Popeye70 Startet 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2016 (redigert) I en annen tråd i går spurte jeg etter dimensjonen på sjøvannsinntaket på en MD2040 med 130S seildrev. Årsaken til det spørsmålet er at jeg leker litt med tanken om å ordne ferskvannsflush av saltvannskretsen på min VP MD2040 for å gjøre det enklere å flushe hver høst og også ved behov/ønske underveis i sesongen. Scenario For å få til ferskvannsflush har jeg tenkt ut noen alternative steder for å koble inn ferskvannet, og jeg har kommet opp med tre aktuelle steder. Disse er forsøkt vist på denne skissen: Alternativ A Y-ledd mellom sjøvannsinntak og sjøvannsfilteret, så nær inntaket som mulig. Y-leddet blir stående opp-ned eller i beste fall liggende på siden. Fordel: Nærmere "kilden", mindre saltvann blir værende igjen i inntaksslangen etter en flush. Ulempe: Fordi Y-leddet vil stå opp-ned eller ligge sidelengs vil det stå litt vann inn mot den nye kuleventilen hele tiden når den ikke er i bruk. Alternativ B Y-ledd mellom sjøvannsinntak og motor Y-leddet blir stående "riktig" vei. Fordel: Fordi Y-leddet blir stående "riktig" veil vil det ikke stå vann mot kuleventilen hele tiden. Vannet vil renne vekk fra ventilen. Ulempe: Det blir stående saltvann i slangen mellom Y-leddet og sjøvannsinntaket om vinteren. Alternativ C Jeg kjøper inn et ekstra lokk til sjøvannsfilteret og installerer en skroggjennomføring i dette (dvs modifiserer det tilsvarende det sap_2000 viste i dette innlegget: https://baatplassen.no/i/topic/103261-noen-som-har-montert-ferskvannsflush-p%C3%A5-motorene/page-2#entry1631731) Jeg bytter fra vanlig til modifisert lokk når systemet skal flushes, og bytter tilbake etter flushing. Det modifiserte lokket er kun montert ved flushing. Fordel: Ved vanlig bruk av motoren er det ingen ekstra deler/komponenter i sving. Fordel: Løsningen er 100% reversibel på 30 sekunder, så lenge det originale lokket til sjøvannsfilteret er i nærheten. Ulempe: Må finne en måte å avlaste det modifiserte lokket på sjøvannsfilteret på, så det ikke tar hele belastningen når modifisert lokk er i bruk. Det trenger ikke være mer enn en krok/hempe/løkke høyere opp i rommet, hvor slangen tres innpå. Ulempe: Det blir stående saltvann i slangen mellom sjøvannsinntak og sjøvannsfilter om vinteren. Utstyr Alle nye deler (Y-ledd, kuleventil, slangestusser, skroggjennomføring) blir av kompositt, dvs Tru Design eller tilsvarende. Dette er sjøvannsbestandig og korroderer ikke. I enden hvor ferskvann skal inn tenkte jeg å koble på en Gardenakobling så jeg kan skjøte på en vanlig 19mm hageslange som går opp til en bøtte i cockpit, og så mater jeg ferskvann fra havna inn i bøtta når det skal flushes. Dermed har jeg kontroll på flyten og kan helle forstvæske rett i bøtta for vinterkonservering. Spørsmål/avklaringer Når jeg har kommet så langt begynner spørsmålene mine å dukke opp: Ved Alternativ A/B: Bør jeg ha en tilbakeslagsventil på ferskvannsstussen for å begrense eventuell lekkasje (kuleventilen kan ryke, tross alt). Ved Alternativ A/B: Bør jeg blinde av ferskvannsstussen med en avtagbar blinding, slik at hvis kuleventilen (samt evt. tilbakeslagsventil) ryker, så vil ikke saltvann lekke inn i båten via ferskvannsstussen? Ved Alternativ B/C: Det blir stående saltvann mellom sjøvannsfilter og sjøvannsinntak. Er det noen måte å få mikset inn litt frostveske i denne slangen? Tynn slange som føres ned i røret og så helles det frostveske nedi? Andre metoder? Generelt (A/B/C): Selv om alle slanger hele veien er 19mm innvendig, så vil en Gardenakobling nødvendigvis strupe vanngjennomstrømmingen ganske kraftig. Vil den strupe så mye at motoren ikke får nok kjølevann? I så fall ser jeg to alternativer: En løsning på dette er å ha den permanente ferskvannsstussen såpass lang at den rekker helt opp til en bøtte i cockpit, for på den måten å unngå Gardenakoblingen helt. Dette tar plass i motorrommet, plass jeg egentlig ikke har. Alternativt bruker jeg ikke en Gardenakobling, men en vanlig 19mm slangestuss hvor jeg fester hageslangen ved hver gangs bruk, og så blinder jeg slangestussen når den ikke er i bruk. Hva er det jeg ikke har tenkt på? Hva med trykk/overtrykk/undertrykk? Kan det bli et problem? Min skisse virker for enkel - det må mangle noe. Jeg er HELT sikker på at det er noe jeg har oversett eller rett og slett ikke har tenkt på... Alle innspill mottas med takk! Redigert 30.Mars.2016 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 (Hmm. NM i langt innlegg der, gitt...) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Framtia Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 det var så langt at jeg ikke leser hele :-). Men jeg tenker slik at om jeg skal gjøre noe med denne innmaten vil jeg sette på en T-ventil på vanninntaket til motor slik at man lett kan suge vann via vannslange fra skutebunn eller en bøtte med frostvæske. Da har man både nødlensing vha motor eller hjelp når man skal konservere. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ove T Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Hej Såhär har jag gjort, detta har fungerat helt utan problem i mer än 5 år. Sjövattnet i slangen mot bottenventilen rinner ut när jag öppnar bottenventilen.http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Tips/VP_kranfunktion.pdf Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 det var så langt at jeg ikke leser hele :-). Men jeg tenker slik at om jeg skal gjøre noe med denne innmaten vil jeg sette på en T-ventil på vanninntaket til motor slik at man lett kan suge vann via vannslange fra skutebunn eller en bøtte med frostvæske. Da har man både nødlensing vha motor eller hjelp når man skal konservere. Uansett hvor i kjeden jeg kobler meg inn (ved inntak, filter eller på motoren) kan jeg suge vann/frostvæske med den nye tilkoblingen. Det er bare å legge "sugeslangen" i en bøtte med vann/frostvæske eller ned i kjølsvinet. Grunnen til at jeg begynner å favorisere Alternativ C (inn via lokk på sjøvannsfilteret) er fordi det gir null endring på systemet i vanlig driftssituasjon, mens jeg enkelt kan bytte lokk så jeg kan suge fra der jeg måtte ønske. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Hej Såhär har jag gjort, detta har fungerat helt utan problem i mer än 5 år. Sjövattnet i slangen mot bottenventilen rinner ut när jag öppnar bottenventilen.http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Tips/VP_kranfunktion.pdf Hälsningar Ove Takk for tipset, Ove. Det ser ut som en fornuftig løsning. Jeg må sjekke om det lar seg gjøre å ordne noe tilsvarende i min båt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
VirtualMe Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Enig med Framtia her. Ville gått for alternativ A. Hvis slangen fra T eller Y koblingen (tror ikke det spiller noen rolle hvilken du velger, har litt lengde, kan du bare feste den opp etter veggen inne i motor-rommet slik at den er over vannlinja, så får du ingen lekkasje inn om du er redd ventilene skal ryke. Er vel i tilfelle en større utfordring at den kan dra luft fremfor vann, og impelleren kan ryke.. Fordelen med dette alternativet vil jeg si er at man kan sende ferskvann og eller frostveske ned i drevet også. Har selv hatt litt blåskjellfarm i mitt drev, og da hjelper det å spyle ned med ferskvann eller trykkluft. Pokker.. nå fikk jeg et prosjekt til på lista selv også.. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.