BOBO II Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Er glad det ikke er meg som skal ligge under båten og teste om anlegget funker når jordingspunkt er koblet til i huset på forsvarlig måte Tror det vil kjennes akkurat sånn når du tar i propellen hvis du er riktig uheldig.. men det går sikkert bra.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Gtir_man Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Oppdatering !!! Huset er friskt, båten er frisk, laderen er frisk.. Kan kanskje diskutere om kapteinen er frisk :-P Ringjord og tjømemoffa samt jord på vanninntakets kuleventil er koblet forsvarlig riktig og korrekt nå !!! Har testen med flere stikk nå og måling viser Men garasjen er ikke i orden. Den er fremdeles på det gamle ledningene og er ikke jordet. Etter litt undersøkelse viser deg seg at garasjen var jordet via det gamle vannrørene til kjøkkenet med klemme på røret. Og her er alt byttet til rir. Den kursen er nå koblet bort ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Gratulere! Men da kunne jeg likevel ønske at du forklarer nærmere hva du har gjort med laderen,eller hvor nå dine 180VAC kom fra.Spørsmålet er rettet mot din påstand at båtens jord ikke var tilkoblet, som så gjør at hele båten inkludert lader ikke kan få noe påvirkning av jordfeil fra verken hus, garasje, kraftstasjon, eller kloden selv. Fortell, jeg er spent på detaljene. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Gtir_man Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Båten var koblet i garasjekurs som ikke lengre er jordet. Hvis den er henger det på gammelt el nett i huset ( kun det igjen ) samt ringjord ++ ikke var koblet. Nå er båten koblet i annet stikk som ER jordet og måling da slik som over. Men alt er i orden nå.. Så tilbake til båtens el .. Landstrøm jord mellom zink saver så til båtens minus ??? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Nei, ingenting er da i orden.Forstår jeg deg riktig så var båten ikke tilkoblet jord, og da fikk du spenning på skroget.Nå har du tilkoblet til fungerende jord og da er spenningen borte fra skroget. Det betyr bare at du har jording nå, og at spenningen tar veien med minst motstand = jordingen.Men feilen er da ikke borte fra båten.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kapteinbåt Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 (redigert) Nei, ingenting er da i orden. Forstår jeg deg riktig så var båten ikke tilkoblet jord, og da fikk du spenning på skroget. Nå har du tilkoblet til fungerende jord og da er spenningen borte fra skroget. Det betyr bare at du har jording nå, og at spenningen tar veien med minst motstand = jordingen. Men feilen er da ikke borte fra båten. Jørg Har det vore feil på båten da? Flott det ordna seg! Redigert 31.Mars.2016 av Kapteinbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Ja det er mulig jorg... Vet Ihvertfall at jeg IKKE får strøm i meg nå når jeg kobla båten inn på annen kurs. Men hvordan sjekke at laderen er i orden ? Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinbåt Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Mål spenning mellom fase til jord i stikk, med og uten lader tilkoblet. Mål på begge fasene. Spenningen skal da være nokonlunde lik. Lik spenning = OK Ulik spenning = Jordfeil Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Det blir vel ikke riktig, er forskjell på IT,TN nett osv. Hos meg er det 230v mellom fase og jord, og 0v mellom den andre fase og jord. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Tja, ikke bra å svare på siden du er privatist.Profesjonell: Apparatetester og isolasjonsmåling, hver 2. elektriker har sånt for å sjekke husholdningsapparater fra lampe til vaskemaskin. Ellers (med frakoblet strømtilførsel) å måle over jordkontakt og fasene mot laderutgang (både + og -)Deretter kunne man bruke den der livsfarlige metoden ved å sette laderen på bord, isolert med frakoblet landjord,sette spenning på og måle om man finner AC på uttakene og/eller laderens hus.Poenget med det er at feilen kan dykke opp først når komponentene står tilkoblet med høy nettspenning.Det er nok hvis du bare frakobler laderen for så å ta den med til en elektriker som kan sjekke den proft.Hva kan det koste, 15 minutter?Er ikke verdt å risikere noe hvis man har gode grunn for å tvile allerede.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kapteinbåt Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Godt poeng. Tenkte IT nett eg no.. Vart litt usikker no. Viss du har jordfeilbryter på kursen du bruker og den er ok, så er laderen ok. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Har det vore feil på båten da? Ja. Spenning på gods uten tilkoblet jordledning = feil Mål spenning mellom fase til jord i stikk, med og uten lader tilkoblet. Mål på begge fasene. Spenningen skal da være nokonlunde lik. Lik spenning = OK Ulik spenning = Jordfeil Igjen: Han kan ikke ha jordfeil på kabel siden jord ikke var tilkoblet mens han hadde spenning på gods. Og det andre: Det spiller ingen rolle om han har jordfeil på kabel eller noe annet sted, eller hvilken nettform som helst: Laderen må også isolere mellom AC og DC. Og tredje poeng: Feilspenning som han fikk støt av forsvant når han tilkoblete intakt jording = feil på tilkoblet apparat. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Gtir_man Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Så det tryggeste og enkleste er å skaffe ny lader da... Koster vel nesten like mye å farte rundt for å høre om noen kan sjekke den. Men svar på sink saver og jord til minus i båt ?? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 På kasernene i hæren stod det fylgjande oppslag for ein mannsalder sidan: -Soldaten skal ikke tukle med det elektriske anlegget! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Fasit: Ny lader og landjord inn på zinc saver, landjord ut av zinc saver og til bat. minus/gods motor. Det som er greia her er å beskytte mot den lille potensialforskjellen som vil oppstå land/sjøjord. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Vedkommende skriver i første innlegg at han måler 180V AC mellom jord i skjøteledning og bakken!!!! Ergo det er brudd i jordingen mellom skjøteledning og hovedjord, eller veeeeldig dårlig jording i spydet... Kor dette bruddet er er ikkje godt å vite via forum. stusse litt på dette jeg med............(men jeg er amatørelektriker)...... innen man prøver o finne feil i båten, bør man vel sjekke att man 'mater' båten med 220(eller 240) mellom fasene....og 0 på jorden(kan variere litt ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gtir_man Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Takk for svar :-) Ny lader og sinksaver bestilt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Hater strøm... blir alltid betenkt når eg leser slike tråder...leser og lærer..litt... Har i fleire år tenkt at eg skulle sjekka om båtens anlegg er ok. Om jording er tilkoblet båtens hjemmesnekra anlegg frå 1992 feks. Kanskje bereder står uten jordtilkobling. Aluminiumsbåt er vist ikkje glad i strømfeil. Men det er svært lite zinkforbruk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gtir_man Svart 1.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Har ikke lest meg helt opp til dette med strøm i båt og har ikke rørt det som allerede er montert, men vet at de 4 stikkontaktene i båten er jordet. og at jordingen i landstrømskabelen er intakt. Derfor blir det nå da montert galvanisk isolator mellom jord og videre til batteri minus i båten, samt en nyere lader enn den mascoten fra 90-00 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.