John_Kr
-TUR- skrev for 15 timer siden:Hei,
Kanal 27 på Ørlandet er fortsatt i høyeste grad aktiv. Det er fortsatt ikke foretatt noen endringer på kanalnummer i Norge i forhold til denne problematikken som er nevnt over. Det er ikke publisert noe informasjon om når endringer vil skje heller. Fra tid til annen er det endringer av kanalnummer av en rekke forskjellige årsaker - så jeg vil bare anbefale alle om å holde seg ajour med oppdaterte kanalplaner (for riktig landsdel :p ) - så vil man få med seg disse endringene.
Skulle man være i tvil, kall opp Kystradioen på kanal 16, og be om arbeidskanal, så finner Kystradioen en passende arbeidskanal til deg.
Med hilsen
Tore
Sjøfarende og Kystradiooperatør
Hei
Jo kanal 27 er selvfølgelig aktiv ...
Spørsmålet mitt som ingen kan eller vil fortelle er hvor antenneparken fysisk står. Ved gamle Ørland radio så er det ikke mye igjen. Avstand til denne posisjonen er ingen problem, men det som er utfordring er at jeg mener de har flyttet antennene til fjelltoppen Kopparen og da blir avstanden så stor at håndholdte VHF radioer neppe vil fungere. Jeg må finne ut av dette med rekkevidde før jeg invesstere i noe nytt, virker det ikke så er det bortkastet penger.