Jump to content

Bytte stråkjøl på trebåt, fremgangsmåte, tips og triks!


Kenneth Finsås

Recommended Posts

Det kommer mye an på hvorfor du monterer stråkjøl. Er hovedgrunnen pelemark, så brukte man gran. Fremgangsmåte: Jekk opp båten, riv av det gamle. Monter det nye med et lag tjærepapp mellom. Marken går ikke i gjennom tjærepappen. På større båter jekket man en skikkelig planke oppunder og slo inn 'kramper'. På mindre båter ble det bare spikret undenfra og opp. Stråkjøl er noe som skal brukes opp, eventuelt byttes med få års mellomrom.

 

Som man sa nede på Larviks-kanten, om en båt sakk utenfor Viksfjord og den ble liggende på bånn noen uker, la den bli liggende. Da ville den være full av pelemark og kassabel.

Link to post

Båten er på rundt 25/26 fot og står for tiden på henger. Ser at den gamle kjølen er laget i 4-5 deler, så det skal være kurant å flytte rundt på "putene" (som jeg tipper betegner trebitene som båtens vekt hviler på?) og komme til å bytte den/de skadde delene. La merke til at disse "bitene" med stråkjøl ser ut til å være festet med noen store stifter/kramper, og ikke spikret eller skrudd fra undersiden. Er vel dette som har medført at det enkelste plasser har oppstått "glippe" mellom kjøl og stråkjøl, og jeg er usikker på om det har noe å si? Skal få tatt bilder av dette en av dagene så det er lettere å komme med et godt svar. :)

Link to post

Da skal den være svært så stor :-) Men er det en morken treholk på mer enn 50 tonn, så tåler den kanskje ikke en slik punktbelastning. Vi har hatt båter som ved opptak etter noen dager har ligget som et vått ullteppe over sliskene. Det er klart at da vil det være problemer.

 

Der kom du inn mens jeg satt og skrev. Ta noen bilder. Det skal ikke være gliper, da smetter marken innimellom.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Fant noen bilder fra salgsannonsen som viser innfestingen, samt området der det mangler en bit. Båten er nå bunnsmurt (og generelt mye finere..... :) ) så det er nok bedre å se "problemet" her. Er usikker på om det er "ok" at det er glippe mellom kjøelene, og mellom skjøtene på selve stråkjølen. I enkleste fall kan jeg smekke på den ene biten som mangler, og tut og kjør. Men vil gjerne gjøre det skikkelig så det holder en stund også, og da er vi litt tilbake til innfestingsmetode, spiker/skruer/kramper og materiale på disse..... Jah, mange spørsmål her, men ønsker å lære. :)

 

bilde

 

bilde

Link to post

Tror jeg hadde plukket vekk hele stråkjølen og stoffet godt i stedet. Det er bedre uten, enn å ha glipe. Her på Østlandet bruker vi vanligvis ikke stråkjøl på småsnekker som er på land om vinteren. Skal du bedrive fiske på grunt vann, krabbe, hummer, etc. og daske borti bånn her og der, kan en slik stråkjøl ha mening. Men neppe slik som det fremstilles her.

Link to post

Takker for svar. Jeg holder til i Romsdalsfjorden, og planen er å ha båten på sjøen hele året, med opptak og vedlikehold på vårparten. Krabbe og hummer skal fiskes, men jeg bruker ikke å kjøre opp i fjæra for å sette teinene, så det skal ikke være behov for stråkjøl med tanke på mekanisk belastning. Det er godt mulig at det er totalt unødvendig for meg å ha stråkjøl, så det er her Båtplassen kommer inn for å rettlede meg... :yesnod:

Redigert av Kenneth Finsås (see edit history)
Link to post

Hadde slik stråkjøl på min første båt. Helt oppspist av mark, så den ble byttet. Selve hovedkjølen var ikke angrepet, men den var jo rimelig godt innsatt med tjære, så den hadde kanskje fått stått urørt uten stråkjølen også. Jeg hadde den i tre eller fire deler(husker ikke) og jeg skar skjøtene 45 grader slik at det blir tettere mellom skjøtene. Er du uheldig og går over et teinetau eller garn hekter det heller ikke så lett fast i skjøten når den er skråskåren. Betingelsen er at du går over tauet forover og ikke akterover. :giggle:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Det var et godt poeng du kom med der, det er dessverre slik på den hengeren båten er på nå også, at man ikke kommer til på kjølen siden hengeren er laget av en H-bjelke........ Vår "egentlige" henger er laget av en bussramme, mer relativt fri tilgang i senter, men den blir ikke brukt før ved neste opptak. :)

Link to post

Det er da du bruker en vanlig flaskejekk til et par hundringser fra Biltema og løfter en ende av båten, støtter opp, klosser under og så andre enden. Har gjort slik jobb drøssevis av ganger.

 

Uansett hva du gjør, ikke bruk galvanisert. Som beskrevet innledningsvis, som markbeskyttelse gjør en granplanke susen. Så lenge du ikke skal skrape på bunnen og skraper av bunnstoff, så gjør bunnstoff enda mer susen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...