Jump to content

Hvor liten og lett gummijolle "fungerer"?

Artekno

Recommended Posts

Solgte unna en "diger" 10-fots jolle med tredørk og 15 hk her om året. Jolla var super i bruk, men den var for diger og tung til å løfte ombord, og jeg har lyst på ei jolle jeg faktisk også kan pakke samme på lengre turer i stedet for å slepe. 

Har derfor sett litt på West Light serien (eller tilsvarende) med oppblåsbar bunn. Disse er lette(!), og jeg vil ha en lett motor på 2,5 hk så både ungene (6 og 8) kan putre rundt, og så vi slipper å ro. 

Den gamle jolla dundret avgårde i 20 knop med 1 voksen, 2 ungdommer og 2 småtroll. Slik aksjonsradius må jeg jo ofre. Men hvor liten jolle "fungerer" sånn noen lunde? Ser litt på 200-240 størrelser. I Light-serien er disse så lette at de kan løftes lett opp av vannet etter turer, og uten den forb... trebunnen innvendig skal det vel la seg gjøre å pakke den ned for lengre seilaser.

Vad tycks??

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Jeg overtok Rivieraen med en Zodiac 260 med oppblåsbar bunn. Superlett å vippe opp i davtiteren. Har hatt flere typer før med

dørkplater i bunn, aldri mer. Mye lettere å få sammen og legge vekk også. Gå for oppblåsbar bunn, er min anbefaling. Ulempe er at den blir mere vinglete underveis og at den driver litt fortere av. Men, det er en vanesak.

Redigert av Worry II (see edit history)

Jeg har haft båd med oppustelig bund og med glasfiberskrog - her er mine erfaringer:

Gummibåd med "airdeck":

+  Let, nem at håndtere af en enkelt person. Kan pakkes væk på lidt plads. Planer med en person og 4 HK

-   Meget våd i bare lidt sø. Ikke god i høj fart. Planer ikke med mere end en person. Meget begrænset aktionsradius. Kun underholdning for de allermindste. Følsom overfor læk i dørken (svært at lappe)

RIb-type med glasfiberbund:

+   Sødygtig, kan tåle kraftig motor. Tør om bord - også når det blæser og der er lidt sø. Stor aktionsradius. Sjov at sejle i for ungdom og barnlige voksne. Robust ved bundberøring.

.-   Tung og svær at håndtere. Kræver plads både sommer og vinter.

Båd med dørkplader ville jeg undgå :-(

Redigert av MajorAndy (see edit history)

RIB er utelukket. Jeg har en smal seilbåt, og erfaringer viser lite bruk i forhold til hvor mye "bry" det er med å ha ei jolle på slep. Den bremset godt også. Og stor motor var bæltung å løfte av, noe som var helt nødvendig for lengre seilaser...

Jeg ser på noe slikt som denne:      http://www.westsystem.no/p/12874/west-light-200

Jolla skal være så liten som mulig, skal være lett å løfte opp på dekk. Vi sleper aldri jolla. På havkryssninger pakkes den alltid ned, så skal også være grei å pakke bort. 2,2hk er nok, brukes bare for å komme til land når vi har ankret opp. Ganske uniform størrelse på jolla på langturseilere, bør være stor nok til 5 personer, stor risiko for å bli våt i rompa. Ser ut til at sommerens tur blir med 3 sett dykkerutstyr, blir spesielt å dykke 3 personer fra liten jolle, men går sikkert det og. Rib hadde vært gøy, men da må hovedbåten være stor nok til at riben kan kjøres inn i stuerom fra akterspeitet.

Første jolla jeg hadde var en Quicksilver 260 med Airdeck V-bunn, den funket fint, lett å håndtere. Gikk i plan med 2 voksne i en 6 hk 4 takt. Den gikk ikke i plan med 5 hk 2 takt. Enkel å heise opp på dekk.

Senere kjøpte jeg en Mercury 220 minijolle som veide ca. 19 kg. Totalt ubrukelig, når jeg skulle ro den så måtte jeg sitte med beina utenfor akterspeilet. Hadde en 3.5 hk motor på den, sjanseløst, den bare gravde seg ned med akterspeilet.

Nå har jeg en Aquaquick 270 med oppblåsbar V-dørk og dørkplater. Den er tung, ca. 40 kg og tar litt lengre tid en Quicksliver'en å montere. Den går lett i plan med 6 hk 4 takt. Er fin å ro med og er relativt stabil. Det er definitivt den beste jolla jeg har hatt, men skulle gjerne hatt en litt lettere jolle. Jeg synes det er retningsstabil og fin å ha på slep også. 

Jeg har aldri hatt noe med glassfiberbunn.

Ser ut til at sommerens tur blir med 3 sett dykkerutstyr, blir spesielt å dykke 3 personer fra liten jolle, men går sikkert det og. Rib hadde vært gøy, men da må hovedbåten være stor nok til at riben kan kjøres inn i stuerom fra akterspeitet.

