Jump to content

Ny båt - hva koster det og hvordan funker det?

Bent M

Recommended Posts

Hei

Vi er inne i en svært spennende vår. Vi er på nippet til å kjøpe en egen båt til familien (90% sikre). Vi er rimelig bestemt på en scand tropic eller en nor-star 290 fra 1998-2003 med diesel. Alt avhengig av hva som kommer på markedet.

Har søkt mye, lest mye og sett flere eldre tråder her om kostnader. 10% av verdien sies det at det koster. For å se hvor dyr båt vi kan kjøpe vil jeg gjerne ha innspill på

* Servicekostnadene (motor/drev)

* Båtplass (Østlandet). Lett å få tak i, og hva koster det?

* Opplag om vinter og løft. Er det noen gode marinaer som er rimelige, som og tar service og lagrer båt innendørs.

* forventet utstyr/bytte/oppgraderinger

Jeg ser bort fra kapitalkostnadene da vi bruker cash på kjøpet.

Hvordan fungerer det med båtplass og opplag for vinteren? Er dette noe som er enkelt å få tak i, eller må dette bestilles/sikres før vi kjøper? Noen som har anbefalinger på havn og marina ca 1 time kjøring fra Oslo? Regner med at man kan ha havn en plass, og levere båten ved en marina til service og opplag på høsten.

På forhånd tusen takk for alle svar og hjelp.

Båten vår er eldre en hva du forespeiler deg. Så oppgradering å vedlikehold er nok noe mer. Men kan jo legge ut hva vår koster oss. Båtplass 5000. Har båten hjemme på vinteren. Så bruker kranbil frem å tilbake. 4000. Drivstoff. Noe varierende. Vær avhengig. Men ca 12000 forsikring 2500. Div vedlikehold å oppgraderinger 10000. 33500 i året. Båten er en 1987 Mod Draco 24 styling. Som kan sammenlignes med tropicen i størrelse.

Norske båter er best!

Kan svare for meg selv, har omtrent samme str båt i Oslo.

Plass på Lakseberget, Sandvika - kjøpt den, 200k for 4m. Dvs ca 4000 i renter om pengene hadde nedbet huslånet istedet. pluss 2500 i leie, dvs 6500 i året.

Opplag og opptak ca det samme. Har den på Solvik på land på vinteren.

Service, der gjør jeg det meste selv, men koster jo et par-tre-fire tusen i året bare i olje, kjølevæske, filter, anoder, bunnstoff, poleringsvoks og andre slitedeler. Jo mer man setter bort, jo dyrere... men en gang i blant må den vel på service, så kan trygt regne 8-10000 i snitt.

Anbefaler å kjøpe noen bøker og lese seg opp, så ordner man mye selv enkelt. YouTube og dette forumet er også bra steder å funne ut av div. Litt av moroa med båt er vedlikehold mener nå jeg. Og den dagen man ligger og flyter med tett drivstoff filter er det greit å kunne bytte det selv.

Full kasko betaler jeg rundt 5000 for i året.

Så er det diesel...

Baltic-pappa

Hei,

Du burde nok nok regne 500 kr per fot for kun lagring. Dernest kommer diverse tillegg for service på motor, vask, polering etc. vet ikke hva slags motor som sitter i båten, men det er kanskje VP?, og hvis så er tilfellet ønsker du kanskje et VP godkjent verksted. Har ikke snøring på kostnadene angående service på de type motorer, men alt i alt, for overnevte ville jeg nok anslått at alt vil komme på mellom 35-40 k for fix ferdig båt levert på vannet. I vestfold er det en kjennsgjerning at det er få plasser man kan kjøpe, men plenty å leie. Det er det en grunn til. Du kan sjekke Nøtterøy båtservice, horten Båtservice, Jarlsø, evt. Vallø.

Østlandet er stort da, hvor bor du er veldig avgjørende, men lettere å få plass de fleste steder, har jeg inntrykk av, enn det var for 5-7år siden. 

