Andresh Startet 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2016 Har litt problem med at vhf'en bare skurrer i "standby". Når jeg trykker inn sendeknappen så forsvinner denne skurre lyden og mottaker hører meg og jeg hører han. Testet i dag opprop til Rogaland Radio og de hørte meg klart og tydelig, samme hos meg. Oppe i venstre hjørne blinker det "busy" hele tiden. Eneste jeg finner i bruksanvisningen er at den da mottar/sender..... Kjenner noen til denne radioen eller forslag til hva som gjør at den bare skurre hele tiden ? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 "Skurrer", er det sus? Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Sus er vel rette ordet ja ? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 (redigert) Da må du sjekke squelshen (SQL). Hvis susen forsvinner når du skrur på SQL, så har du løst problemet. Hvis ikke dette hjelper, har du sannsynlig en eller annen strøykilde ombort. Tips. Søk etter "støy VHF" her på BP. Mange tråder om dette. Redigert 31.Mars.2016 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Da må du sjekke squelshen (SQL). Hvis susen forsvinner når du skrur på SQL, så har du løst problemet. Har selvfølgelig tunet squelsh'en ? Det irriterende er jo at uansett hvor jeg setter denne, så er det konstant sus..... Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 OK, da kan du sikkert få tips hva dette kan komme av med å søke "støy VHF" i søkefunksjonen her på BP. Flere tråder om dette her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
Trident Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Har hatt samme feil på to ICOM-radioer, hhv en bærbar (IC-M33, i 2013)og en stasjonær (IC-M411, i 2014). Begge kjøpt samtidig i 2008.Feilen i M33 lå i et defekt "squelch filter", og ble byttet på en liten time. På M411'en måtte det litt googling til, og også der tydet alt på at det var et defekt filter (part number LTM450EW (2nd IF filter), og jeg fant feilbeskrivelser som denne: «Poor rx confirmed - traced to defective filters fl3, fl6 - replaced fl3, fl6 - rx sensitivity restored» Fikk tilbud fra VHF Communication på 1250 kr for bytte av delen, men endte opp med en ny IC-M423 i steden... Sitér dette innlegget Trident Link to post
Andresh Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Har hatt samme feil på to ICOM-radioer, hhv en bærbar (IC-M33, i 2013)og en stasjonær (IC-M411, i 2014). Begge kjøpt samtidig i 2008. Feilen i M33 lå i et defekt "squelch filter", og ble byttet på en liten time. På M411'en måtte det litt googling til, og også der tydet alt på at det var et defekt filter (part number LTM450EW (2nd IF filter), og jeg fant feilbeskrivelser som denne: «Poor rx confirmed - traced to defective filters fl3, fl6 - replaced fl3, fl6 - rx sensitivity restored» Fikk tilbud fra VHF Communication på 1250 kr for bytte av delen, men endte opp med en ny IC-M423 i steden... Takk for tips ? Mistenker også at det kan være noe bug med squelsh'en. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Må være enkelt å få sjekket om SQL funker (forhandler, verksted e.l.). Start der. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Holder en knapp på SQL jeg også. Men, LED pærer ombord kan være et problem. Hvis ikke problem med SQL, prøv å slå av kurser med LED. Ellers er strømforsyninger til Logitech WEB kameraer, Ethernet powerline, kjent for interferens på VHF. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Holder en knapp på SQL jeg også. Men, LED pærer ombord kan være et problem. Hvis ikke problem med SQL, prøv å slå av kurser med LED. Ellers er strømforsyninger til Logitech WEB kameraer, Ethernet powerline, kjent for interferens på VHF. Hmmmm.... Første jeg gjorde når jeg overtok båten for 2 mnd siden var å skifte alle LED pærene. Forøvrig like Samsung LED pærer du har ombord Dykker, av beste kvalitet ? Har egentlig ikke testet vhf før nå, så vet virkelig ikke hva feilen er. Må nesten sjekke vhf med alt annet el.utstyr frakoblet Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Må nesten sjekke vhf med alt annet el.utstyr frakoblet test dette 601an er 'top of the line' en RollsRoyce....... kan ju vare ett 'mandags eksemplar'....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Dykker Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Samsung LED har en utrolig varm glød, men de støyer alldeles utmerket! :-) Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Har de ennå ikke sluttet å bruke ikke-innkapslede keramiske filtre i maritime VHF'er... kronisk feilkilde, de tiltrekker seg fuktighet og resultatet blir som det blir. Senest i fjor hadde jeg to halvgamle Raymarine-enheter på benken for bytte av IF-filter. Symptomet var imidlertid ikke "åpen squelch", men "stokk døv". Disse filtrene koster kr 4,50 pr. stk. på eBay, og jobben er ikke verre enn at man kan gjøre den selv. Spiss loddebolt, tinnsuger og en stødig hånd. Det største problemet er gjerne å åpne radioen/komme til kretskortets bakside. ...men er man innenfor reklamasjonstiden på 5 år, så benytter man seg selvsagt av den. Én av fordelene ved å kjøpe slikt utstyr i Norge! Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Andresh Svart 3.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Ble litt overrasket i dag når jeg skrudde av alt av belysning i båten. Da fungerte VHF'en 100% ? Begynte da å kjøre full scan av alle kanaler og snappet straks opp mye aktivitet som foregikk laaaangt fra der jeg ligger. Så kvaliteten på selve VHF'en og signalet er det ingenting og si på! Ulempen nå er at jeg må forske litt med andre typer LED pærer for å finne noen som ikke forstyrrer signalet. Dette var noe helt nytt for meg ? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Ble litt overrasket i dag når jeg skrudde av alt av belysning i båten. Da fungerte VHF'en 100% Begynte da å kjøre full scan av alle kanaler og snappet straks opp mye aktivitet som foregikk laaaangt fra der jeg ligger. Så kvaliteten på selve VHF'en og signalet er det ingenting og si på! Ulempen nå er at jeg må forske litt med andre typer LED pærer for å finne noen som ikke forstyrrer signalet. Dette var noe helt nytt for meg Hadde du nevnt at du hadde LED pærer så hadde nok flere av oss kommet med de som kilde ganske fort. Det har dessverre vist seg at enkelte slike pærer forstyrrer VHF`n. Men nå har du funnet kilden, og den kan det jo gjøres noe med. Godt det ordnet seg. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Mix Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Ulempen nå er at jeg må forske litt med andre typer LED pærer for å finne noen som ikke forstyrrer signalet. Prøv med en ferrit kjerne på power kabelen til VHF'n først. Det kan kanskje hjelpe, og er det enkleste å billigste å prøve først. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 3.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Prøv med en ferrit kjerne på power kabelen til VHF'n først. Det kan kanskje hjelpe, og er det enkleste å billigste å prøve først. Ikke vet jeg hva dette er og hvor det kan kjøpes. Men må absolutt googles og prøves! Tips til hvor skaffe dette og hvordan det virker? Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 3.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 https://www.123elektronikk.no/noise-filter/ferrit-stoeyfilter-10-mm.asp En slik dibbedutt bør vel fungere? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Den kan funke, du kan også legge kabeln i en kvejl slik att kabeln går 2ggr gjennom ferriten Elfa eller Permo har også ferriter Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mix Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Den funker sikkert. De fleste elektro/nikk sjapper har dette. Landor Larsen er vel i nærheten av deg. De har garantert liggende ferrit kjerner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.