Vår jolle er ca 2.4 meter lang, med verdens minste pontonger og en 2.5hk på hekken. Har vært tre stykker med fullt dykkerutstyr på et par mils tur i relativt åpent farvann. Ble rimelig vått, men hadde uansett på oss våtdrakt ...

Vår jolle planer såvidt med én ombord. Plager meg sjelden at den ikke er rask, men det hadde ikke gjort noe å av og til klare å komme seg til land uten å være våt. Kommer til å oppgradere til noe litt mer ordentlig før vi seiler videre, da er større pontonger et av de viktigste punktene på ønskelista.

Ellers har vel de fleste som seiler på langtur nå en RIB, få unntak annet enn de raringene som holder seg med båt under 40 fot. Jeg vil heller ha plass på fordekket enn en god jolle.

Bør være snaue 2,2-2,5m for å "fungere". Gummijoller med spilebunn er letthåndterlige, kan lett slippe ut lufta og rulles sammen ved lengre seilturer, ca 20kg. RIB med enkel glassfiber bunn greit å håndtere, ca 35kg, men noe ræl å få på dekk (bør vare 2 voksne for å løfte), men går veldig lett i vannet etter moderskipet. Gummijolle med opplåsbar kjøl og dørk, ca 50kg, tåler en del "juling", tunge, men greie å få på dekk da den er myk under. Påhenger 4-6hk veier ca 25 kg, synd det ikke lages totaktere lenger...2,5 husker jeg ikke. Jolle er noe forbanna møkk å drasse med uansett. Ut i fra ditt behov ville jeg vurdert spilebunn.

Jeg er relativt bevandret i større jollers respektive egenskaper.

West Light 230, 18 kilo

Honda 2,3hk, 12,7 kilo

Dette frister... Litt sleping blir det garantert, men av erfaring blir terskelen lav for å pakke den sammen for seiling i rom sjø.

Hvis noen har "kvalitetsrapport" på disse ganske rimelige West Light jollene hadde det vært fint.

Det finnes bedre joller, men da til en langt høyere pris.

Definer behovet for jolla. Bæring er viktig hvis voksne(tunge) skal bruke den. Etter 4 joller har jeg endt opp med en Selva jolle med høytrykksbunn og en 8hk totakt. Jolla er ca 260 cm og lik suzumar/honwave med ekstra store pontonger.

Hondaen 2.3 hk er luftkjølt og bråker helt for jævlig etter min mening, kanskje en eldre 4 hk totakt med tank ?

Suzuki 4 hk-totakt er en utmerket jolle motor etter min mening. Kan løftes opp uten alt for mye stress. 

West Light kjenner jeg ikke men 230cm er litt kort etter min mening.

Seasea har også hatt noen på kampanje på gummijoller som jeg tittet på da jeg kikket i markedet.

Har en 10 fot med dørk og 6hk som planer ca og er fin for å ha med teiner og fiskeredskaper selv i lit sjø. Ikke løftbar, hverken motor eller jolle. Mao grei som jolle, men tungvindt som bagasje.

Har også en mini med oppblåsbar dørk og 2hk totakt motor uten gir på 7 kg.

Motor er bærbar med en hånd. Jolla er fint løftbar alene med ett fall til hjelp.

Lite brukbar til annet enn å komme til land fra svai og kanskje en liten tur i nærområdet for å hente ei teine.

Bærer 2 voksne greit i smult farvann, men fort går det ikke.

Har altså 2 alternativ.

Men bruker kun den lille. Den bor til gjengjeld ombord...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Har (så langt) hatt (har) 3 ulike gummibåter.

220 cm med spiledørk

270 cm med høytrykks dørk og oppblåsbar kjøl

300 cm RIB

To av dem har jeg hatt i en del år nå, mens RIB'en har jeg bare hatt 2 år. Alle tre har sine fordeler og ulemper, men jeg synes soleklart at 270centimeteren med oppblåsbar kjøl og dørk har vært det beste kompromisset. Veier 35 kg og er veldig grei å tømme/pakke sammen (var standard å få med bærebag når jeg kjøpte denne for over 10 år siden)

Skal jeg ut med noe så "lett som mulig" er jo 220centimeteren med spiledørk og min minste motor (Tohatsu 3,5) på 12 kg det rette valget. Motor bæres enkelt med en hånd og båten er faktisk så lett at den kan bæres i medfølgende "bag" i den andre armen. Men på vannet er den meget langt fra like trivelig som det er å kjøre med 270cm med oppblåsbar dørk og kjøl. På sistnevnte har jeg periodevis hatt både 4, 5 og 8 Hk totakt (vekt hhv 19 og 25 kg). RIB'en brukes kun som "uavhengig lettbåt" rundt feriehuset og er aldri med ut på lengre turer.

Ellers har vel de fleste som seiler på langtur nå en RIB, få unntak annet enn de raringene som holder seg med båt under 40 fot. Jeg vil heller ha plass på fordekket enn en god jolle.

