hytte15 Startet 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2016 hei. skal bytte motor på snekken, og vurderer en 10 hk sabb. det står en marinisert mercedes motor i nå men den står på skrå, og da blir jo akslingen skrå også. kan sabben stå skrått? tenker på om da jeg kan bruke samme aksling som jeg har i nå (om den passer) ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 (redigert) den kan stå skrått, men hvor mye , det står det kanskje noe om i det som ligger på Sabb i dokumentarkivet: https://baatplassen.no/i/forum/51-motorer/page-2?prune_day=100&sort_by=A-Z&sort_key=title&topicfilter=all Redigert 29.Mars.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Nero II Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 I praksis har vel ti tusener av sabber - og andre motorer - stått skrått i alle år. Det må de når motoren skal stå inne i båten og propellen være utenfor og under. Der er en grense for hvor mye du kan skråstille den varig, så kommer bølgebevegelser i tillegg, men de er ikke så farlige siden de ikke er varige, eller rettere sagt, i prinsippet nuller hverandre ut. Sitér dette innlegget Link to post
hytte15 Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 okey, nå ble jeg vertfall litt klokere. tusen takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 hei. skal bytte motor på snekken, og vurderer en 10 hk sabb. det står en marinisert mercedes motor i nå men den står på skrå, og da blir jo akslingen skrå også. kan sabben stå skrått? tenker på om da jeg kan bruke samme aksling som jeg har i nå (om den passer) ? Hei du kan ikke bruke samme aksling om du ikke har gearkasse på sabben.Det som er vanlig på disse er vridbar propell som vries ved att akslingen skyves fram og tilbake.Akslingen dreier da samme vei uansett om du bakker eller går fremover. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
hytte15 Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 okey takker for info, e på jakt etter en sabb med aksling. grunnen til att jeg lurte var att om gradene på akslingen måtte nulles ut måtte eg vel tettet det gamle hullet og laget nytt? men om akslingen kan stå skevt er jo alt nesten klart. er ikke akurat veldig motor kyndig. noe annet man må huske på når man skal skifte motor som er greit og vite? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Jeg har aldri sett en Sabb 10 Hk med gir og tviler på at det ble produsert noen slik. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Tvil gjerne, men de finnes. Vridbart anlegg er dog mer vanlig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bellen Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Det var vanlig med fast propell i livbåter med Sabb, og da hadde dei også ferskvannskjøling. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Mange livbåter hadde luftkjølte Sabber. Bråker ekstra godt;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Luftkjølt Sabb uten hørselvern = varig traume Satte inn benker og laget motorkasse til en slik livbåt for noen år siden, der var motoren oppgitt til 12hk og det var gir og fast propell. Lagde en motorkasse halvannen ganger "vanlig" lengde der den ekstra lengden på kassen var lyddemper til innsuget. I forhold til før med den opprinnelige motorkassen ble det nå mulig å føre en samtale ombord Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Sabb må ha gode motorfester, dvs uten myke labber, ellers rister den løs alle fyllinger du har i tennene på en ettermiddag. Stål fundament med en eikestokk imellom motor og stål funka bra hos meg. Sabbene har både gir i forstand at du kan sette den i fri, og omveksling. Omvekslinga er en superlur norsk patent, der du kan få båten til å å både forover og bsakover ved å vri på vingene på propellen, mens akslingen hele tiden roterer samme vei. Det er en av SABBens store fordeler, og du får den på sabb 1G dvs 10 hesteren. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Sabb må ha gode motorfester, dvs uten myke labber, ellers rister den løs alle fyllinger du har i tennene på en ettermiddag. Stål fundament med en eikestokk imellom motor og stål funka bra hos meg. Sabbene har både gir i forstand at du kan sette den i fri, og omveksling. Omvekslinga er en superlur norsk patent, der du kan få båten til å å både forover og bsakover ved å vri på vingene på propellen, mens akslingen hele tiden roterer samme vei. Det er en av SABBens store fordeler, og du får den på sabb 1G dvs 10 hesteren. Tror nok ikkje at vribar propell er noen superlur norsk patent, den er faktisk meget vanlig over alt. Stort sett kun fritidsbåter som har fast propell. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 og "frigiret" på Sabb m/ vribar kalles oftest for kobling Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
hytte15 Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 hei alle sammen! båten er en skapenes tresfjord 27 fot. vil sabb 10 hk være stort nok for denne? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 hei alle sammen! båten er en skapenes tresfjord 27 fot. vil sabb 10 hk være stort nok for denne? Tja.. Om du har god tid og vil tøffe rundt i 4-5 knop og kun være ute på fineværsdager, så funker det. Men normalt sett så vil eg sei at dette vil bli sterkt undermotorisert. Ideelt sett så tror eg du bør ha en motor på rundt 30-50 hk på en slik båt, men det var normalt å motorisere desse med 22 hk Sabb. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 skal ikke så mye motorkraft for å komme opp i 6 knop, men som sagt over i dårlig vær samt ved manøvrering så er det kjekt med mer motorkraft. Til en slik båt hvor det allerede står en 4 syl motor vill jeg heller sett etter noe ala det samme. Budre være lettere å tilpasse størrelsesmessig, og en 40-50hk motor på halv gass gir nok et mye mer behagelig lydnivå enn en 10-22hk Sabb på full gass. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dinamo Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 hei alle sammen! båten er en skapenes tresfjord 27 fot. vil sabb 10 hk være stort nok for denne? Mi meining er at med ein slik kombinasjon av båt og motor, treng du ogso spesialavtale med Vårherre om vindretning når du skal heimatt. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Hva er galt med Mercedesmotoren du har? Lar seg kanskje reparere eller så er jo det sikkert mulig å få tak i en tilsvarende,det er jo det enkleste med tanke på montering. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
hytte15 Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 mercedes motoren har vert under vann og jeg har ikke kunskap nok til og verken feilsøke eller fikse den. motoren startet greit før den tok seg en dukkert. har nr på motor men ikke funnet noe info på den. er den til og redde montro? Sitér dette innlegget Link to post
hytte15 Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 https://baatplassen.no/bildearkiv/32/32179/image3.jpg bilde av motor etter båten kom på riktig side av vannet Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 "kan motoren reddes?" Den kunne kanskje vore redda, men då måtte redningsarbeidet vore satt inn so fort båten kom opp i flytande stilling. Slik som dette, at båten er tatt opp og har fått tid til å snøa ned - so er det lite realistisk å sjå for seg ei redning. Kor lenge motoren ligg under vatn spelar ikkje allverden rolle, men første timane etter at den kjem opp att i luft, er kritisk. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.