Jump to content

XXL tält (cockpitkalesje) fra Kapell og Annat

Siglo

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe cockpitkalesje (XXL) fra Kapell og Annat. Ser at disse har bøyler som blir stående oppe.

Er det noen her som har en sånn kalesje og kan dele erfaringer? Blir det i veien? Har ikke sett noe bildet når den er rullet opp dessverre.

bilde

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Vi har en cockpitkalesje fra Kapell Och Annat på vår Dufour 386 GL, men vi har en annen (trolig eldre) design med mindre vinduer. Vi har ikke faste bøyler som blir stående når kalesjen er demontert. Vi tar av alle veggene, og vipper våre stenger forover så kalesje og bøyler ligger oppå sprayhooden når vi ikke bruker den..

Ut fra hva jeg ser på bildet så ser det ikke ut til at stengene blir veldig i veien når kalesjen er rullet opp, men det kan bli litt vanskeligere å bruke vinsjene effektivt, kanskje? Man mister noe plass rundt vinsjen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Guest Avmønstret#

Vi har en løsning hvor vi tar opp veggene og slår kalesjen bakover slik at den blir stående/liggende som en pølse på stativet med trekk på bak/over styreposisjonen. Fungerer fint det men kunne gjerne vært 10 cm høyere opp (er 182) da jeg subber skallen i når jeg står oppreist bak rattet. 

Utover det har gir det ingen praktiske hindringer ifht seiling eller noe når den er sammenslått. Men vi er ikke veldig ivrige på å bruke den. Blir i praksis bare brukt på litt kalde kvelder i havn og hvis det er regn og drittvær og vi må gå for motor. Men til gjengjeld er den veldig god å ha akkurat da. 

I havn sånn til vanlig er den pakket i sammen på stativet over styreposisjon. 

---------

Tipper jeg bruker 5-10 minutter på å sette den opp, litt mer på å pakke den i sammen. Grei løsning men ikke kjapp og enkel nok til at jeg bruker den mye. 

Takk!

Det er akkurat det som er spørsmålet; hvor mye blir den brukt? Koster jo fort over 30 båtpenger. Mulig vi avventer til høsten.

God å ha på litt kalde kvelder i havn, ingen tvil om det. Var gull verdt på 30-foteren vi hadde før, men da var det ikke så stas å sitte nede, akkurat :-)

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Vi bruker vårt cockpittelt ganske mye, men med løse stenger som nevnt ovenfor. Som regel slår vi bare opp taket for å unngå at det blir fuktig i cockpiten utover kveldene, og da er det gull verdt. Hvis det blåser setter vi på en vegg eller to for å lune litt. Da kan vi sitte ute så lenge vi vil, som regel til vi legger oss.

Vi gjør som følger (utgangspunkt er fullt oppslått cockpittelt):

1. Av med de tre veggene og bretter de sammen (3-4 minutter).
  2. De to "bakbeina" på taket løsnes nede og brettes inn så de ligger flatt, diagonalt på taket (1 minutt)
  3. Vi vipper stengene forover, så taket på cockpitteltet blir liggende foldet oppå sprayhooden (1 minutt).

Det er alt hvis vi ligger i havn/uthavn og ikke skal utpå. Hvis det blåser eller hvis vi skal utpå pleier jeg å slå et par strikker rundt cockpitteltet så det ikke skal fange vinden og løfte seg. Den eneste ulempen med måten vi håndterer dette på er at stengene er så høye at vi må dra bommen til siden for å vippe over stengene. Så lenge vi vet det er det ikke noe problem. Pølsetrekket som følger med har vi aldri brukt (vi har hatt båten siden juli 2012).

Å sette opp cockpitteltet er kun snakk om å reversere punktene ovenfor. Hvis bare taket skal opp tar det 1-2 minutter, og så har vi skygge og beskyttelse mot regn.

Hvis vi motrer i regn så pleier jeg å ha taket oppe, men veggene nede. Det blir fremdeles litt vått i cockpit, men jeg slipper å stå ute i regnet hele tiden, og jeg har godt utsyn i alle retninger. Merk at jeg bare er 165cm høy, så jeg har få problemer med høyden under taket/stengene.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg har selv standard teltet, og ville ikke byttet til xxl teltet, om jeg skulle kjøpe nytt.

Grunnen er at jeg kan stå bak rattene å ha full oversikt , så slipper å se gjennom vinduer som blir bare vanskeligere å vanskeligere å se igjennom  for hvert år.

Er lett å seile eller gå for motor, for teltet kan stå utørt.

Men det er en helt annen rom følelse i XXL teltet.

Ken

Enig  med Keno, har standard kalesje til min B38 Cruiser fra 2007. Synes XXL-modellene er lite pene da de blir altfor høye. Jeg synes ikke det er nødvendig å kunne stå fullt oppreist under kalesjen. Bøylene med hoveddelen av kalesjen rullet på passer perfekt inn i sprayhooden og opptar ingen plass. Sidestykkene og bakstykket legger jeg pent sammen og oppbevarer under dekk. Topp kvalitet og hyggelige folk.

Guest Avmønstret#

Enig  med Keno, har standard kalesje til min B38 Cruiser fra 2007. Synes XXL-modellene er lite pene da de blir altfor høye. 

Tja, syns vel det er en del år siden spryhooder var pene, dvs hadde et snitt basert på linjene i båtene. Og cockpittelt har vel strengt tatt aldri vært pene på seilbåter, her snakker vi vel om stygge og mindre stygge...

Så samlet sett syns jeg egentlig det ikke er så nøye, like greit å se det praktiske i det og la det med hva som er pent fare, for det har det gjort for lenge siden ;-)

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...