Jump to content

Hvordan få av rester av Duct tape av gelcoat?

Gnisten

Recommended Posts

Kalesjen min fikk hard medfart (storm) i fjor. Måtte tape fast kalesjen til skutesiden for at ikke hele rukla skulle blåse av. Kalesje fikset, men det viser seg at Duct tape er særdeles vanskelig å få av gelcoaten. Deler av tapen og limrester har satt seg godt fast. Forsøkte å myke opp med aceton, men heller ikke dette hjalp.

Tips om vidundermiddel som kan løse opp dette uten å ta knekken på gelcoaten? Andre metoder? :confused:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Takk for alle gode råd. Det ble en skikkelig drittjobb med finskjæring med barberblad for å få av lærrete på toppen av Duct tapen. Deretter ble det skrubbing med filler dynket med bensin for å få av lim og klister. Temmelig ør i toppen (og hodepine etterpå) når jeg var ferdig men resultatet ble bra. Aldri mer Duct tape mot gelcoat for meg; da lar jeg heller kalesjen blåse av.... :thumbsdown: .

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Bruk heller blank byggtape, ment for taping av fuktsperre i bygg. Denne avsetter lite limrester, og er grei å fjerne. Limrestene kan enkelt fjernes med f.eks. VD40, 6-66 og lignende oljer. Ulempen med denne tapen er at den ikke fester veldig godt i kalesjestoffet, men her kan man i nøden forsterke med vevstape på kalesjen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

sånn billig duct tape er no dritt mtp limrestene den legger igjen.  Har nå kjøpt gorillatape så får jeg se om den er bedre i så måte.    "Spinnakertape" er kanskje tingen til slik kalesjeberging..?  

Har også erfart at for slike limrester så er aceton ubrukelig , bensin og sitrusrens langt bedre.   I noen tilfeller funker det også greit med 5-56 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Byggtape er perfekt. Setter lite igjen av limrester. Ducttape er håpløs å fjerne, den sitter godt, som den jo er laget for å gjøre.

Limrester er håpløst å fjerne med normale løsemidler. Du spurte om råd og fikk riktig råd av flere. Hadde du fulgt rådene og brukt citrusbasert løsemiddel så hadde du vært ferdig på en blunk, uten hodepine!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...