Jump to content

Sabb 10 hk, kan den stå skrått?

hytte15

Recommended Posts

den kan stå skrått, men hvor mye , det står det kanskje noe om i det som ligger på Sabb i dokumentarkivet: 

https://baatplassen.no/i/forum/51-motorer/page-2?prune_day=100&sort_by=A-Z&sort_key=title&topicfilter=all

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

I praksis har vel ti tusener av sabber - og andre motorer - stått skrått i alle år. Det må de når motoren skal stå inne i båten og propellen være utenfor og under. Der er en grense for hvor mye du kan skråstille den varig, så kommer bølgebevegelser i tillegg, men de er ikke så farlige siden de ikke er varige, eller rettere sagt, i prinsippet nuller hverandre ut.

hei. skal bytte motor på snekken, og vurderer en 10 hk sabb. det står en marinisert mercedes motor i nå men den står på skrå, og da blir jo akslingen skrå også. kan sabben stå skrått? tenker på om da jeg kan bruke samme aksling som jeg har i nå (om den passer) ?

Hei du kan ikke bruke samme aksling om du ikke har gearkasse på sabben.Det som er vanlig på disse er vridbar propell som vries ved att akslingen skyves fram og tilbake.Akslingen dreier da samme vei uansett om du bakker eller går fremover.

Båt med fjernkontroll

okey takker for info, e på jakt etter en sabb med aksling. grunnen til att jeg lurte var att om gradene på akslingen måtte nulles ut måtte eg vel tettet det gamle hullet og laget nytt? men om akslingen kan stå skevt er jo alt nesten klart. er ikke akurat veldig motor kyndig. noe annet man må huske på når man skal skifte motor som er greit og vite?

Luftkjølt Sabb uten hørselvern = varig traume :giggle: Satte inn benker og laget motorkasse til en slik livbåt for noen år siden, der var motoren oppgitt til 12hk og det var gir og fast propell. Lagde en motorkasse halvannen ganger "vanlig" lengde der den ekstra lengden på kassen var lyddemper til innsuget. I forhold til før med den opprinnelige motorkassen ble det nå mulig å føre en samtale ombord :wink:

Sabb må ha gode motorfester, dvs uten myke labber, ellers rister den løs alle fyllinger du har i tennene på en ettermiddag. 

Stål fundament med en eikestokk imellom motor og stål funka bra hos meg. 

Sabbene har både gir i forstand at du kan sette den i fri, og omveksling. Omvekslinga er en superlur norsk patent, der du kan få båten til å å både forover og bsakover ved å vri på vingene på propellen, mens akslingen hele tiden roterer samme vei. 

Det er en av SABBens store fordeler, og du får den på sabb 1G dvs 10 hesteren.  

Sabb må ha gode motorfester, dvs uten myke labber, ellers rister den løs alle fyllinger du har i tennene på en ettermiddag.

Stål fundament med en eikestokk imellom motor og stål funka bra hos meg.

Sabbene har både gir i forstand at du kan sette den i fri, og omveksling. Omvekslinga er en superlur norsk patent, der du kan få båten til å å både forover og bsakover ved å vri på vingene på propellen, mens akslingen hele tiden roterer samme vei.

Det er en av SABBens store fordeler, og du får den på sabb 1G dvs 10 hesteren.

Tror nok ikkje at vribar propell er noen superlur norsk patent, den er faktisk meget vanlig over alt. Stort sett kun fritidsbåter som har fast propell.

hei alle sammen! båten er en skapenes tresfjord 27 fot. vil sabb 10 hk være stort nok for denne?

Tja.. Om du har god tid og vil tøffe rundt i 4-5 knop og kun være ute på fineværsdager, så funker det. Men normalt sett så vil eg sei at dette vil bli sterkt undermotorisert. Ideelt sett så tror eg du bør ha en motor på rundt 30-50 hk på en slik båt, men det var normalt å motorisere desse med 22 hk Sabb.

skal ikke så mye motorkraft for å komme opp i 6 knop, men som sagt over i dårlig vær samt ved manøvrering så er det kjekt med mer motorkraft.  

Til en slik båt hvor det allerede står en 4 syl motor vill jeg heller sett etter noe ala det samme.    Budre være lettere å tilpasse størrelsesmessig, og en 40-50hk motor på halv gass gir nok et mye mer behagelig lydnivå enn en 10-22hk Sabb på full gass. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

"kan motoren reddes?" Den kunne kanskje vore redda, men då måtte redningsarbeidet vore satt inn so fort båten kom opp i flytande stilling. Slik som dette, at båten er tatt opp og har fått tid til å snøa ned - so er det lite realistisk å sjå for seg ei redning. Kor lenge motoren ligg under vatn spelar ikkje allverden rolle, men første timane etter at den kjem opp att i luft, er kritisk.

Magne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...