Jump to content

Delingsøkonomien introduseres for båtmarkedet

Bergen dørk

Recommended Posts

Jeg har forhåpentligvis fortsatt en pioner 10 med årer liggende i Tromsø, og kanskje også en påhengsmotor. Her kunne det vært aktuelt å låse den med kodelås, og bare sende koden til potensielle leietagere. Dette kan jo automatiseres helt, da kan objektet leies til en fornuftig pris. Det er jo ellers et problem, for leiesummer på under hundrelappen blir det temmelig dårlig timesbetaling dersom arbeidsmengden ifbm kommunikasjon og overlevering av nøkler blir signifikant.

Det finnes veldig mange joller og småbåter i landet, og det hadde ofte vært utrolig hendig å kunne leie en jolle på sparket når man befinner seg på en strand og plutselig føler behov for å komme seg utpå :)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Problemet er jo at båter ca alltid går i stykker, vedlikeholdsbudsjettene er astronomiske ved feil bruk, og også ofte... ved riktig :o

Folk som leier noe har ikke samme eierforhold/koseforhold til gjenstanden, skal jo ikke lenger enn til gjester som er med i båten før man ser de begynner gå i puter og slikt, og "det er jo ikke så farlig med noen riper" når jeg insisterer på nm i fendring overalt. 

Delingsøkonomien er vel derfor ikke for alle. Heller ikke alle som vil leie ut sitt hus, hytte, bil av samme årsak. Endringene vil allikevel komme.

En reaksjon jeg så på Facebook på denne tjenesten i dag: Super løsning for oss som gjerne vil ha muligheten til å ta en båttur "av og til" Hadde egen båt tidligere, men når jeg fordelte samlede kostnader (dvs drivstoff, forsikring, service, bryggeplass, opplag og lånekostnader) på antall timer på sjøen ble det en helt syk timepris... Når man i tillegg IKKE er glad i vårpuss ønsker jeg derfor en moderne app basert leieløsning hjertelig velkommen

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Det er det nok utleier selv som bestemmer, skulle ihvertfall tro det. Kjenner med forøvrig igjen i sitatet i innlegget over her, sett bort fra det med vårpussen. For min del som er bortreist over halve året, så blir timeprisen på å eie båt selv ganske så heftig...

Jeg ønsker konseptet velkommen og er spent på hvordan det utvikler seg.

Må bare legge til at hvis det hadde vært min egen båt, så hadde det nok vært ganske så uaktuelt for mitt vedkommende å leie ut. Har vært innom tanken på å leie ut et rom hjemme via Airbnb, men sliter med å stole nok på folk, spesielt når jeg er mye bortreist. 

Kostnaden som kan påføres et rom er heller lav. Men samtidig er jo også leien lav. Tilsvarende potesiale på båt er jo raskt heile båtens verdi og vel så det.  Ser på finn at de som prøver leie ut ligger på mellom 10 og 30 000 for ei uke alt ettersom det er skjærgårdsjepp elr cabincruiser. + depositum.

Ikkje akkurat for hvermannsen

Kostnaden som kan påføres et rom er heller lav. Men samtidig er jo også leien lav. Tilsvarende potesiale på båt er jo raskt heile båtens verdi og vel så det.  Ser på finn at de som prøver leie ut ligger på mellom 10 og 30 000 for ei uke alt ettersom det er skjærgårdsjepp elr cabincruiser. + depositum.

