Gtir_man Startet 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2016 Har prøvd å lese her på forumet om dette med landstrøm og jording ++ men blir forvirra når det snakkes om skille trafo osv osv.. Mitt tilfelle. Landstrøm montert av forrige eier. 16a jordfeil automat. 4 doble stikk i båten. En til VV tank og en til lader samt 2 til andre ting. Ingen skille trafo eller sinksaver montert. Landjord heller ikke koblet til minus i båten. Landstrøm stå på i dag for å lade batteriene, jeg bytta sink på propellmutteren.. Knea sto godt nedi vått gress. Kilte godt i henda når jeg bytta sinken.. Skjønnte det var noe rart, koblet batterilader ( Mascot ) rett til landstrøm utenom båten og målet med millimeteren mellom propell og bakken. Får jeg dette støtet fordi laderen ikke er isolert ? At jord lekker rett mellom ? Jeg målte også mellom jord i skjøtekabelen og bakken fikk da 180v ca .. El anlegget hjemme er forøvrig nytt, med xDigital sikringer med dioder som lyser om jordfeil finnes. Alt normalt der.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Regner med at forrige eier har overlevert samsvarserklæring fra godkjent installatør på el.anlegget. Om da ikke anlegget er av 'plug and play'-typen, eks. Defa (og andre). At du får en karamell når du er jordleder mot bakken, forteller vel bare at det er en overledning i systemet. Skal du løse ut en 30 mA jordfeilbryter, vil du nok kjenne et napp, men skal ikke være farlig. At 'jord lekker rett gjennom' skjønner jeg ikke. Men det kan være at du har en overledning et eller annet sted. Hvordan båtjord er koblet, forteller du ikke noe om. Men forutsetter at det du muligens forteller er at landjord ikke er fortsatt inn i båtens anlegg? Om laderen er dobbeltisolert, skal ikke den kunne gi nettspenning videre. Om laderen ikke er dobbeltisolert og muligens jordet til motor/bat. minus, kan det være en jordfeil der. Du burde kanskje fått en autorisert elektriker til å sjekke anlegget. Hulda er ikke elektriker. Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Er vel som mange andre at en ikke aner hvem som har koblet ;-) Men har funnet ut av at landstrøm går inn på en 16a jordfeilbryter. Alle stikk er jordet via landstrøm. Finner ikke forbindelse mellom landstrøm jord og båt minus. Og med batterilader koblet til landstrøm utenom båtens landstrøm er jo feilen opplagt i laderen egentlig. Men om den er dobbelt isolert tviler jeg på. Det er en eldre Mascot 2045 lader. Står ingenting om at den er dobbelt isolert. En annen ting er at jeg har liggi på landstrøm i sommer som var er par ganger. Og anode på propell var oppspist. Så feil er det et sted. Bør vel kanskje installere en sink saver og sjekke laderen også . Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Da har du en god plan. For du har en elektrisk feil fra 220 V-siden, det er opplagt. En zinc saver blokkerer for spenninger opp til ca. 1,5 V. Det som er høyere, renner rett gjennom. Og du vil ikke kunne kjenne en spenning på 1,5 V. Da ville du fått støt av et AA-batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Har du VV bereder ombord ? Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 VV tank har jeg ja, men nå i dette tilfelle er jo ikke den koblet i 220v. Ikke båten i det hele tatt kun lader direkte på skjøteledning. Men sånn ellers kan det hende den blir brukt i gjestehavn osv ja. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Jeg skal montere nye batteriladere i min båt. Så i manualen at de anbefaler at huset til laderne kobles til minus som kommer fra batteriet, i tillegg til den minusen man må koble inn for å få lading. Kan det være noe der med din lader? Jeg vet ikke selv om jeg kommer til å følge anbefalingen, vet ikke hva fordelen er versus den klare ulempen med at 220V kan blande seg med 12V her. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 (redigert) VV tank har jeg ja, men nå i dette tilfelle er jo ikke den koblet i 220v. Ikke båten i det hele tatt kun lader direkte på skjøteledning. Men sånn ellers kan det hende den blir brukt i gjestehavn osv ja. Ja, så lenge du er sikker på det. Er en kjent problematikk at overledning i en 220 v bereder, som også er i forbindelse med motoren via kjølevannet kan gi overledning slik du beskriver. Jeg har hatt flere båter på slipp som har gitt meg et støkk når jeg har tatt i propellen på de.. nettopp pga av dette. Redigert 30.Mars.2016 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 (redigert) Eller at det er en jordingsfeil i huset du henter strøm fra. nÅr min båt ble tatt på land høsten 2015 etter en skade fikk en av mekanikerne seg en liten kiling når motorer skulle ut. De også mistenkte VV bereder. Min sønn er elektrikker og tok seg en runde i hele båten og fant ingen avvik i min båt.Men mistanken lå hos meg mente verftet. Etteren tid fikk jeg beskjed gjennom andre at feilen var funnet og det var ikke i min båt, men i en av armatur lampene på verkstedet som hadde en feil. Nå er ikke jeg heller elektriker men er det ikke noe som heter posentialforskjeller i strømmer mot jord og at disse kan utløse noen forskjeller fra båt til jord. Men for all del få en som kan strøm til full sjekk av anlegget i båten din..?? Redigert 30.Mars.2016 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Faxen Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Hva er jord i Norge? For mange år siden, var jeg med på en TV sending. Jeg var på linkbil, og vi sto ca 400 meter fra produksjonsbussen, så vi fikk strøm fra en privathus i nærheten. Bussen fikk strøm fra kirken, som sendingen var fra. Vi hadden ca 400 volt i jordpotensial!! Det var ikke godt å ta på. Så hva er jord? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hulda Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Jord i Norge er Tellus, planeten. Så enkelt er det. Og i og med at Tellus har forskjellig motstand (fjell, sjø, myr, jord etc.) er motstand/ledningsevne varierende. Som igjen vil kunne føre til potensialforskjeller. I et hus av eldre type er det slått ned et jordspett, eller jord er koblet til et kopperrør. I områdetrafoen er det et jordspett. Potensialforskjeller går tilbake til trafo nullpunkt. Mer moderne er det en nulleder. Da går det en nulleder fra enkelte brukere tilbake til trafo nullpunkt. Slik jeg har forstått det. Hulda er ikke elektriker. Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 (redigert) Mitt el nett i båten er ikke noe hokus pokus.. Legger med en tegning som er skikkelig god som forklaring.. her er ikke jord fra landstrøm i kontakt med noe i båten. vv tanken er ikke koblet i stikk, KUN lader. MEN tror jeg har funnet ut hvorfor .. Jeg har meget nylig drenert rundt huset, og har lagt ny jordkabel rundt huset. denne er IKKE koblet i skapet enda, skjer til helga/uka.. eneste jordforbindelse mellom skap og jord er en liten jordingsledning som går på kuleventlien i vanninntaket. jeg vil neste med sikkerhet si at siden "overgangsjord/utgjevningsjord" ? ikke er tilstede vil selvfølgelig jeg fungere som et jordingspunkt i våt mark.. Eller ?? Redigert 30.Mars.2016 av Gtir_man (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Det stemmer, bra du fant årsaken! Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Jeg har opplevd akkurat det samme. I mitt tilfelle var det en monitor. Ved nærmere gransking powersupplyet i denne. Har også sett at switchmode batteriladere også kan lekke selv om de er merket dobbelisolert. Jeg ville koblet ut kurs for kurs innvendig i båten og se om potensialet endrer seg. Ikke glem at strømkilden til båten også kan ha feil ved at den ene fasen ligger til jord. Da kan du også oppleve dette Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 At du får en karamell når du er jordleder mot bakken, forteller vel bare at det er en overledning i systemet. Nå leser jeg bare både kjapp og på tvers, så tar jeg imot korreksjon. Men det som Hulda skrev er vel konklusjonen som gjelder (ikke bare) for Gtir_man. Dvs. at det finnes-fantes noe feil på laderen eller en annen enhet, men ikke på jordingen (ei hvis du ikke tilkobler jord i det hele tatt). Det finnes ikke noe annet: enten er enhetene tett, eller kaputt. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kapteinbåt Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Mitt el nett i båten er ikke noe hokus pokus.. Legger med en tegning som er skikkelig god som forklaring.. her er ikke jord fra landstrøm i kontakt med noe i båten. vv tanken er ikke koblet i stikk, KUN lader. MEN tror jeg har funnet ut hvorfor .. Jeg har meget nylig drenert rundt huset, og har lagt ny jordkabel rundt huset. denne er IKKE koblet i skapet enda, skjer til helga/uka.. eneste jordforbindelse mellom skap og jord er en liten jordingsledning som går på kuleventlien i vanninntaket. jeg vil neste med sikkerhet si at siden "overgangsjord/utgjevningsjord" ? ikke