diesel. Stram til og start opp. Jeg har hatt 2H selv, og den var slett ikke vanskelig å lufte.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hei Onkel Puttputt.

Gratulerer med flott båt. Siden du ikke har fått så mange svar på dine første spørsmål, så skal jeg prøve å svare deg  :wink:

Dersom bunnsmøring og lakk ikke flasser, så hadde jeg ikke gjort noe med det.

Dersom FARM 80 henger godt fast og ikke er for hard så fungerer den sikkert, men min erfaring er at dersom du tetter med FARM så må du gjøre samme jobben hvert år...

Etter en liten storm (som ikke brydde seg om at båten egentlig sto på land) så tettet jeg alle sprekker med VVS-lin fra Biltema (860983) og noen nye kobbernagler. Etter dette ble den tettere en noen gang :-)

Jeg bruker også en blanding av tjære, terpentin og litt linolje innvendig under dørken (Biltema 361140, 361142 og 36362).

Som nygle (propp i dreneringshullet) har jeg brukt ny kork hvert år. Kjøpte en pose i en vinbryggingsbutikk som hadde opphørssalg.

Kjenner ikke til motoren din, men sørg for at du har rett type olje (har tabbet meg ut her da jeg hadde litt for lite, og tok litt av oljen som var til bilen). Lurt at du rensker tanken  :thumbsup:

Ville sveivet litt på motoren uten å starte den dersom det er mulig, for å få olje rundt i systemet.

Båten trutner nok mye på et døgn, og du kommer langt med en 10l bøtte. Dersom den lekker for mye kan du legge den på grunna til den har trutnet. Når du starter motoren, så vil den begynne å lekke litt mer igjen, så ikke dra på tur for tidlig (har gjort den tabben også).

Under er bilde av sprekke ved kjølen som ble helt tett etter reparasjon:

20150404_154649.jpg

Hei! takk til alle som har svart, har fått skuten på vannet, og renset dieselsystemet, skiftet alle filter, og fikk start på motoren. MEN, (og det er litt krise) det kommer ikke noe kjølevann ut med eksosen... 

Noen som kan fortelle meg om det er noe lufteprosess ang kjølevann? motoren er saltvannskjølt. 

Inntaket er selvfølgelig åpent, og jeg kjenner på kulden på røret inn derfra at det er vann. Det sitter to "ventiler" (skruer), på vannpumpen, er dette noe som må åpnes/ stenges? De satt noe sinnsvakt, og er redd for å ta i for mye. 

Haster litt, så setter stor pris på om noen vet råd. 

Kommer tilbake med en oppdatering og flere bilder så snart jeg har fått båten vekk fra der den ligger nå. 

-Chris.

Oppdatering:

Båten ble satt ut på lørdag den 2 april, og har vel egentlig ikke tatt inn noe særlig med vann, selv etter 2 år på land. Trutnet til ganske fort og i dag går pumpen ca hver andre-tredje time.

Hadde oppe dørken mens båten lå på land, og skrapte over løs drit med en gummiskrape. Fikk ut 4 fulle 10 liters bøtter med møkk jeg slapp å få i lensepumpen.

Motoren var ett kapittel for seg selv. Selv en sabb trenger litt omsorg, og det har denne absolutt ikke fått. 

Begynnte med at det var grums og tett i absolutt alt av filtre og rør, så demonterte alt fra tank og helt til dyser. Gjorde rent, vasket med sprit og ren diesel, skiftet alle filtre, og monterte sammen. Fikk luftet takket være gode svar her i tråden og en guide jeg fant her på forumet. :)

Gjorde ren alle pakkbokser og fyllte opp med nytt fett. 

Så fikk jeg endelig start. 

Motor ble  fort varm, og jeg kvelte motor når tempen nærmet seg 75 grader.

Fikk liv i 2 av tre instrumenter, oljetrykk (3bar) og temperatur. Turteller virker ikke, så tips taes imot med takk :) 

La merke til at det var intet kjølevann, så gikk igjennom vannpumpen, så over membraner og gjorde rent. Da fikk jeg en grei sprut på tomgang. Fant også lufteskruene på pumpen, så fikk ut luften her. 

Gikk fra båtforeningen der jeg hentet båten søndags formiddag sammen med en kamerat. Kom ikke langt før vi la merke til at motor gikk rimelig varm, og det var akutt mangel på kjølevann. Fikk slått av maskinen, og fikk heldigvis slep av en hyggelig kar de siste 800 meterne til dit jeg ligger nå. 

