Jump to content

Ny VHF med eller uten gps/ais


Bahia

Recommended Posts

Da tok min Simrad rt 1200 kvelden og oppgraderingens prosessen er i gang. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt på noe annet enn en enkel og grei vhf uten ais og gps. Jeg har ais montert og lurer på nødvendigheten med gps. Har sett på denne Standard Horizon GX1700E på grunn av støyreduksjon siden hørselen ikke er helt på topp. Noen synspunkter på ais og gps integrert?

Link to post

Jeg valgte nevnte (1700e) pga GPS. Da har jeg en eneste enhet som trenger strøm for å kunne sende distress melding med posisjon, er ikke avhengig av at Kartplotter kjører.

 

Var usikker på om innebygget GPS antenne i den var nok nede i 'kjelleren' av seilbåten, men det har fungert upåklagelig  :thumbsup:

 

De få kronene ekstra i forhold til H1200 synes jeg var vell verdt det for økt sikkerhet, og for å slippe å mekke med NMEA kabling og stress.

Og hvis du insisterer på å mekke med NMEA så kan du faktisk bruke E1700 som GPS kilde isteden for mottaker  :cool:

 

PS : Hadde det fantes en med både AIS og GPS da jeg handlet hadde jeg tatt den, men jeg måtte velge den gangen (e1700 var akkurat sluppet), men AIS har du jo fra før....

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

du har vel så stor glede av sende AIS-signaler som å motta, så jeg vil anbefale deg å heller kjøpe en klasse-B tranceiver. Når det gjelder VHF så er det sikkert kjekt om den har egen GPS, men det er jo normalt lett å koble seg til kartplotter eller annet som kan dele posisjonsdata. Å ha posisjonsdata til VHFen er veldig viktig.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Og hvis du insisterer på å mekke med NMEA så kan du faktisk bruke E1700 som GPS kilde isteden for mottaker  :cool:

 

Sjekket det litt, og det ser ikke ut som 1700E kan sende GPS data, kun motta fra eksterne kilder (i tillegg til de interne)

 

Redigert :

Nå er jeg litt i tvil igjen, Finner at den kan sende DSC, DSE, GSA,GSV,GGA,GLL og RMC iflg manualen, men finner det bare som output på wire diagrammet,

 

Noen som har prøvd ? Kunne tenkt meg å trekke kurs fra GPS til autopilot. Vil det fungere tro ?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Har Standard Horizon GX1700E og er veldig fornøyd. Rask på gps oppstart og god lyd. Eneste som er irriterende er at en må trykke opp ned på kanaler for å feks finne L kanalene. Men slik er jo di fleste vhf i dag.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Guest Avmønstret#

Det har du helt rett i. Dette leste du ikke.

 

Må jeg lete det opp da... er temmelig sikker, men har jo tatt feil før da gitt ;-)

 

Eller?

 

http://www.offshoreblue.com/communications/new-vhf-frequencies.php

 

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?336349-Marine-Radio-Frequencies-will-change-Jan-2017

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post

Det er ikke store endringer i kanalplanen. Det er kun 4 duplexkanaler, k19, k20, k78 og k79 som blir splittet opp i 8 simplexkanaler. Så det er nok ikke hele kanalsystemet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

. Joda men hva med alle små som ikke har ais da?

 

De kan du ikke gjøre noe med, men et sammenstøt med en stort skip er langt verre, syns du ikke ??

 

Samt at det er langt færre robåter og skjærgårdsjeeper ute å farter i tett tåke...om noen i det hele tatt..

 

De større skipene ser deg på radar, og skjønner at du "ser" dem også, når du event. viker etter fastsatte regler...vinn vinn...

 

Redusert fart i tåke tar jeg for gitt at du forstår...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post

De kan du ikke gjøre noe med, men et sammenstøt med en stort skip er langt verre, syns du ikke ??

 

Samt at det er langt færre robåter og skjærgårdsjeeper ute å farter i tett tåke...om noen i det hele tatt..

 

De større skipene ser deg på radar, og skjønner at du "ser" dem også, når du event. viker etter fastsatte regler...vinn vinn...

 

Redusert fart i tåke tar jeg for gitt at du forstår...

. Fantastisk tenkemåte :)
Link to post

ser den , men det virker som folk stoler på ais og kartplotter for navigasjon i tåke..

 

Vel det er definitivt bedre en uten ... en kommer frem med kart og kompass også, men er ikke på langt nær så trygg reise...

 

Radar er selvfølgelig bedre, men den er ikke så utbrett blant lystbåter..

 

Godt utbytte av radar krever også mye mer kunnskap av bruker, med mindre en har overlay til plotter, men da bruker en jo plotter...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...