eysteind Startet 2.Mai.2003 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2003 Hei, trenger litt hjelp frå motorkyndige! :confuse :win :non Problemet har vart ei stund (siden eg kjøpte båten i fjord) og dette har ført til ein del rust: Saken er den at motoren lekker kjølevatn(saltvatn) . lekkasjen er akkuratt der vasspumpen er "kopla" på motoren. Trudde først det var ei pakning som måtte skiftast. Prøvde å løyse dei to skruane, men etter mykje strev og mykje crc, har eg no gitt opp (den eine skruen er ganske rusta i kantane)! Derfor klinte eg rundt noko som heiter "lekasje fix". Dette var eit bra middel som eg smurt rikeleg rundt. starta opp gav på litt, så begynte det å lekke igjen . Tok av motorkassa og studerte nøye: Vatnet kjem ut av eit hull på ca 3mm . Holet ser orginalt ut (ikkje rusta hol) og lurer frykteleg på kvifor dette er der. Vil ikkje uten videre tette det igjen, sjølv om det er veldig fristande....... Tok eit par bilder. Er vanskeleg å få til noko bra bilder, men, men....... Dersom nokon veit kvifor dette holet er der og evt. kva eg må gjere for å utbetre skaden vil eg blitt veldig glad. Har null peiling på motor , men båter..... Motoren er ein 10hk buck diesel. Saltvasskjølt, 91-mod, gått ca 500t ( er vel såvidt innkjørt?! ) Motoren går som ei klokke sjølv om lekkasjen er der, men hadde vore kjekt å fått fiksa det før den ruster heilt opp. Tenkte å smørre Stop rust rundt skaden etter at den er fiksa. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 2.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2003 Kjenner ikke motoren,men hullet du nevner er nok et såkalt "sladrehull" som skal fortelle deg at det er lekkasje rundt den roterende akselen. Eventuelle lekkasjer skal kunne dreneres ut her slik at vannet ikke skal trenge inn i pumpelageret. En dråpe i ny og ne kan aksepteres. Lekker det mye må du reparere alt. skifte pumpa. Du må ikke falle for fristelsen til å tette hullet. Det blir kanskje en utfordring å løse boltene, men utfordringer er for å løses. Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 2.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2003 Hullet er et drenshull mellom motor og impeller. Tetter du dette vil vannet isteden for å renne ut her finne veien inn i motoren din og blande seg der med motoroljen. Med andre ord. Ikke tett dette hullet. Du må bytte pakning i impelleren før problemet forsvinner. Er du uheldig må du også bytte akselen som driver impelleren da denne kan ha "gnagsår", dette ser du eventuelt ikke før du tar ifra hverandre delene. Midlertidige tetninger med lim eller diverse tetningsmasser er nokså håpløst på de fleste typer trykksatte lekasjer såfremt du ikke kan støtte opp tetningsmiddelet utvendig med en blyplate eller liknende. Lykke til. Jolla Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 2.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2003 Når tettningene i kjølepumpa lekker så kommer vannet ut i nevnte hull, tetter du dette så fortsetter vannet inn i motoren Tror du må overhale pumpa di Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 2.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2003 Kan nesten garantere at eg ikkje får opp skruane! Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 2.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2003 Ett bestemt kakk med hammer før du skrur Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2003 Kanskje du kan forsøke tipset jeg fikk da jeg skulle løsne ventilen på kjølesystemet: dra litt til før en røsker til for å få tingene løs??? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 2.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2003 Kan nesten garantere at eg ikkje får opp skruane! Noen tips? Når det ikke hjelper med hverken rustløser eller bestemte kakk med hammeren, da er det bare varme som kan hjelpe.... Jeg har ofte tydd til en liten propanbrenner for å varme opp ting som sitter som sveist. Hvis du kommer inn med en intens flamme og primært får varmet opp området omkring bolten, så har du kanskje en sjanse. Men bruk godt verktøy, ringnøkler og piper, for all del ikke skiftenøkler, ellers oppnår du bare at sekskantene blir "rundtoms"..... Den siste løsningen er å slipe hodet av bolten(e) som er fast(e) og så bore ut den stumpen som står igjen, for til slutt å gjenge opp med nye gjenger. Det høres kanskje skremmende ut, men med skarpslipte borer går det vanligvis greit. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jolla Svart 2.