Kjøpte 5m plass for 20 000kr og årlig leie 5200kr. Service gjør du selv, 2000-5000kr avhengig av motor type og drev/ikke drev.

Kad43 med drev ca 4000kr med sink oljer og alt for en service som du gjør selv.

Redigert av Førstefender (see edit history)

Her er et par båter jeg har sett litt på

http://www.finn.no/72520415

Synes denne er litt dyr (hinthint om selger leser). Utover det virker denne fin. Hadde denne vært et par år eldre hadde den nok vært innenfor.

http://www.finn.no/69182852

Denne er fin, og godt innenfor budsjett. Muligens skulle prisen vært under 400 for denne. Bare litt skeptisk til motor. Synes den er litt liten. Vil nok være krevende å få i plan med hele familien og feriepakk.

Redigert av Bent M (see edit history)

Ja. Lar den ligge litt så ser vi om vi ikke prøver et bud. Om noen vet en fornuftig pris så er det bare å si fra (ev IM).

Motoren er liten på den eldste. Det betyr at man må presse den mye og det sliter jo mer enn om den går mer behagelig. I tillegg vil det bråke mer noe som ikke er ønskelig.

Vil sterkt anbefale å ikke kjøpe for liten motor. Det vil du angre mye på. Har selv gjort den tabben....  i år bytter jeg til KAD43.

Stemmer det du sier at motoren vil gå tungt osv. i tillegg til høyere forbruk. En annen kjekk ting er duopropp :-)

Kommet over et par båter. Mange av de har eier selv tatt service på motor og drev. Det kan jo bety alt fra bra service til at han kun har tørket av propell med en vårserviett. Bør jeg være skeptisk? Hvordan sjekker jeg ev kvalitet på arbeidet best mulig? Er snakk om en kad43 og en d4.

Service på verksted er vel ikke noen garanti for kvalitet det heller.

Service selv burde ikke være noe problem. Spør om de har kvittering på det som er kjøpt inn av olje og filter osv. Beholder selv kvitteringer som et "bevis" på at det er utført.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Det koster altid mye mer en hva du har regnet med. Hvis du ikke kan bytte belger og ta service selv. Så blir det ganske dyrt. Og det er altid noe som må repareres eller trenger noe overhaling. No er det mange som ordner alt på motorer selv. Og ingenting er vanskelig hvis du kan det. Jeg kan ingenting om motorer og hadde 2 d4 i min bavaria. Så no ble jeg så lei av og betale firmaer for og gjøre alt Til blood pris Så jeg har kjøpt en ny båt med påhengere og 5 års garanti.

Hvis ikke du selv er teknisk. Så få med deg en som kan se sammen med deg. Å få selgeren til å fortelle hva han har gjort. Det beste er å se båten på land. Så det er mulig å inspisere skrog å drev. Men uansett så ser du på 15 år gammel båt. Så det kan komme påkost på mange ting fremover

Norske båter er best!

Klart det koster. Ser på såpass gammel båt da vi trenger størrelsen, og vi må ha litt reserve i tilfelle det kommer noe.

Tar kontakt med en båttakstmann. Det koster fort en 3000, men kan være verdt kronene når man ser på båten.

Hvordan fungerer det med båtplass og opplag for vinteren? Er dette noe som er enkelt å få tak i, eller må dette bestilles/sikres før vi kjøper? Noen som har anbefalinger på havn og marina ca 1 

Du får jo alltids en båtplass et eller annet sted, men desto større krav du stiller, desto viktigere å ha den klar på forhånd. Evt. være forberedt på å ha ukurant plass en periode før du får tak i den "riktige".

Takk for svar.

Noen som kjenner båtmarkedet for scand tropic og/eller nor star 290? Hva bør en slik fra 2000-2005 koste?

Tenker dieselmotor, varmer, baugpropell, ankervinsj og det meste av normalt utstyr. Har fulgt med på markedet siden i fjor sommer, men prisene er jo meget varierende.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...