Helt enig i dette; prisen må betydelig ned om det skal være interessant. Flere båter til leie på et sted vil muligens presse prisene nedover. Og husk en sak som er et krav fra både Airbnb og Uber, og som er grunnlaget for suksessen og kanskje løser litt av tillitsproblemet: Både utleier og leier blir vurdert og dette blir tilgjengelig for utleier (dvs rating av leier fra tidligere) når en skal vurdere utleie. Delingstjenestene sier at dette er noe av det mest effektive i systemene og appene deres. Så får vi se om de bruker samme tankegang ved utleie av båt.

mvh Bergen Dørk

Utleiepris må gjenspeile hva det koster å ha båten. 30 000 i uka gjenspeiler vel en båt med nypris mellom 2 og tre millioner med størrelse på 35-40 fot. Bare renter og nedbetaling på båt vil fort bli minst et par hundre tusen, og andre kostnader i form av forsikring, båtplass, opplag, service, vedlikehold og reparasjoner grunnet hard bruk passerer fort hundre tusen i året. Moderat anslag for hva en slik båt koster per år blir da 3-400 000, i året!! Begrenset hvor mange uker i året du får leid ut en båt, så 30 000,- i uka for en båt i dette prissegmentet er ikke noe jeg anser som urimelig.

Beklager hvis jeg nå åpner øynene til noen om hvor dyrt det faktisk er med båt...  :worry:  :giggle:  :blush:  :discuss:  :eek:  :eek:  :lol:

Ja jeg kunne nokk helt klart ha leid båt i mange uker for det det koster meg å ha båt selv. Men selv om jeg har båt selv kan det jo være inntresant å leie en båt for en uke på et annet sted av landet en der en selv har båten. Å kjøre fra Bodø til Sørlandet med egen båt for å feriere en uke der med sen svipptur over til Skagen koster faktisk ganske mye. Det vet jeg alt om da jeg har jort det fire ganger :smiley:

Utleiepris må gjenspeile hva det koster å ha båten. 30 000 i uka gjenspeiler vel en båt med nypris mellom 2 og tre millioner med størrelse på 35-40 fot. Bare renter og nedbetaling på båt vil fort bli minst et par hundre tusen, og andre kostnader i form av forsikring, båtplass, opplag, service, vedlikehold og reparasjoner grunnet hard bruk passerer fort hundre tusen i året. Moderat anslag for hva en slik båt koster per år blir da 3-400 000, i året!! Begrenset hvor mange uker i året du får leid ut en båt, så 30 000,- i uka for en båt i dette prissegmentet er ikke noe jeg anser som urimelig.

Beklager hvis jeg nå åpner øynene til noen om hvor dyrt det faktisk er med båt...  :worry:  :giggle:  :blush:  :discuss:  :eek:  :eek:  :lol:

Joda, men er det poenget? Poenget er jo i større grad at båtparken kan utnyttes bedre og gi inntekter som dekker inn noe av kostnaden med å ha båt. Kun for de som ønsker å leie ut. På forumet her - som teller kanskje 20 000 og blant disse et ukjent ihuga entusiaster - er det kanskje mindre aktuelt med utleie. For de andre nesten en halv mill båteiere i dette landet kan det jo stille seg annerledes.

Så til prisen: Det er jo ikke vanskelig å være enig med deg i prinsipp, men det vil være markedet som bestemmer. Så kan du sitte der og mene 30 000 og aldri få utleid, mens en annen "tjener" 15 000 pr uke de 6 ukene han ikke bruker båten allikevel.

mvh Bergen Dørk

Utleiepris må gjenspeile hva det koster å ha båten.

Nei, ikke nødvendigvis. Markedpris ligger alltid der tilbudet møter etterspørselen. Dersom disse to aldri møtes, vil det ikke eksistere noe utleie.

Dersom man først har en båt og allerede tar alt av kostnader, så er minste aktuelle utleiepris like over marginalkostnaden med å leie den ut. Marginalkostnaden for å leie den ut er forventet slitasje, eventuelt ekstra forsikring og andre kostnader direkte forbundet med utleie. Utleieprisen må nødvendigvis reflektere at "forventet slitasje" ved bruk av fremmede inkluderer litt uheldige tillegginger, grunnstøtinger, etc.

Dette gjelder uansett om man er profesjonell utleier eller en båteier som ønsker å leie ut båten for perioder hvor båten uansett ikke er i bruk.

Dersom det blir lettvint og allminnelig for den jevne båteier å leie ut båten i perioder hvor båten ikke er i bruk, vil dette sparke bena under på kommersielle aktører.

