Jump to content

Mercruiser V8 levetid?


Christensen

Recommended Posts

Heisann.

Vurderer et kjøp av båt, her sitter det 2 stk 350 motorer med sjøvannskjøling.

Selger sier at forrige eier hadde båten i ferskvann, da i 8 år, etter det så har den vært 2 år i sjøen.

i tillegg så er det 6 år som vi ikke har kontroll på i forkant av det!

Motorene er fra 2000 (350 mag MPI)

 

Hva er et godt alternativ til en eventuell remotorisering? Bytte motor og beholde drev.

 

Hvor lenge kan man forvente at disse motorene holder?

Begge motorer hadde under 400 timer på tellerne.

 

Forbruk?

Ja jeg vet de er tørste, men hva snakker vi om av forbruk pr stk på ca 3000 rpm cruising?

 

På forhånd takk for tips og innspill

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Her er kanskje den beste remotoriseringen om man fortsatt ønsker doble bensinmotorer, men merkbart bedre drivstofføkonomi.

Den nye 250 hk V6 4,5 liter er Mercurys første egenkonstruerte innenbordsmotor.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja noen tror alt hva reklamen sier. jeeez skal du poste dette i alle tråder inn i evigheten eller. Det sier seg sjøl at en slik investering ligger langt utenfor hva som passer i enhver bruktbåt av normalverdi.

 

Et godt remotoriseringsalternativ er å sette i tilsvarende motorer som er der nå. Det er tross alt det billigste hestekreftene du får tak i. Og solid som noe annet. Godt gjennomprøvet kan man si.

De kan også lett bli 30 år gamle de som står der også så ingen fare med det.

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post

Hva skal man tro på om ikke reklamen  :smiley:

Neida kommer neppe til å poste dette i alle tråder inn i evigheten, da jeg ikke skal være såå lenge på denne jordkloden da.

 

Det er naturligvis opp til den enkelte å avgjøre hvilken investering som passer for framtidig bruk og planer for båten.

Jeg hadde iallefall vurdert en slik moderne løsning, og med Axius joystickstyring som gir fantastiske muligheter for manøvrering.

 

http://www.tradeaboat.co.nz/reviews/1507/mercruiser-250-review/

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du får nye longblokk til 350 for 15-20 tusen stykk. 

Hvis du kan bruke resten av delene rundt har jeg vanskelig å tro at noen andre løsninger kan være økonomisk forsvarbare. 

Du kan ha flax,slik at motoren holder lenge enda, men skulle en eller begge ryke har du muligheten å bare skifte blokker. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...