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2003 Kan nesten garantere at eg ikkje får opp skruane! Noen tips? En slagskrutrekker gjør underverker hvis det er plass til å slå på den da?. En slik kan det også oftest sette 1/2" piper på. Jolla P.S Glemte å si at en sekskant bolt eller unbrako kan lages til en bolt som passer til flat skrumeisel og dermed også slagskrutrekker ved å sage et rett spor på skruehodet med en baufil. Glimrende å benytte hvis hodet er blitt rundt. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 2.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2003 Dersom boltehodene er blitt runde slik at verktøyet glipper kan situasjonen ofte reddes ved at der sveises på en mutter til boltehodet med elektrisk sveis. Varmen fra sveisingen gjør ofte at bolten løsner lettere. Et kraftig rapp med en tung hammer i aksiell retning kan ofte gjøre underverker. I mange tilfeller kan 6-kant nøkler gripe der 12-kant glipper. Du kan også prøve å slipe bort eller sage av boltehodet slik at du får av pumpa. Da gan du kanskje få tak i bolten med en passende rørtang eller vice-griptang. Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 2.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2003 Dersom boltehodene er blitt runde slik at verktøyet glipper kan situasjonen ofte reddes ved at der sveises på en mutter til boltehodet med elektrisk sveis. Husk å ta av batterikablene før det sveises. Hvis ikke kan batteriet skades eller worst case eksplodere. Jolla Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 2.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2003 Måtte bare finne på noko positivt: Eg klarte å vise bildet på skjermen. JIPPI!! Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 3.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2003 På side 74 i Praktisk Båtliv nr 2 / 2003 står det en del tips om dette. Håper det er ok å legge ut dette siden kildehenvisningen er helt tydelig! Når det gjelder pumpa er det som de andre sier, dette er et sladrehull. Du må demontere pumpa, og delene kommer av seg selv da akslingen sitter i en såkalt "medbringer" av gummi innerst mot motoren. Du må bytte simringene, diverse o-ringer og helst kulelagere. Jeg gjorde alt dette for 2 år siden, og delene kom på en snau tusenlapp. Dette bildet viser pumpa på en Volvo TMD40A, men prinsippet er nok ganske likt på din motor! Forøvrig er Coca Cola en super rustløser! Jon_P Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
TMe Svart 3.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2003 Slipe bort boltehodet ble nevnt av undertegnede og Poseidon. Ikke gjør det ombord i båten, slipestøvet ruster og er nærmest umulig å få bort. Slipesprut på glass ødelegger glasset ved at det brenner seg inni glasset. Fint innlegg det om fjerning av gjenstridige muttre, men kan ikke nyttes her da det her er snakk om bolt og ikke mutter. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2003 TMe, Ja at slipestøv ruster det vet jeg, jeg vet også at det brenner seg svinaktig fast i brilleglassene :-)) Men når det bare er snakk om hode på en 8mm bolt, så er det ingen stor sak - og skulle han ikke gjøre det ombord så må jo motoren først tas på land.... Det beste hvis man er redd for sliperestene kan jo være å ta et nytt baufilblad, surre det inn i en fille og bruke enden av bladet til å skjære av hodet, eller skjære to "skalker" av boltehodet slik at det som sitter igjen gir skikkelig godt grep for en vicegriptang. Men som tidligere sagt; der er ikke tall på de umulige bolter og mutrer som har måttet gi tapt for intens varme fra en propanflamme! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sebaldus Svart 3.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2003 TMe, Ja at slipestøv ruster det vet jeg, jeg vet også at det brenner seg svinaktig fast i brilleglassene :-)) mvh Poseidon Hmm...det forklarer kanskje at brilleglassene mine har vært "ru" helt siden jeg drev med sliping på kjølen min? Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 4.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2003 Husk å ta av batterikablene før det sveises. Hvis ikke kan batteriet skades eller worst case eksplodere. Jolla Var ikke det mere på mote før i verden da ?? Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 4.