Jump to content

Fargekode på styrbord og babord?

nerdegutta

Recommended Posts

Hei.

Jeg holder på å lage nye lanternekasser, og lurer på hvilken fargekode styrbord og babord har. Når jeg går inn til en farvehandler og spør om å få kjøpe 0.5l rød og 0.5l grønn, kommer de som regel fram med en strimmel med fargeprøver. Da blir jeg stående og undre meg over om jeg egentlig er aktivt fargeblind, for jeg klarer liksom ikke helt å bestemme meg.

Derfor: Finnes det en fargekode for "rød" og "grønn"

- nerdegutta

Ihht COLREG og særnorske regler så kan jeg ikke huske å ha sett en spesifikk fargekode på grønn/rød lanterne, men det er krav om på hvor lang avstand den skal kunne sees utifrå størrelse på fartøy. Pga dette vil eg anta det er grunnen til at de fleste lanternekasser er sorte (i hvertfall på større fartøy) da selve lanternen er godkjent med tanke på sektor og lysstyrke og man ikke ønsker forstyrrelser på dette. Men om en skulle gå for en grønn/Rød er gjerne RAL 6037 og RAL 3028 det rette.

. The sidelights of vessels of 20 metres or more in length shall be fitted with inboard screens painted matt black, and meeting the requirements of section 9 of this Annex. On vessels of less than 20 metres in length the sidelights, if necessary to meet the requirements of section 9 of this Annex, shall be fitted with inboard matt black screens. With a

file://C:\Documents and Settings\M.Ventura\Local Settings\Temp\~hhA077.htm 2009-09-22

Sjøveisreglene, Vedlegg I, punkt 7, sier følgende om fargespesifikasjon på selve lanternelyset:

"7.         Fargespesifikasjoner for lys.

Fargen for alle navigasjonslys skal være i samsvar med følgende grenser som ligger innenfor de grenser som er trukket opp for hver farge av Den internasjonale belysningskommisjon (CIE). Grensen for hver farge er angitt ved hjørnekoordinatene som følger:

(i)        Hvit

x  0.525  0.525  0.452  0.310  0.310  0.443

y  0.382  0.440  0.440  0.348  0.283  0.382

(ii)       Grønn

x  0.028  0.009  0.300  0.203

y  0.385  0.723  0.511  0.356

(iii)     Rød

x  0.680  0.660  0.735  0.721

y  0.320  0.320  0.265  0.259

(iv)      Gul

x  0.612  0.618  0.575  0.575

y  0.382  0.382  0.425  0.406"

Så da er vel eneste problem å forstå hva i alle dager dette betyr :smiley:  Kanskje noen som kan farger er i stand til å oversette til mer forståelige fargekoder.

Redigert av Vilma Benita (see edit history)

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...