Hm, ett avsnitt manglet fra innlegget. Vanskelig å poste kvalitetsinnlegg mens ungene maser ;-)

For en kommersiell utleier må selvfølgelig de totale leieinntekter overstige de totale kostnadene med båthold og utleie. Dersom markedsprisen er såpass lav at man totalt sett vil gå med tap, kan det på kort sikt fortsatt lønne seg å leie ut båten til markedspris fremfor å ikke leie ut båten i det hele tatt. På lang sikt er alternativet å selge og legge ned virksomheten i kontrollerte former eller gå konkurs.

• 2 måneder senere...

Kom over

Www.boatflex.com

hvor det ligger en del norske båter ute. Hadde vært interessant å vite hvor ofte de får utleid og om dermed prisnivået er riktig. Det er iallfall helt klart at det for oss hadde lønt seg å leid enkelte sesonger. Mange her inne tar mange uker hver sommer i båten, og det vil dermed være lite aktuelt. Men for mange andre brukes båten de fineste helgene hver vår og sommer (Når man ikke er bortreist og når det ikke regner). Pluss noen av de fineste ettermiddagene. Det blir ikke nødvendigvis veldig mange dager til sammen. Når man legger sammen alle kostnader med båthold, samt alle timer brukt på vedlikehold, må dette være en god ide for ganske mange. Blir interessant å se hvor utbredt dette kommer til å bli.

Ser ikke hva som er nytt i dette.

Privat båtutleie har eksistert lenge

Privat boligutleie fantes også før Airbnb, men prosessen har blitt enklere og kostnadene lavere med Airbnb. Det har ført til at mange fler leier ut boligen sin i kortere perioder. Det er selvfølgelig høyere terskel for å leie en båt enn en bolig, men blir interessant å se om privat båtutleie øker pga dette. Noen vil kanskje bare leie ut en helg eller to i løpet av en sesong. Mange er selvfølgelig skeptisk til å leie ut, og selv ville jeg sannsynligvis ikke gjort det. Men det finnes sikkert ganske mange som er interessert i på denne måten redusere kostnaden med båten.

Er alt for glad i egen båt (og jeg bor i den på helårsbasis) til å leie den ut. Det kan likevel tenkes at noen av en eller annen grunn  ikke er som meg!

Jeg tror det er plass til utleiere og leietagere. Kunne godt tenkt meg å leie båt på Helgelandskysten for eksempel. Spørsmålet er vel mer om utleier hadde gjort det med en 40-foting oppi der uten å ha hjertet i halsen!
Litt over gjennomsnittet utfordrende bunnforhold her og der!

Tror det er alt for mange uforsiktige leietagere der ute til at jeg ville leid ut...

Tanken er dog god.

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Beklager men jeg forstår ikke hva som er fordelaktig ved å leie ut båten gjennom plendit.no.

Hvis jeg skulle leid ut båten ville jeg lagt ut en annonse på finn.no

Helt enig, var inne å tittet, er jo bare en annen utleie kanal. Prisene var akkurat som leie markede ellers, 3000kr pr dag for en større cabin-cruiser. Ser ikke poenget.

Og "at prisene vil regulere seg etter markedspris", det er jo det det gjør dag, folk leier ut en "større" båt for

15-30 000kr i uka, det er det som er markedsprisen.

Ser at noen her skriver at det er så mye arbeid med båt og vært enklere å lei til en rimlig pris.. Ja NOEN(eier) må jo vaske, polere, ta service, små og større reprasjoner på båten!

Og hvis man føler at man ikke får noe igjen for alt dette, så gidder man vel ikke leie ut?

Med extra fare for større slitasje, grunnstøtninger og hardere bruk, så blir prisen deretter.

Dette blir aldri noen suksess, kanskje dagsutleie kan fungere for joller og små båter, men jeg tror ikke det heller.

Redigert av Førstefender (see edit history)

Dagsleie for mindre båter tror jeg kan fungere forutsatt at det er lettvint.