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2003 Varme og slag er vel det som skal til. Prøv også å varme opp og la det kjøle helt ned igjen flere ganger, det kan få rusten som låser for deg til å bevege seg ørlite. Hvis du får riktig godt tak helst med en sekskantnøkkel/pipe, så kan du sette bolten under spenn med en liten jekk e.l. Pass bare på at du ikke drar til for mye! Når det hele står under spenn kan du gi et velrettet kakk på selve bolten. Eventuelt få noen til å dra til mens du slår. Du kan også varme først, fold gjerne noe som isolerer rundt selve boltehodet, et lite keramikkbeger skulle være perfekt - du får veldig små blomsterkrukker til kaktuser o.l. Klarer du å varme opp godset mer enn bolten er mye gjort. Så lenge du ikke drar av bolten, så er det bare å prøve igjen og igjen - før eller siden så slipper den nok! Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 4.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2003 Glemte en ting: kjølespray. Etter å ha varmet godset mens bolten er isolert, så kan du isolere godset med en tykk fille og spraye bolthodet med kjølespray eller tyggegummifjerner. Vær forsiktig så du ikke kjøler til det sprekker! Sykkeltyvene bruker tross alt dette til å slå i stykker låser. Når du har fått det rette varmeforholdet gjelder det å jobbe kjapt før det utliknes. Har hørt om folk som setter sammen lagre og aksler ved å legge akselen i fryseren, lageret i ovnen og deretter være kjapp og sikker på hånden! Vanligvis må jo sånt presses sammen med betydelig kraft. Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 4.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2003 Jeg rota litt her - hvis det er mutter på bolt må jo godset kjøles og mutteren varmes, selvsagt.... Uansett, om temperaturforskjellen blir stor nok så slipper det sikkert! Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 4.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2003 Dette med varme/kulde, kan det forklares litt nærmere hva det egentlig er som skjer? Er det slik at ved varme trekker materialer seg i sammen, eller er det motsatt? Hva er det EGENTLIG som skjer? Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 4.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2003 Ved varme utvider stålet seg, og ved kulde trekker det seg sammen. Problemet er å få en temperaturforskjell - for metall leder jo varme godt. Hvis bolter sitter fast er det litt rust i gjengene mellom overflatene som isolerer litt. Det er ofte ikke store forskjellen som skal til for at det skal slippe, men det gjelder å jobbe raskt og gjerne gjøre mange forsøk.... Det går også an å varme hele saken, slå litt og la det kjøle. Da er det bare utvidelsene i seg selv som forhåpentligvis omtrent flytter ørlite på rusten. En annen ting: ved bruk av crc eller wd-40 så er det viktig å spraye ofte og hele tiden la bolten/mutteren være fuktig med det slik at det trenger inn. Stoffet trenger inn gjennom gjengene, faktisk så er det nok slik at rusten suger opp væsken. Det kan ta ganske lang tid før det har trengt så langt inn som det har potensiale for. Nok en gang - tålmodighet og mange forsøk... Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 5.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2003 Jeg har veldig god erfaring med CRC Mos3. Gjentatte påføringer og la det virke noen timer. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Lijanka Svart 5.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2003 Jeg har også god erfaring med CRC. Poenget er å spraye rikelig og la det virke noen timer. Husk også prinsippet med kraft x arm - altså bruk en forlenger på skrallen. Jeg har tilgode å se noen bolter som ikke kommer da (med noen forsiktige kakk med en hammer i tillegg) - men vær litt forsiktig, det er fort gjort å "kline" til slik at bolten ryker tvers av. Det er forsåvidt ingen krise det heller, da må man bruke redskapet med det pene navnet "grisepikk"... Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2003 Til vanlig er ikke problemet å få nok momentarm, problemet er heller å få overført momentet til bolten - altså å hindre at verktøyet glipper på sekskanten. For hvis sekskanten har gått over til å bli "rundtoms" - da har man lagt gullegget .... Det er da man merker forskjellen på godt og dårlig verktøy! Den berømmelige grisepikken er forsåvidt grei nok, men den duger sjelden til å få ut en bolt som sitter så fast at hodet ble vridd av. Da er det heller snakk om å bore ut det aller meste av godset i bolten og bare få ut de siste "løsgjengene" med grisepikken. (Som forøvrig heter "Skrueuttrekker" på normalisert sprog....) Tvi, tvi! Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.