er tilstede vil selvfølgelig jeg fungere som et jordingspunkt i våt mark.. Eller ?? Ka i alle dager. Er det du eller elektriker som har kommet på dette forslaget??? Viss du har kun jording i huset via vannrør så er det galskap! Fiks dette ASAP før nokon skader seg. Men fant du feilen?? Skjølv om du no fekk støt i båten, treng feilen ikkje ligge der, kan like godt ligge i huset. Casen er at du vart jordleder istaden for hovedjorda som SKAL fungere som jordleder. Hadde dette vore iorden hadde du ikkje fått støt, skjølv om jordfeil var tilstede (jordfeilbrytere skal slå ut) Men mangler man skikkelig jording.... Kobl ifra båten og utfør samme måling på stikk i huset, samme måleresultat? Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Stikk i huset får samme måleresultat ja, altså fra jord i stikk til fuktig bakke.. Men som sagt drenering og legging av ny ringjord rundt huset var ferdig nå.. så det er INGEN som har kommet på noe forslag om å droppe jording.. den er bare ikke lagt helt frem til skapet enda ( som forøvrig jeg skulle gjøre selv da den kommer inn sammen med kloakk og innom tjømemuffa der, så har måtte pigge opp gulvet frem til teknisk rom ;) )Kun det gamle spydet på utsiden av veggen som blei satt ned igjen samt klemme på vanninntaket.. ( ekstra spyd banket ned i går enn så lenge. ) skal ta ny måling når ringjorden er koblet idag eller morgen ;) Som nevnt i første post, EL anlegget i huset er nytt og skal ikke ha feil på seg nå. kun skikkelig hovedjord som mangler. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Nå må man nok ikke blande for mye. Det er nettopp situasjonen da det blir for mye for et slik lite problem.a) å ha vv-berederen tilkoblet uten noe vern er enkelt sagt livsfarlig.Jording og jordfeilbrytere brukes for å verne helse og liv av mennesker. b) Gtir_man beskriver flere ganger at jord er frakoblet.Feil i huset eller feilkoblinger et sted ellers kan ikke vandre via fase eller fase-null hvis ikke en av kablene ligger til gods.c) Han beskriver også at det bare er landstrømladeren som er tilkoblet via skjøteledning.Dermed er alle feilkilder isolert til - enten feil på skjøteledningen/forbindelse til laderen - eller feil på laderen som da leverer AC-spenning enten til laderens hus / videre på skrog ellervia (trolig minus) ladekablene til fellesminus og derfra til skrog/ bare propellaksling hvis motor-gir-aksling står myk = isolert.Dessuten hadde han i så fall flaks at det ennå ikke ha skjedd mer.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Hulda Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Gtir_man har en krets som han ikke helt har kontroll på. Så enkelt og komplisert er det. At hele el.anlegget er nytt, er ingen garanti for at det ikke kan være feil andre plasser. Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Jeg kommer tilbake med info om måling når ringjord er koblet. Har forsøkt å måle på 3 forskjellige kurser og samme måling oppnås. 16A garasje kurs som båt er tilkoblet. 13A varmepumpe kurs. 13A varmepumpe kurs. Alle måler det samme, og utifra sikringene i skapet ligger det ikke noe jordfeil på disse eller andre kurser. Siden feilen måles i stikk fra hus mot jord ( som i moder jord ) vil jeg holde laderen og båtens el utenom enn så lenge. Men som nevnt tidligere, feilen er tilstede når kun laderen er koblet mot stikk fra hus, altså fraskilt fra båtens el system. MEN så er spørsmålet.. Når jeg først har tatt tak i dette med el i båten. skal landstrømkabelens jord kobles på motorblokk ( batteri minus ) ?? Tenkte å kjøpe en Sterling Galvanisk isolator 16A her mener jeg jord skal gå imellom isolatoren og kobles til batteri minus. Båten hadde tidligere kun 1 anode ( propellmutteren ) som nå er oppgradert til roranode og anode på finne i tillegg til propellmutteren ... Vurdere også på flaps men ser ikke ut til å være noe problem der. ( aluflaps )( ikke i forbindelse med minus i båt annet en motorene inni sylindrene ) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Landstrømkabelens jord skal kobles til bat. minus/motorblokk. Det er i hht regelverket. Slik tilkobling vil sikkert resultere i massiv galvanisk tæring. Så kan du sette inn en Sterling Galvanisk isolator. Det er i prinsipp to dioder koblet i serie med to tilsvarende vendt den andre veien. De sperrer for spenning opp til ca. 1,5 V. Høyere spenninger renner rett gjennom. Ut fra en korrosjonssynspunkt