Førstefender Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Og som Pinkvin sier - det er for de som ønsker å leie ut båten sin. Hva andre mener om det er forsåvidt irrelevant. Med tanke på forbrukeren eller "vi som kan være i markedet for å leie båt"; tror jeg dette kan bli positivt. Det forutsetter dog at utvalgtet blir bedre. Du spør i første innlegg på diskusjonsforumet "Hva tror dere? Kunne du tenkt deg å leie ut båten via en slik tjeneste?" og når du får de svarene som ikke passer inn så er det irrrelevant?? Da bør du stille sprm dine et annet sted enn på "Baatplassen" Tror ikke utvalget blir bedre av at evt. prisene går ned, prisene på utleie må vel opp hvis det skal bli int. for flere å leie ut?? Jeg har vurdert å leie ut båten i 2 uker, da jeg likevel er offshore, men da ville jeg brukt finn.no, hvor jeg kunne "silet" evt intresserte og stilt visse krav. Men nettopp fordi sommeren er kort i Norge vil jeg ikke risikere at båten er ute av drift når jeg selv skal ha ferie. I tilegg er den en vanvittig jobb og tømme skuta for alt, vaske klargjøre osv. Så har slått det fra meg foreløpig, dessuten får man vel et visst følelsesmessig tilknyttning til skuta man bruker så mye av sin egen fritid på og pleie og holde i stand. Så skulle det noen gang bli aktuelt, skal jeg ha svært svært godt betalt. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Problemet er at det er relativt mye lettere å herpe en båt, bil er mer idiotsikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Problemet er at det er relativt mye lettere å herpe en båt, bil er mer idiotsikkert. Kommer vel helt an på båt og biltype. Ser ikke for meg at det er så utrolig enkelt å herpe en skjærgådsjeep med påhengsmotor helt sånn uten videre, selv om alt er mulig. Og siden man har drevet med seilbåtutleie i varme strøk i mange tiår, og det fortsatt er stor business, så må jo det bety at det også er et potensiale her i landet, vi har jo muligens verdens vakreste kyst. Men kanskje seilbåter tiltrekker seg andre kunder, man må være litt båtvant for å i det hele tatt kunne seile og komme på ideen om å leie en seilbåt... mens flere kanskje tror at motorbåt bare er "tut og kjør" eller noe... men det må man jo som utleier luke ut selv tenker jeg. ----------- Ser for meg at dette har stort potensiale, i ihvertfall blant mange seilbåter, litt mer i tvil ifht større motorbåter. Men å leie ut mindre påhengsmotorbåter må jo være grei skuring. Her har jo også mange erfaringer over mange flere tiår med utleie av småbåter til fisketurister osv. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 (redigert) - Kort bestillingstid (må være spådd finvær på yr) - Enkel adkomst til båten - Lite papirarbeid / forarbeid / etterarbeid - Edruelig pris Som jeg kanskje nevnte tidligere her, jeg tror små åpne båter er et fint sted å begynne for en "delingstjeneste for båt". Fra utleiers ståsted: En jolle uten motor, fastlåst med en sykkellås med kode, med smarte systemer for utleie/leie vil merkostnaden for utleier bli nært opptil null med utleie. Risikoen for at leietager påfører båten signifikant med ikke-synlig skade eller slitasje er liten så lenge båten er liten og lite teknisk avansert. Tilsyn etter leie kan utføres av neste leietager eller en god nabo. Eneste er risiko for at jolla blir stjålet eller ikke levert tilbake til samme sted - en fornuftig sentralisert utleietjeneste vil utføre et minimum av screening/identifisering av potensielle leietagere, slik at risikoen blir insignifikant. Fra leietagers ståsted: Jeg står nå på et idyllisk sted sammen med sønnen min, der ute ligger det en enda mer idyllisk øy, og her ligger det en ubrukt båt, hadde det ikke vært flott å kunne låne den for en kort rotur ut på fjorden? Jøss, se her er det skilt ... "denne båten kan leies for 0.005 bitcoins pr time, evt 0.02 bitcoins pr dag. For å leie denne båten, gå til http://minflottelillejolle.no/ og du får tilgang til låskoden så snart leien er betalt". Jøss, så bra! Kom, la oss dra ut på sjøen! Eneste problem blir jo redningsvester, årer og slikt ... Redigert 20.Juni.2016 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Jeg har alltid hatt en drøm om å seile andre deler av kysten. Men å få med seg seilbåten oppover kysten er ikke innenfor egen eller familiens mulighet ifht de feriene vi har. Med et system som dette er det langt mer nærliggende at vi kan få til dette. Hive oss i bilen og kjøre en dag, evt ta flyet, og ta en uke i båt på en ny del av kysten. Så dette ser jeg frem til at utvikler seg videre. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Du spør i første innlegg på diskusjonsforumet "Hva tror dere? Kunne du tenkt deg å leie ut båten via en slik tjeneste?" og når du får de svarene som ikke passer inn så er det irrrelevant?? Da bør du stille sprm dine et annet sted enn på "Baatplassen" Tror ikke utvalget blir bedre av at evt. prisene går ned, prisene på utleie må vel opp hvis det skal bli int. for flere å leie ut?? Helt berettiget kritikk. Må ha vært en kortslutning i sikringsboksen hos meg. Jeg tror imidlertid at når utvalget blir bedre, vil prisene gå ned. Det er det man ser i delingsøkonomien forøvrig. Pr i dag er det for dyrt, etter mitt syn, å leie en båt for en helg, en uke eller så. Hører flere som sier det. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.