Jump to content

Bunnstoff. Råd for flassing -> 1 komp. primer

Passbåten

Recommended Posts

Sikkert på grensen til utdebattert tema, men jeg fant ikke noe som passet helt og tar sjansen på å starte en ny tråd. Legger ved et bilde av min egen skute tatt i dag. Har her gått over med skrape og første manuelle runde med sandpapir (80) :lipseal:. Denne båten er nesten 50 år gammel, så her sitter det på mye gammel moro av ymse slag. Sikkert fristende å ringe rett til gutta med kalkblåser, men siden dette er min første sesong med denne båten er det ikke førsteprioritet. Så hva kan man gjøre i mellomtiden? Det er ikke et alternativ å pusse helt ned. Det har jeg rett og slett ikke tid til. Skal ha på Hempel Mille NCT selvpolerende, men først må jeg gjøre noe forebyggende. Jeg tror ikke det sitter noe primer på båten i det hele tatt gitt at jeg kommer rett inn til gelcoat (lyserosa farge) uten å møte på noe på veien. Ikke tegn til osmose noe sted, så da er det vel ikke grunn til å frykte det heller for en sesong til uten heldekkende primer. Har kjøpt inn SeaJet 011 1-komponent primer. Skal jeg gjøre et forsøk på å bygge litt høyde i disse gropene med et par lag primer-klatting for deretter å pusse litt ned igjen mot eksisterende bunnstoff og deretter stoffe? Er redd det blir vanskelig/umulig å få ned primer uten å overlappe med gammelt bunnstoff. Andre alternativer? Takknemlig for gode råd til en quick-fix (om den finnes)....   

bilde

Hvor fort går båten? Er ikke sikkert de har så mye å si fartsmessig om det er slik. Kan jo event prioritere å pusse de områdene som er i vannet i plan med 40papir, og så 80. Min erfaring er at 80 papir fyller seg fort.

Jeg har også erfart at ett slikt slipebrett som en fester på forlengeskaft gjør jobben mye enklere enn å ligge under.

TA

Hei TA. Nei, fartsmessig er jeg ikke bekymret. Det står en kraftig V8 i denne båten så farten er "høy" uansett status på bunnstoffet. Det handler mer å få til noe som ligner på håndverksmessig bestått. Takk for rådet om forlengerskaft. Selv med bruk av maske har jeg nok dessverre fått overdose med støv i fleisen i dag :nonod: Det kan man jo helt klart prøve å unngå.   

• 2 uker senere...

Hehe... Jeg ser på bildet ditt og ser tilbake på jobben jeg gjorde på min forsømte Donzi. Jeg pusset ned hele båten og la ned godt over 100 timer før jeg var ferdig. Under vannlinja pusset jeg bort gammelt bunnstoff og primer. Begynte med 40-papir, men for guds skyld vær forsiktig. Et lite feilskjær så lager du fort stygge sår. Ikke puss bort alt med 40, bare ta det værste. Fortsett med en runde 80, så 120, 240, 320, 800, 1200, Autosol osv. Jeg tjente 8 (ÅTTE) knop på dette, men dog uten bruk av bunnstoff etterpå (den står aldri mer enn en uke i vannet av gangen).

He he. Det setter jeg selvsagt stor pris på. Jeg vurderer "all the way" neste år, men kunne tenke meg å finne ut av hvordan det kjennes ut med det jeg gjør nå i første sesong. Med kun en 1.komponent primer der jeg har kommet meg inn til gelcoaten er det uansett ikke noe krise om jeg skulle gå grundigere til verks neste år. Poster et eget bilde på hvor jeg står i prosjekttråden litt senere i dag.   

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...