er ikke spenning noen vesentlig greie. Interessen knytter seg til A, eller elektroner/ioner på vandring. Her kommer blant annet jordfeilbryter inn som bryter på 30 mA, om det er en ubalanse i det elektriske anlegget. Hva som er gøy med galvanisk tæring, slik som du kan få, er at jordpotensialet mellom motorblokken din og sjø/sjøbunn helt sikkert har en spenningsdiff. Altså kan det suse mange ampere gjennom sjøen, men med en spenning på kun noen mV. Og der er det Sterling Galvanisk isolator kommer inn å gjør en fantastisk jobb. Det er også i dette 'spenningsfeltet' her mange har den vrangforestillingen at en galvanisk isolator er det samme som en skilletrafo., og går på trynet (folkelig uttrykk). Men nå har Kryssarklubben kommet i postkassa, så jeg har annet å gjøre :-) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 (redigert) Som sagt, du må ikke blande huset med båten sålenge du ikke har tilkobling til jord på båten.Dette er ikke logisk.Dette gjelder også hvis du bare har en lader tilkoblet via skjøteledning.En bra lader skal være galvanisk isolert, dvs. at den står mellom land og jord og danner "endestykket" fra land til båt.En galvanisk isolator/ZinkSaver (ZS) stopper bare naturlige spenninger i spenningsrekken mellom metall (vanlig <1,4VDC).Dette funker fint for å stoppe unødvendig (sink) forbruk f.eks. når det finnes noe ubeskyttet (sink) nabobåt hvis den er på samme jord-ledningen.Det funker vanligvis også fint ved stålbrygger, kaianlegg, mm. (med bare få unntak).Derimot stopper ZS ikke (skal ikke) AC-spenninger og spenninger >1,8VDC (noen modell 2,5VDC).ZS er kun beregnet for å begrense sinkforbruk, men erstatter ikke funksjonene av skilletransformatorer. En ting til.Jeg ser at du prøver, men dette er feil og farlig.Noen som vet hva han/hun holder på med gjetter ikke, men finner feilen ila. bare kort tid. Det er bare strøm vi snakker om, ikke noe hekseverk. JørgRedigert her: Hulda skrev nå raskere en del av det samme før meg , men jeg lar dette stå nå. Redigert 31.Mars.2016 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kapteinbåt Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 (redigert) Vedkommende skriver i første innlegg at han måler 180V AC mellom jord i skjøteledning og bakken!!!! Ergo det er brudd i jordingen mellom skjøteledning og hovedjord, eller veeeeldig dårlig jording i spydet... Kor dette bruddet er er ikkje godt å vite via forum. Strømmen går lettaste vegen... har man jordfeil i td kaffitrakteren i huset, vil jordfeilstrømmen gå gjennom skjøteledning i båten viss det utgjør minst motstand.... At installasjonen er nytt gjelper ikkje når man kobler masse rart til stikkontaktene:) Dette er farlig viss du ikkje har kunskaper om dette. Ka trådstarter gjør veit ikkje eg, MEN slå av HOVEDSIKKRINGEN til huset FØR du i det heile tatt nermer deg sikkringskapet med jordledningen i den ene handa g tar på skapet med den andre.... Da ungår du å få støt der også....... (Beklager viss eg har oppfatta det feil at du skjølv skal koble til (mulig du er elektriker?)... Har lest tråden oppatt og ser at du ikkje har skrive kven som skal gjære det) Dette er elektrikermat..... Redigert 31.Mars.2016 av Kapteinbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Dette er elektrikermat..... He, he, det er i hvert fall litt i overkant for en 'zinc saver' :-) Jeg skjønner ikke hvordan en fagutdannet elektriker kan forlate et hus med elektrisk anlegg i den tilstanden der. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Vedkommende skriver i første innlegg at han måler 180V AC mellom jord i skjøteledning og bakken!!!! Ergo det er brudd i jordingen mellom skjøteledning og hovedjord, eller veeeeldig dårlig jording i spydet... Kor dette bruddet er er ikkje godt å vite via forum. Det du sier er nok riktig. Likevel bør laderen skille land-jord og båt-gods/minus på batteriet fra hverandre. At ikke det er tilfellet kan også -antas- fordi trådstarteren forteller om høy sinkforbruk på propellanoden. Siden båten ellers skal ha -frakoblet- jord finnes det ikke noe annen grunn enn en lader som ikke er galvanisk isolert på minus. Med denne bakgrunnen her tenker i alle fall jeg at laderen leverer også konstant spenning på propellen og at det bare er et spørsmål om tid før det skjer noe verre enn bare anodene som ryker. Svømmere, f.eks., i alle aldersklasser. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.