Kenneth Finsås Startet 28.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2016 Stråkjølen på min sjark er dårlig, og delvis ødelagt, så et bytte må til. Finner lite info om dette emnet generelt, så prøver her om noen har peiling. Tenker på ting som type treverk,behandling før/etter montering, metode for montering, papp som mellomlegg, osv osv. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 Det kommer mye an på hvorfor du monterer stråkjøl. Er hovedgrunnen pelemark, så brukte man gran. Fremgangsmåte: Jekk opp båten, riv av det gamle. Monter det nye med et lag tjærepapp mellom. Marken går ikke i gjennom tjærepappen. På større båter jekket man en skikkelig planke oppunder og slo inn 'kramper'. På mindre båter ble det bare spikret undenfra og opp. Stråkjøl er noe som skal brukes opp, eventuelt byttes med få års mellomrom. Som man sa nede på Larviks-kanten, om en båt sakk utenfor Viksfjord og den ble liggende på bånn noen uker, la den bli liggende. Da ville den være full av pelemark og kassabel. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 28.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 (redigert) Takker for rask svar! Grunnen er at jeg har kjøpt en "ny" båt der deler av denne er vekk, og andre deler henger løst/med mellomrom til kjøl. Ønsker derfor å ha det i orden før sjøsetting. Jeg kan få tatt bilder av dette og legge ut så fort anledningen byr seg. Redigert 28.Mars.2016 av Kenneth Finsås (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Er båten stor, er det kanskje ikke lurt å jekke den opp, da fjerner man heller treputene den står på del for del og setter på ny stråkjøl eller lausekjøl som vi kaller det her. Så settet man inne igjen putene evt med kiler til båten er fullført. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Båten er på rundt 25/26 fot og står for tiden på henger. Ser at den gamle kjølen er laget i 4-5 deler, så det skal være kurant å flytte rundt på "putene" (som jeg tipper betegner trebitene som båtens vekt hviler på?) og komme til å bytte den/de skadde delene. La merke til at disse "bitene" med stråkjøl ser ut til å være festet med noen store stifter/kramper, og ikke spikret eller skrudd fra undersiden. Er vel dette som har medført at det enkelste plasser har oppstått "glippe" mellom kjøl og stråkjøl, og jeg er usikker på om det har noe å si? Skal få tatt bilder av dette en av dagene så det er lettere å komme med et godt svar. :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 (redigert) Da skal den være svært så stor :-) Men er det en morken treholk på mer enn 50 tonn, så tåler den kanskje ikke en slik punktbelastning. Vi har hatt båter som ved opptak etter noen dager har ligget som et vått ullteppe over sliskene. Det er klart at da vil det være problemer. Der kom du inn mens jeg satt og skrev. Ta noen bilder. Det skal ikke være gliper, da smetter marken innimellom. Redigert 29.Mars.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Fant noen bilder fra salgsannonsen som viser innfestingen, samt området der det mangler en bit. Båten er nå bunnsmurt (og generelt mye finere..... :) ) så det er nok bedre å se "problemet" her. Er usikker på om det er "ok" at det er glippe mellom kjøelene, og mellom skjøtene på selve stråkjølen. I enkleste fall kan jeg smekke på den ene biten som mangler, og tut og kjør. Men vil gjerne gjøre det skikkelig så det holder en stund også, og da er vi litt tilbake til innfestingsmetode, spiker/skruer/kramper og materiale på disse..... Jah, mange spørsmål her, men ønsker å lære. :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Tror jeg hadde plukket vekk hele stråkjølen og stoffet godt i stedet. Det er bedre uten, enn å ha glipe. Her på Østlandet bruker vi vanligvis ikke stråkjøl på småsnekker som er på land om vinteren. Skal du bedrive fiske på grunt vann, krabbe, hummer, etc. og daske borti bånn her og der, kan en slik stråkjøl ha mening. Men neppe slik som det fremstilles her. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 (redigert) Takker for svar. Jeg holder til i Romsdalsfjorden, og planen er å ha båten på sjøen hele året, med opptak og vedlikehold på vårparten. Krabbe og hummer skal fiskes, men jeg bruker ikke å kjøre opp i fjæra for å sette teinene, så det skal ikke være behov for stråkjøl med tanke på mekanisk belastning. Det er godt mulig at det er totalt unødvendig for meg å ha stråkjøl, så det er her Båtplassen kommer inn for å rettlede meg... Redigert 29.Mars.2016 av Kenneth Finsås (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 (redigert) For å si det på godt østlandsk "drit i hele stråkjølen" :-) Men for all del, plukk av det makkverket som henger der nå slik at du kommer skikkelig til med bunnstoffet. En bekjent av meg har hus og bedriver hobbyfiske i samme fjorden, den gamle, lekke holken hans har overlevd uten stråkjøl. Redigert 29.Mars.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 (redigert) Hadde slik stråkjøl på min første båt. Helt oppspist av mark, så den ble byttet. Selve hovedkjølen var ikke angrepet, men den var jo rimelig godt innsatt med tjære, så den hadde kanskje fått stått urørt uten stråkjølen også. Jeg hadde den i tre eller fire deler(husker ikke) og jeg skar skjøtene 45 grader slik at det blir tettere mellom skjøtene. Er du uheldig og går over et teinetau eller garn hekter det heller ikke så lett fast i skjøten når den er skråskåren. Betingelsen er at du går over tauet forover og ikke akterover. Redigert 29.Mars.2016 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Jeg skal vurdere om jeg skal ha eller ikke etterhvert..... :) Husker du om du festet den fra siden eller under? Og er det lurest å skru eller spikre (syrefast naturligvis) med tanke på å skulle bytte hvert 2/7 år? 45 grader og evt. runding av hjørner er vel en selvfølge som du sier ja. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 (redigert) Jeg brukte galvaniserte skruer som jeg skrudde opp med pipe og skralle. Husker det fordi det var uråd og komme til å få slag med hammer. Sikkert ikke det beste, men så eksiterte ikke baatplassen heller på den tiden og bare to typer skruer på H- laget. Galvanisert og ikke galvanisert. Redigert 29.Mars.2016 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Det var et godt poeng du kom med der, det er dessverre slik på den hengeren båten er på nå også, at man ikke kommer til på kjølen siden hengeren er laget av en H-bjelke........ Vår "egentlige" henger er laget av en bussramme, mer relativt fri tilgang i senter, men den blir ikke brukt før ved neste opptak. :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Det er da du bruker en vanlig flaskejekk til et par hundringser fra Biltema og løfter en ende av båten, støtter opp, klosser under og så andre enden. Har gjort slik jobb drøssevis av ganger. Uansett hva du gjør, ikke bruk galvanisert. Som beskrevet innledningsvis, som markbeskyttelse gjør en granplanke susen. Så lenge du ikke skal skrape på bunnen og skraper av bunnstoff, så gjør bunnstoff enda mer susen. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Høres ut som en god priming, samt et par strøk bunnstoff, rett på hovedkjøl er tilstrekkelig da, etter din mening? Har god tilgang på henger og opptrekk for å kunne sjekke tilstand opptil flere ganger i året om nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Referer til utsagn i #10 :-) Hos oss er ikke stråkjøl en vanlig innretning på lystbåter. En del båter bruker en messingskinne fra baugen og inn under kjølen for å ta i mot når man skal ut i skjæra og bade. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Det enkle er ofte det beste? Høres ut som du har et godt poeng, om ikke noen skulle tale veldig imot det å fjerne hele "dritten".. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.