Jump to content

Landstrøm,jording sink saver, fikk støt mellom sink og bakken

Gtir_man

Recommended Posts

Er glad det ikke er meg som skal ligge under båten og teste om anlegget funker når jordingspunkt er koblet til i huset på forsvarlig måte :pray:

:fireworks2: Tror det vil kjennes akkurat sånn når du tar i propellen hvis du er riktig uheldig.. men det går sikkert bra.. :giggle:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Oppdatering !!!

Huset er friskt, båten er frisk, laderen er frisk.. Kan kanskje diskutere om kapteinen er frisk :-P

Ringjord og tjømemoffa samt jord på vanninntakets kuleventil er koblet forsvarlig riktig og korrekt nå !!!

Har testen med flere stikk nå og måling viser

bilde

Men garasjen er ikke i orden. Den er fremdeles på det gamle ledningene og er ikke jordet. Etter litt undersøkelse viser deg seg at garasjen var jordet via det gamle vannrørene til kjøkkenet med klemme på røret. Og her er alt byttet til rir.

Den kursen er nå koblet bort ;-)

Gratulere!

Men da kunne jeg likevel ønske at du forklarer nærmere hva du har gjort med laderen,
eller hvor nå dine 180VAC kom fra.

Spørsmålet er rettet mot din påstand at båtens jord ikke var tilkoblet,

som så gjør at hele båten inkludert lader ikke kan få noe påvirkning av jordfeil fra verken hus, garasje, kraftstasjon, eller kloden selv.

Fortell, jeg er spent på detaljene. :smiley:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Båten var koblet i garasjekurs som ikke lengre er jordet. Hvis den er henger det på gammelt el nett i huset ( kun det igjen ) samt ringjord ++ ikke var koblet.

Nå er båten koblet i annet stikk som ER jordet og måling da slik som over.

Men alt er i orden nå..

Så tilbake til båtens el .. Landstrøm jord mellom zink saver så til båtens minus ???

Nei, ingenting er da i orden.
Forstår jeg deg riktig så var båten ikke tilkoblet jord, og da fikk du spenning på skroget.
Nå har du tilkoblet til fungerende jord og da er spenningen borte fra skroget.

Det betyr bare at du har jording nå, og at spenningen tar veien med minst motstand = jordingen.
Men feilen er da ikke borte fra båten.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Nei, ingenting er da i orden.

Forstår jeg deg riktig så var båten ikke tilkoblet jord, og da fikk du spenning på skroget.

Nå har du tilkoblet til fungerende jord og da er spenningen borte fra skroget.

Det betyr bare at du har jording nå, og at spenningen tar veien med minst motstand = jordingen.

Men feilen er da ikke borte fra båten.

Jørg

Har det vore feil på båten da?

Flott det ordna seg!

Redigert av Kapteinbåt (see edit history)

Tja, ikke bra å svare på siden du er privatist.
Profesjonell: Apparatetester og isolasjonsmåling, hver 2. elektriker har sånt for å sjekke husholdningsapparater fra lampe til vaskemaskin.

Ellers (med frakoblet strømtilførsel) å måle over jordkontakt og fasene mot laderutgang (både + og -)
Deretter kunne man bruke den der livsfarlige metoden ved å sette laderen på bord, isolert med frakoblet landjord,
sette spenning på og måle om man finner AC på uttakene og/eller laderens hus.
Poenget med det er at feilen kan dykke opp først når komponentene står tilkoblet med høy nettspenning.

Det er nok hvis du bare frakobler laderen for så å ta den med til en elektriker som kan sjekke den proft.
Hva kan det koste, 15 minutter?
Er ikke verdt å risikere noe hvis man har gode grunn for å tvile allerede.

Jørg

Har det vore feil på båten da?

Ja. Spenning på gods uten tilkoblet jordledning = feil

Mål spenning mellom fase til jord i stikk, med og uten lader tilkoblet. Mål på begge fasene.

Spenningen skal da være nokonlunde lik. Lik spenning = OK Ulik spenning = Jordfeil

Igjen: Han kan ikke ha jordfeil på kabel siden jord ikke var tilkoblet mens han hadde spenning på gods.

Og det andre: Det spiller ingen rolle om han har jordfeil på kabel eller noe annet sted, eller hvilken nettform som helst:

Laderen må også isolere mellom AC og DC.

Og tredje poeng: Feilspenning som han fikk støt av forsvant når han tilkoblete intakt jording = feil på tilkoblet apparat.

Jørg

Vedkommende skriver i første innlegg at han måler 180V AC mellom jord i skjøteledning og bakken!!!! Ergo det er brudd i jordingen mellom skjøteledning og hovedjord, eller veeeeldig dårlig jording i spydet... Kor dette bruddet er er ikkje godt å vite via forum.

stusse litt på dette jeg med............(men jeg er amatørelektriker)......

innen man prøver o finne feil i båten, bør man vel sjekke att man 'mater' båten med  220(eller 240) mellom fasene....og 0 på jorden(kan variere litt )

S/Y Gunga Din

Hater strøm... blir alltid betenkt når eg leser slike tråder...leser og lærer..litt... Har i fleire år tenkt at eg skulle sjekka om båtens anlegg er ok. Om jording er tilkoblet båtens hjemmesnekra anlegg frå 1992 feks. Kanskje bereder står uten jordtilkobling. Aluminiumsbåt er vist ikkje glad i strømfeil. Men det er svært lite zinkforbruk.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har ikke lest meg helt opp til dette med strøm i båt og har ikke rørt det som allerede er montert, men vet at de 4 stikkontaktene i båten er jordet. og at jordingen i landstrømskabelen er intakt.

Derfor blir det nå da montert galvanisk isolator mellom jord og videre til batteri minus i båten, samt en nyere lader enn den mascoten fra 90-00 tallet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...