Jump to content

Mye møkk i lufta på Østlandet om dagen

Tom Rør

Recommended Posts

Var par ganger i fjor jeg la merke til det samme med usedvanlig mye møkk i nedbøren.

Har ikke noen god forklaring på det annet at det synes mye bedre på nypolert båt hvor vannet perler seg på overflaten og dermed kanaliseres mer i renner.

Men det nok i beste fall bare halve forklaringen da det utvilsomt også er mer skitt i nedbøren av og til. Tankene svirret litt om hvilken retning nedbørsfeltene kom fra. Skulle også likt å vite mere om dette.

Mvh. SAP

Kom med nypolert båt til Oscarsborg på mandag, og etter regnværet natt til søndag, så båten helt ille ut.

Noen andre som har opplevd det samme under siste, og har noen en teori på hva det kan være?

bilde

bilde

Dette er hvordan det så ut. På flaten over vinduet hadde jeg børstet, men ikke skylt.

Ja Tom även här har det varit mycket sot i regnet som kommit under påsken. Det syns på havemöbler som är vita och nyvaskade och stått ute i en vecka.

Du har även en annan effekt på nyvaxade båtar som jag har fått förklarat av en kemist. Vissa vaxer har en förmåga att dra till sig sot och metallparticklar och vissa vaxer har förmågan att stöta bort dom.

Detta skall ha något med + och - laddade joner att göra. Vet i fan hur det går till men denna kemisten var övertygad om att det var så. Han berättade också att nyvaxade båtar kan vara laddade med statisk elektrisitet och på så sätt drar till sig en massa sotpartiklar från luften och  båtens avgaser. Dessa  syns inte före det kommer regn och då speciellt regn med lågt ph. Fick entimmas föreläsning om allt med vax och båtar, joner sot, metaller och allt annat. Vad som är rätt och riktigt kan jag inte avgöra men mycket lät trovärdigt och rätt.

Inte nog med att man skall vara kapten och allt i allo nu skall man vara kemist också. :giggle:  :yesnod:

Så är

Lå ved siden av en eldre Princess i vinter. Min båt var nypolert og vokset før opplag og skinte i gelcoaten. Nabobåten var matt og ubehandlet. Jeg så ganske fort utover vinteren at min båt fikk svarte striper mens jeg ikke kunne se noe tilsvarende på nabobåten. Nå før påske da jeg forlot vinterhavnen var forskjellen påfallende. På min båt var overbygget under flytrekket kullsvart og med renner helt ned til dollbord, mens det på nabobåten knapt var synlige striper. Trur jeg dropper polishen før opplag til neste år.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Lå ved siden av en eldre Princess i vinter. Min båt var nypolert og vokset før opplag og skinte i gelcoaten. Nabobåten var matt og ubehandlet. Jeg så ganske fort utover vinteren at min båt fikk svarte striper mens jeg ikke kunne se noe tilsvarende på nabobåten. Nå før påske da jeg forlot vinterhavnen var forskjellen påfallende. På min båt var overbygget under flytrekket kullsvart og med renner helt ned til dollbord, mens det på nabobåten knapt var synlige striper. Trur jeg dropper polishen før opplag til neste år.

Det er det samme jeg har opplevet. Naboen vasker båten, polerer sjelden eller aldri. Har aldri svarte renner.

Vi sees!

Fint støv kan fraktes over lange avstander, er det rød-farget er det gjerne sand fra sahara (ser man mye av i fjellet når snøen begynner å smelte), svart møkk kan være aske fra et vulkanutbrudd. En teori er at det er fra vulkanutbruddet i Japan der vulkansk ask/støv havner i de øvre luftlag der de fraktes til våre kanter med jet-strømmene. 

Så sant ikke din polerte båt tiltrekker seg møkken pga. statisk elektrisitet, tror jeg nok at begge båtene egentlig var like skitne. Men på den matte og uvoksede båten var det vanskeligere å se, selv etter et regnskyll. Skitt jevnt fordelt er nok vanskeligere å se enn skitt i striper. Hadde dere begge tatt hver deres bøtte med såpevann og vasket båt samtidig, vil jeg tro at vaskevannet ble like møkket for begge. Dette er min teori, men kanskje ikke helt feil?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du er ikke alene Tom måtte gå over min i går også. Det var helt for gjæ....tror noe av de svarte stripene jeg fikk kom fra kalesje på flay som har stått oppe i hele vinter under presenningen og blitt forurenset. Men hele båten ellers hadde et jevnt lag av sot. 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Når jeg hadde båt i Kragerø, opplevde jeg at båten ble skitten og grimete selv om det var langt fra industri og veier. Tror at luftboren skitt langveisfra var synderen. Når båten ligger I Oslo,Frognerkilen,ganske inntil en hovedvei, mistenker jeg at veistøv og dieselsot er hovedsynderen.

Tidligere,når Fornebu var flyplass, ble båten sotet ned av flytrafikken og presenningsvinduene gikk i oppløsning av nedfallet fra flyene. Det er historie.

Holder en knapp på teorien til Lars.

Redigert av Kaskazi (see edit history)

Ellers er min erfaring at slikt nedfall setter seg ganske godt i voksen på båten i løpet av vinteren slik at mye av voksen forsvinner ved vask om våren og båten må poleres opp igjen. Derfor vasker jeg bare båten om høsten uten voksing. Men jeg smører på vaselinolje som skitten kan sette seg i. Og før sjøsetting er vaselinoljen (med skitten fra vinteren) lett å vaske bort med godt såpevann (Zalo) før polering og voksing.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det har en helt naturlig forklaring. Veiene blir strødd og saltet hele vinteren og sammen med snø binder det støv og forurensning . Når snøen smelter på jordene blir støvet ført med vinden , dessuten virvles det opp mye gummipartikler og forurensning fra veiene. Dette legger seg på båtene.

Båten min blir polert og vokset på høsten før jeg pakker den inn og det er ikke mange sorte striper på den om våren og vaskes lett av.[/

Jo, men poenget er at både Princessen og min båt lå uten burka, kun med trekk over flybridge. Båten din lå vel med burka?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg tror litt på teorien til Mulligan, dieselpartikler. Vi var også på Borgen siste del av påsken og fikk den samme møkka som båten til Tom rør.

Vi er på Borgen i dag også og hvis man følger med på skorsteinene til de store fergene som passerer så ser man at de spyr ut gul tåke.

Jeg vasket båten i dag og registrerte at de svarte stripene er mest fremtredende under kalesjeknappene og annet av stål eller metall.

Tenker da litt på kjemikeren som Svensk refererte til.

Vi har hjemmehavn i Moss, samme greia der. Fergene stenger ikke ned maskinen når de losser/laster. Halv fart forover hele tiden ved kai.

Så vidt jeg vet er det ikke tillatt med tungolje i Oslofjorden. Hvis dette er riktig bruker da alle en lettere kvalitet som brennstoff.

Redigert av Flid (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...