Selv om jeg har seilbåt kunne jeg godt tenkt meg å leid en mindre hurtiggående dagsturbåt for en rask søndagstur en gang i mellom. Forutsetter følgende:

- Kort bestillingstid (må være spådd finvær på yr)

- Enkel adkomst til båten

- Lite papirarbeid / forarbeid / etterarbeid

- Edruelig pris

Da jeg fikk motorskade på min forrige båt sa de at det muligens kom av at man hadde kjørt i plan før motoren var blitt varm. Hva tidligere eiere har gjort eller ikke gjort vet jeg ikke, men jeg kjørte den alltid varm først. Kostnad: 100.000kr å fikse. Ikke søren om jeg hadde leid ut den båten videre til "folk" som ofte kan være en kjekkas som ikke tenker over at sånt noe gjør noe,

Mitt inntrykk er at uvitenhet regjerer for hvordan ting skal behandles. Eventuelt så gir folk blanke. Se hvordan leiebiler kjøres.

Nei, fordelen med å eie sin egen bil, sin egen båt, bo i sin egen bolig er jo at man vet hvordan ting har blitt behandlet og brukt. Om jeg skulle leiet ut båten måtte det vært til noen få utvalgte jeg kjenner til, helst maks en.

For min del er det likevel uaktuelt. Folk som bruker slike tjenester er som oftest ikke de mest ordentlige med størst forsiktighetsforhold til egne ting. Og når man selger båten videre er det fint å kunne være sikker på hvordan båten er brukt. Har motoren faktisk alltid vært driftsvarm før den er lagt i plan? Osv...

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Det man skal være klar over er at erfaringen med denne type modeller er at det presser prisene noe ned. Ref Airbnb. Jeg ser det som positivt, da det er veldig dyrt å leie båt via eks finn.no pr i dag. En forsikringsordning, som ikke koster skjorta for begge parter, må også tas med i betraktningen.

Og som Pinkvin sier - det er for de som ønsker å leie ut båten sin. Hva andre mener om det er forsåvidt irrelevant. Med tanke på forbrukeren eller "vi som kan være i markedet for å leie båt"; tror jeg dette kan bli positivt. Det forutsetter dog at utvalgtet blir bedre.

mvh Bergen Dørk

Da jeg fikk motorskade på min forrige båt sa de at det muligens kom av at man hadde kjørt i plan før motoren var blitt varm. Hva tidligere eiere har gjort eller ikke gjort vet jeg ikke, men jeg kjørte den alltid varm først. Kostnad: 100.000kr å fikse. Ikke søren om jeg hadde leid ut den båten videre til "folk" som ofte kan være en kjekkas som ikke tenker over at sånt noe gjør noe,

Mitt inntrykk er at uvitenhet regjerer for hvordan ting skal behandles. Eventuelt så gir folk blanke. Se hvordan leiebiler kjøres.

Nei, fordelen med å eie sin egen bil, sin egen båt, bo i sin egen bolig er jo at man vet hvordan ting har blitt behandlet og brukt. Om jeg skulle leiet ut båten måtte det vært til noen få utvalgte jeg kjenner til, helst maks en.

For min del er det likevel uaktuelt. Folk som bruker slike tjenester er som oftest ikke de mest ordentlige med størst forsiktighetsforhold til egne ting. Og når man selger båten videre er det fint å kunne være sikker på hvordan båten er brukt. Har motoren faktisk alltid vært driftsvarm før den er lagt i plan? Osv...

Dette er vel, med respekt å melde, en misforståelse. Hele konseptet her er jo motsatt. Både leier og utleier blir vurdert. Dvs at du som utleier kan skygge unna de du her bekymrer deg for. Ref Airbnb. I så måte er det tryggere med slike løsninger enn tilfeldig utleie via finn. Da vet du ingenting om den som kontakter deg for å leie båten og det blir fort som du beskriver. Og igjen: Ingen tvinger deg til å leie ut båten. Det er helt frivillig.

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...