De siste 2 dagene har jeg demontert hele kjølesystemet, og staket opp det meste av kanaler i toppen med en hesjetråd.Tok meg ca 6 timer med kødd.  Manifoil ble skrudd av og lagt i diesel i 2 dager.  Det kom MYE drit ut av både motor og manifoil, og begge anoder var borte vekk. Heldigvis ikke så mye tæring så jeg kunne se. Skal få tak i nye anoder over helgen. 

Satt sammen alt i dag, med nye bolter og pakninger. Startet opp og nå har jeg godt med kjølevann. Etter 2 timer på tomgang så lå temperaturen på fine 45c. :) 

Neste plan motormessig er å få dynamoen til å lade, fikse turtelleren,  samt bytte motorolje og olje på drevet. Har handlet inn 15w-40 mineralolje etter litt søking her på forumet og google. Tenkte også sjekke ventilklaringen, og gi motoren en liten shine med lakk etterhvert.

Må montere vinduer i båten, og så er det litt kosejobb utvendig. Skal også gå igjennom hele det elektriske annlegget da det er en smule utdatert. 

Jeg hadde ingen erfaring med båtmotorer, men det er jaggu utrolig hva man kan finne ut på en liten mobilskjerm når man er desperat nok:)

Skal ta noen bilder neste gang jeg er i skuten. 

Takk til alle som har svart meg ang sjøsetting; nervene roet seg, og  luftingen gikk lettere, samt jeg fikk spikket til en "nygle" og drevet den godt inn.

Begynner å glede meg til sommeren nå :) 

-Chris  

Redigert av Onkel Puttputt (see edit history)

Godt det ordnet seg. De to messingskruene på sjøvannspumpa er for drenering av sjøvannet, jeg pleide å løse disse og tappe ned motoren ved fare for sterk frost.

Tipper turteller og dynamo er samme feil, om du har en turteller som går på "W" uttaket på dynamoen så vil ikke denne virke uten at du har lading.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, har lært at det ikke alltid er til å stole på det som blir sagt når man kjøper noe. Hehe, men man lærer så lenge man lever :) Greit å kunne føye til Sabb på listen over erfaringer. 

Turteller er mekanisk såvidt jeg har skjønt. Mulig vaieren som har røket her? Skal skru opp i morgen og se over.

Det ligger endel løse ledninger i motorkassen, så mistenker at en av disse er til ladelyset som lyser konstant slik at den ikke får pluss fra dynamo?

Skal se over dynamo og koblinger i løpet av morgendagen. Må også få tak i ny reim til dynamoen, den som er på er sikkert 10 år gammel og rimelig morken. 

Blir godt å få sett over det elektriske, det er rimelig utdatert. 

Blir også ett prosjekt å få inn ruter så snart det blir godvær, har ny pakning og glass. Mangler låselist.

-Chris 

Turteller er mekanisk såvidt jeg har skjønt. Mulig vaieren som har røket her? Skal skru opp i morgen og se over.

Har hatt dette problemet på en tresnekke med Sabb 2H. Det var umulig å skaffe ny turtellerwire med riktig lengde fra Sabb :sad: den gangen. Det kan være mulig å reparere denne selv hvis bruddet er i motorenden av strømpen. På min motor klarte jeg å trekke endehylsen av strømpen og dra wirenstumpen ut av endebeslaget. Deretter kortet jeg inn strømpen litt og vridde wiren inn i endebeslaget før jeg trykket endehylsen over strømpen igjen. Det du må passe på ved montering av wiren er at det ikke er skarp bøy eller knekk på strømpen der den går inn til motoren.

Hei. gratulerer med kjempe fin trebåt! driver selv med oppussing av en eldre trebåt i Bergen. Har desverre ikke så mye og bidra med på spørsmålene dine (leser du har fått svar på de fleste) men følger tråden din med stor interesse. planlegger motorbytte i min å vurderer samme maskin som du har. om det er en 2HEG du har med aksling uten vridbar propell om eg har skjønt riktig? Håper denne motoren er stor nok til min båt på 27 fot.

Legg gjerne ut mer bilder :) altid kjekt å se andres prosjekter :)

Hei!

