Bahia Startet 29.Mars.2016 Del på Facebook Startet 29.Mars.2016 Da tok min Simrad rt 1200 kvelden og oppgraderingens prosessen er i gang. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt på noe annet enn en enkel og grei vhf uten ais og gps. Jeg har ais montert og lurer på nødvendigheten med gps. Har sett på denne Standard Horizon GX1700E på grunn av støyreduksjon siden hørselen ikke er helt på topp. Noen synspunkter på ais og gps integrert? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 (redigert) Jeg valgte nevnte (1700e) pga GPS. Da har jeg en eneste enhet som trenger strøm for å kunne sende distress melding med posisjon, er ikke avhengig av at Kartplotter kjører. Var usikker på om innebygget GPS antenne i den var nok nede i 'kjelleren' av seilbåten, men det har fungert upåklagelig De få kronene ekstra i forhold til H1200 synes jeg var vell verdt det for økt sikkerhet, og for å slippe å mekke med NMEA kabling og stress. Og hvis du insisterer på å mekke med NMEA så kan du faktisk bruke E1700 som GPS kilde isteden for mottaker PS : Hadde det fantes en med både AIS og GPS da jeg handlet hadde jeg tatt den, men jeg måtte velge den gangen (e1700 var akkurat sluppet), men AIS har du jo fra før.... Redigert 29.Mars.2016 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Framtia Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 du har vel så stor glede av sende AIS-signaler som å motta, så jeg vil anbefale deg å heller kjøpe en klasse-B tranceiver. Når det gjelder VHF så er det sikkert kjekt om den har egen GPS, men det er jo normalt lett å koble seg til kartplotter eller annet som kan dele posisjonsdata. Å ha posisjonsdata til VHFen er veldig viktig. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Erik Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 (redigert) Og hvis du insisterer på å mekke med NMEA så kan du faktisk bruke E1700 som GPS kilde isteden for mottaker Sjekket det litt, og det ser ikke ut som 1700E kan sende GPS data, kun motta fra eksterne kilder (i tillegg til de interne) Redigert : Nå er jeg litt i tvil igjen, Finner at den kan sende DSC, DSE, GSA,GSV,GGA,GLL og RMC iflg manualen, men finner det bare som output på wire diagrammet, Noen som har prøvd ? Kunne tenkt meg å trekke kurs fra GPS til autopilot. Vil det fungere tro ? Redigert 29.Mars.2016 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Birchwood 320 Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Har Standard Horizon GX1700E og er veldig fornøyd. Rask på gps oppstart og god lyd. Eneste som er irriterende er at en må trykke opp ned på kanaler for å feks finne L kanalene. Men slik er jo di fleste vhf i dag. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Mix Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Standard Horizon har sluppet en nyhet GX2200. Den har innebygget 66 kanals gps mottaker og 2 ais mottakere. http://www.standardhorizon.com/indexVS.cfm?cmd=DisplayProducts&ProdCatID=83&encProdID=27C38D916BB23B1B8A53F18ED6C711B7&DivisionID=3&isArchived=0 Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Har Standard Horizon GX 2100 med ais, mottaker, fungerer supert. Helt topp i tjukk tåke... Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Ais mottaker som hjelpemiddel i tjukk tåke.??? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Leste jeg ikke i forbifarten at hele kanalsystemet VHF skal legges om i 2017 slik at VHFer enten må kunne oppgraderes eller må kjøpes nytt? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Leste jeg ikke i forbifarten Det har du helt rett i. Dette leste du ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 (redigert) Det har du helt rett i. Dette leste du ikke. Må jeg lete det opp da... er temmelig sikker, men har jo tatt feil før da gitt ;-) Eller? http://www.offshoreblue.com/communications/new-vhf-frequencies.php http://www.ybw.com/forums/showthread.php?336349-Marine-Radio-Frequencies-will-change-Jan-2017 Redigert 29.Mars.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 (redigert) Det er ikke store endringer i kanalplanen. Det er kun 4 duplexkanaler, k19, k20, k78 og k79 som blir splittet opp i 8 simplexkanaler. Så det er nok ikke hele kanalsystemet. Redigert 29.Mars.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ida Marie III Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Ais mottaker som hjelpemiddel i tjukk tåke.??? Ja, greit å se de større båtene på kartplotter når en er i trafikkert område i tåke... syns du ikke ?? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Kanaler vi lystbåter ikke bruker og nye simplex kanaler vi heller ikke får lov å bruke. Telenor kystradio må nok stokke om litt på kanalplanen på duplex kanalene sine. Dette er ingenting å bekymre seg for. Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Ja, greit å se de større båtene på kartplotter når en er i trafikkert område i tåke... syns du ikke ??. Joda men hva med alle små som ikke har ais da? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 (redigert) . Joda men hva med alle små som ikke har ais da? De kan du ikke gjøre noe med, men et sammenstøt med en stort skip er langt verre, syns du ikke ?? Samt at det er langt færre robåter og skjærgårdsjeeper ute å farter i tett tåke...om noen i det hele tatt.. De større skipene ser deg på radar, og skjønner at du "ser" dem også, når du event. viker etter fastsatte regler...vinn vinn... Redusert fart i tåke tar jeg for gitt at du forstår... Redigert 30.Mars.2016 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 De kan du ikke gjøre noe med, men et sammenstøt med en stort skip er langt verre, syns du ikke ?? Samt at det er langt færre robåter og skjærgårdsjeeper ute å farter i tett tåke...om noen i det hele tatt.. De større skipene ser deg på radar, og skjønner at du "ser" dem også, når du event. viker etter fastsatte regler...vinn vinn... Redusert fart i tåke tar jeg for gitt at du forstår... . Fantastisk tenkemåte :) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Stor fordel med ais i tåke, men selvsagt er det store begrensninger mhp hva slags sikkerhet den gir. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
kokken Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Stor fordel med ais i tåke, men selvsagt er det store begrensninger mhp hva slags sikkerhet den gir. ser den , men det virker som folk stoler på ais og kartplotter for navigasjon i tåke.. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 ser den , men det virker som folk stoler på ais og kartplotter for navigasjon i tåke.. Vel det er definitivt bedre en uten ... en kommer frem med kart og kompass også, men er ikke på langt nær så trygg reise... Radar er selvfølgelig bedre, men den er ikke så utbrett blant lystbåter.. Godt utbytte av radar krever også mye mer kunnskap av bruker, med mindre en har overlay til plotter, men da bruker en jo plotter... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 . Fantastisk tenkemåte :) Du mener kart og kompass er bedre ?? Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 ser den , men det virker som folk stoler på ais og kartplotter for navigasjon i tåke.. Kart og kompass med bestikkregning er bedre? Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Du mener kart og kompass er bedre ?? omtrent like nyttig ... Men nå sporer vi av tråden Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.