Nå føler jeg meg rimelig utdatert. 10 år siden sist langtur, da opplevde jeg at RIB var unntaket. Siste 4 år har jeg bare svinset rundt i Europa, de langturseilerne jeg har møtt enten på vei til eller fra langtur observerte jeg med vanlig jolle. På tide å komme meg bort fra Europa igjen. Å seile på havet med båt under 40 fot ser jeg forresten ingen grunn til. Men mulig det er bedre med liten båt på tur, enn stor båt som bare brukes i ferien i Europa. Drar jeg på tur igjen vil jeg fremdeles velge liten jolle som lett løftes på dekk.

bilde

(35 fot)

Daviter er utelukket, som det fremgår av bildet av de sexy damene... . Kunne kanskje vippet den opp på høykant bakpå der, men vil heller kunne pakke den sammen og legge den bak masta under seil i åpen sjø.
10-foter på slep med påmontert 15 hk motor i 12 m/sek skal i hvertfall aldri gjentas...
Med en motor på 2,5 hk blir det ikke rare farten. Men håper å kunne frakte 2 voksne og 2 barn inn til land for litt mathandling, når bryggene i Bohuslän er fulle av feite 40-fotere...

10-foter på slep med påmontert 15 hk motor i 12 m/sek skal i hvertfall aldri gjentas...

Med en motor på 2,5 hk blir det ikke rare farten. Men håper å kunne frakte 2 voksne og 2 barn inn til land for litt mathandling, når bryggene i Bohuslän er fulle av feite 40-fotere...

Jeg slepte 10 foter rundt lista i kuling. Måtte krangle med den for å hindre den i å entre cockpit ved flere anledninger, så å slepe jolle i stor sjø har jeg sluttet med.

Er usikker på om min er 2 eller 2,20 men den frakter 2 voksne + litt greit til land ja.

Men den er nok ikke like kjekk for ungene som herjebåt...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Nå føler jeg meg rimelig utdatert. 10 år siden sist langtur, da opplevde jeg at RIB var unntaket. Siste 4 år har jeg bare svinset rundt i Europa, de langturseilerne jeg har møtt enten på vei til eller fra langtur observerte jeg med vanlig jolle. På tide å komme meg bort fra Europa igjen. Å seile på havet med båt under 40 fot ser jeg forresten ingen grunn til. Men mulig det er bedre med liten båt på tur, enn stor båt som bare brukes i ferien i Europa. Drar jeg på tur igjen vil jeg fremdeles velge liten jolle som lett løftes på dekk.

Skal ikke påstå at jeg har ført noen fullstendig statistikk, men inntrykket fritt etter hukommelsen er at det vanligste er en RIB på rundt 10 fot. Også blant de med små båter er en liten RIB et populært valg, de minste veier jo bare 20-25kg. Men hva som er normen har naturlig nok variert en del mellom forskjellige områder, både større båter og større joller etter at vi gikk gjennom Panama-kanalen. Har vært fristet til å kjøpe en variant der en kan ta av pontongene og så kun sitter igjen med skroget underveis, men selv dette tar jo en del plass på dekk (ca 1.8x0.75m for en RIB på 2.6m).

Liten jolle fungerer helt ypperlig, så lenge man lever greit med å ikke være tørr når man kommer i land, og ikke har spesielt dårlig tid når en skal et stykke avgårde.

Å reise langt i liten båt gjør det veldig mye enklere å få budsjettet til å henge sammen, ellers er det jo stort sett bare fordeler med større båt.

Plastimo 240 (8fot) Vil jeg annbefale. Har en selv, med 7.5hk suzuki 2.takt. Den flyr av gårde, synes den er litt i overkant til jolla, men båten i seg selv er helt fantastisk til tross for størrelsen og at den er flatbunnet.-har laget ei egen dørkplate av finer i den da(og det hjalp mye!) Nok en gang, en fantastisk liten båt! Har kjørt den i ganske hardt vær, og aldri klart å kantre den! Annbefales med 5-6hk! :D

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Jeg er relativt bevandret i større jollers respektive egenskaper.

West Light 230, 18 kilo

Honda 2,3hk, 12,7 kilo

Dette frister... Litt sleping blir det garantert, men av erfaring blir terskelen lav for å pakke den sammen for seiling i rom sjø.

Hvis noen har "kvalitetsrapport" på disse ganske rimelige West Light jollene hadde det vært fint.

Det finnes bedre joller, men da til en langt høyere pris.

Jeg har hatt denne jolla med 3,5 Mercury. Morsom jolle. Den planet den faktisk med meg. Om det viktigste kriteriet er å løfte den opp i moderskipet med en hånd så er dette et godt valg.

På den annen side begynner det å bli trangt om 3 stykker entrer jolla. Trår du som førstemann ned bak i jolla risikerer du at den steiler. Tok av motodekslet en gang og bøyde meg over motoren. Da var det nummeret før baugen sto rett til værs. Det er med andre ord ikke oppdrift i bak kant av denne jolla. For folk som ikke er trygge i båt føles denne ille ut i forhold til en RIB.

Byttet ut denne etter en sesong med en av de tyngre RIB'ene, men ved hjelp av en trinse halverer jeg vekte så både jeg og samboer har ingen problemer med å handtere denne alene

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...