Fiks: Takk for tipset! Skal sjekke dette i dag når jeg skal i båten. Håper det kan repareres uten å kjøpe ny kabel. Er ganske grei lengde på den som ligger der, den ligger i en slakk bøy og går nesten helt akter før den går frem til maskinen. Er veldig for gjennbruk der man kan, og det gamle er ofte laget mer solid enn det man får kjøpt nytt i dag. :)

Hytte15:Takk for det! Er morro med trebåt, mye sjel og ikke minst sjarm:) Motoren er en 2H fra 1976 med vridbar propell. Under lille turen jeg fikk før kjølingen gikk tett, så gjorde den grei fart selv på lavt turtall. En kamerat av meg har samme maskin i en 27fot plastsnekke og den gjør rett under 12 knop i stille sjø. Tror du kommer langt med en 18hk, eventuelt en 22. Men ikke gå i samme fella som meg, gå igjennom  motoren og gjør den ren og pen før du setter den i båten så slipper du plages :) 

-Chris 

16-22 finnes ikke. Du får 2H med 16 eller 18k alt etter alder, og 2G med 18, 20 eller 22hk. Betegnelser som 3-5, 5-7 etc ble brukt på de gamle oppfyringsmotorene, der man oppga hk både ved max turtall og kontinuerlig drift. Nyere G, H og J motorer har ikke slike betegnelser.

Hei! Nå har jeg fått brukt båten litt, og temperaturen ligger på mellom 70-80 grader under normal gange. Noen innspill på dette eller er det ok? Når jeg går ned på tomgang eller ligger ved kai, er temperaturen raskt ned i 50. Hvordan høres dette ut for dere med erfaring? Motoren er saltvannskjølt.

-Chris

Var nok ikke meg det. Kalesjen er grønn, og gikk ikke den veien. Har for det meste lagt med kai i dag bortsett fra en liten tur. Fått inn noen vinduer og det ble jaggu noen pils i solen også. Vegrer meg litt for lengre turer før jeg er sikker på at alt er i orden. :/

-chris

Takk fiks, ser ut som jeg ligger gode 20 grader over anbefalt maxtemperatur. Kan kjenne på toppen at "bakre" delen (den med temperatursensoren i ), er ganske mye varmere enn "frem" mot svinghjulet. Fikk ikke tatt ut sensoren da jeg staket toppen pga en dyse var i veien. Vet ikke om de er en enkel sak å demontere/montere?

Da er vel neste punkt på listen å sjekke membraner og eventuelt få staket mer opp ved temperatursensor. Eller høres det ut som toppen må av?

på tomgang ved kai kan den ligge i timesvis og holde fine 40c. 

Har holdt på en god uke nå, allerede hatt meg 3 overnattinger i skuta. Så er litt lei, samtidig godt motivert for å få til siste hindring :)

Setter pris på alle innspill.

-Chris 

Usikker på om det er samme motor som deg jeg har, men det er iaf en sabb på 22 hk og den går på en 60-65 grader mener jeg å huske. 70-80 grader er vell ikke så innmari gali, men burde få den ned litt. Har du prøvd å rense kjølingsopplegget.

Så ikke side to før jeg postet. Men du sier den holder fin temp ved kai, det er ikke slik at du kjører skuta for hardt når du er ute da? Eventuelt at den får i seg for lite sjøvann under gange?

Redigert av Normannj (see edit history)

Det kan meget godt være jeg ikke kjører motoren på korrekt måte, jeg har lite erfaring med båtmotorer. Men har holdt meg på moderat turtall. Kan jeg ha hatt for mye stigning på propellen?

Jeg kjenner godt temperaturforskjell på hver side av toppen, så skal prøve få ut temp-føleren og stake opp her også. Det er veldig mye varmere rundt denne. Skal se mer på det i morgen, i dag må jeg jobbe litt for å få inn penger til båt-øl og tau :)

Legger ved ett bilde av skuten slik som hun ligger i dag. Gjenstår å få inn 2 ruter i overbygget, samt en i vindskjermen + litt småflikk her og der. Satser på å ha hun klar til bruk fra medio mai mnd :)

bilde

-Chris 

Skru av eksosmanifoilen og sjekk at ikke kjølevannhullet mellom denne og toppen er grodd igjen med rust. Sjekk også eksosbendet, at den blir kvitt kjølevannet. Hjelper ikke dette må du av med topp og stake opp kanalene mellom topp og blokk samt inni toppen.

Med sjøvannskjølt motor må du holde deg under 65 grader. ellers krystalliserer saltet seg og tetter kanalene.

Tviler på om dette har noe med kjøringen å gjøre, disse motorene pleier å ha god kjøling.

Min erfaring er at det ruster mest I hullene mellom delene, ikke så mye inni topp og kjølekappe etc. Men hullene mellom disse delene er ikke store, og litt rust tetter dem fort og hindrer sirkulasjonen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...