PiperBill Startet 31.Mars.2016 Del på Facebook Startet 31.Mars.2016 Skulle gjerne fått noen gode råd fra dere som er kjent ved Kosterøyene fra et «båtlivs» perspektiv. Når har jeg hatt båt i 3 sesonger her i Norge men vi har stort sett hvert fornøyd med å putre rundt i Hvalerskjærgården, hatt faste plass ved Singeløy, Gåsa , Tordenskjoldsbukta og noen få andre steder. Har ikke vært lengre en til Strømstad et par tre ganger. Men nå sier min bedre halvdel at det er på tid å utforske litt nedover svenskekysten. Hun skall i hvert fall til Koster i båt i sommerferien. Vi skal til Strømstad først for å kjøper proviant og så skal vi «koser oss på Koster» (hennes ord) i en ukes tid. Alt annet av ansvar og planlegging overlater hun til skipperen (det er vist meg det… He he) Jeg er svært forsiktig av meg på sjøen og selv om jeg har lang erfaring fra rekefiske i Australia (mitt hjemland) så har jeg ikke blitt mindre forsiktig av denne grunnen. Tar ikke sjanser på sjøen og gjør aldri noe som jeg ikke føler meg helt trygg på. Så med utgangspunkt i Strømstad. Dere som kjenner Koster veldig godt. Hvor bør vi ta turen? Finnes det noen bøker om Koster som kan være nyttige for båtfolk? Sjøkart har jeg, GPS plotter også og båten er i tipp topp stand med god komfort ombord. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
BårdK Svart 31.Mars.2016 Del på Facebook Svart 31.Mars.2016 Vårt favorittsted har alltid vært Vettnet på Nord-Koster, enten gjestehavna, til fjellet er på svai. Idyllisk og rolig, gangavstand til butikk osv. I juli kan det være vanskelig å få plass i gjestehavna. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 31.Mars.2016 Del på Facebook Svart 31.Mars.2016 Støtter anbefalingen om Vettnet. Edvardssons kiosk er en opplevelse i seg selv, og alt på øya er jo innen rimelig gangavstand. Har dere barn er det en nydelig sandstrand på Nord-Koster, knappe ti minutter å gå fra Vettnet. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Popeye70 Svart 31.Mars.2016 Del på Facebook Svart 31.Mars.2016 Barna våre liker seg i Kyrkosund på syd-Koster. En liten og koselig havn med stor og fin strand rett ved. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Førstefender Svart 31.Mars.2016 Del på Facebook Svart 31.Mars.2016 (redigert) Eget sjøkart over skjærgården syd-Koster bør kjøpes hvis du vil utforske flotte naturhavner, mye skjær så kartet er en god investering. Ellers så har alle havnene hver sin sjarm, likte oss godt på Eknäs og Vettnet. Husk du får ikke vann i gjesthavnene på Koster. Veldig hyggelig å sykle på syd-Koster, sykkelutleie "overalt". Redigert 31.Mars.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 31.Mars.2016 Del på Facebook Svart 31.Mars.2016 Hej Du bör ha Hydrographias specialkort över Koster i plotter, surfplatta eller som papperskort om du skall in lite bland öarna och inte bara hålla dig i utkanterna. http://www.hydrographica.se/ Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.Mars.2016 Del på Facebook Svart 31.Mars.2016 enig med deg OveT, Hydrographias specialer er nok det beste blant digitale/papirkart over Koster. men skulle enda rekomendere 'sakte fart' og utkikk i føren om man skall inn og navigere mellom bøene !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
cfu Svart 31.Mars.2016 Del på Facebook Svart 31.Mars.2016 Hei, Jeg har akkurat kjøpt Havneguiden nr 1 og 2 og er veldig fornøyd med de. Fine bilder og gode forklaringer om alle havner/uthavner. Havneguiden nr 5 dekker området fra Svinesund til Gøteborg. Fås i papirutgaver samt til ipad og koster ca 500. Lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 31.Mars.2016 Del på Facebook Svart 31.Mars.2016 Husk at Kosterøyene nå er klassifisert som naturreservat og ilandstigning/oppankring er generelt forbudt. Svenske Kystvakten skriver gladelig ut bøter. Bruk gjestehavnene eller ankring på svai utenfor grensebøyene. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 31.Mars.2016 Del på Facebook Svart 31.Mars.2016 Hej Det är naturreservat men det är bara ankringsförbud på några få små ställen och finns också några sälskyddsområden, se på detta sjökort. https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/?initialwmslayer=Sepasjokort Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 1.April.2016 Del på Facebook Svart 1.April.2016 Syd-Koster har sykkelutleie, noe man helt sikkert vil prøve seg på om man skal tilbringe en uke på øyene. Det går ferge over sundet, så man kan fint ligge på Vättnet og dra over til Syd-Koster for en sykkeltur. I helgene er det ofte en eller annen form for konsert på hotellet på Ekenäs, greit å vite enten av den ene eller andre årsaken. Ellers; mye god mat over alt. Anbefaler også en tur ned til Ursholmen. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.April.2016 Del på Facebook Svart 1.April.2016 Hej Det är naturreservat men det är bara ankringsförbud på några få små ställen och finns också några sälskyddsområden Hälsningar Ove Javel, men hva betyr de stiplede linjene som omfavner hele arkipilaget i Sør. Skal vi ikke lenger ha lov til å legge til på feks Juthlmn? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ally Svart 1.April.2016 Del på Facebook Svart 1.April.2016 Det er 5 knops grensen. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.April.2016 Del på Facebook Svart 1.April.2016 Det er 5 knops grensen. OK (lettet) Da er fortsatt dette fantastiske øyriket S av hovedøyene tilgjengelig med motorbåt. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 1.April.2016 Del på Facebook Svart 1.April.2016 Ursholmen er et must. Gå gjennom Kostersund, bruk overettmerkene på Nordkoster, drei til venstre og gå sydover. Vær oppmerksom på Norrmannen som ligger og skvalper på lavvann. Og så inn det korrekte løpet til Ursholmen havn. Her må man bruke dreggfeste akter og så er det bolter på land. Fra Ursholmen er det fint å gå videre syd-øst og dreie til Kyrkosund, eller plassene på øyene lenger syd. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 1.April.2016 Del på Facebook Svart 1.April.2016 Er det uthavner på de 100 vis av øyer og holmer som frister eller er det gjestehavn? Er du vant med å ferdes på Hvaler er ikke Koster spesielt skummelt på noen måte...Personlig bruker jeg begge deler på Koster, og alle gjestehavnene har sin "egen greie" og sjarm. Mest trafikk, folk liv og røre finner du vel i Kostersund, men det er langt i fra Skjærhalden og Strømstad... ;) Uansett vil jeg anbefale å gå igjennom Kostersund og se på herligheten som åpner seg på baksiden. Størst muligheter finner du hvis du dreier sydover etter å ha gått gjennom sundet. Havneguiden anbefales for å finne flotte uthavner i området. Godt lesestoff er det også.. :) Har du båt på Hvaler ser jeg for øvrig ingen grunn til å vente til ferien med å besøke Koster. Det er jo ikke mange timene med kosefart fra Hvaler/Fredrikstad. Vi har også båt i Hvalerområdet og tar stadig helgeturer til Koster... MVH Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Ally Svart 1.April.2016 Del på Facebook Svart 1.April.2016 Veldig mange som bryter 5 knops regelen, den gjelder fra 15. mai til 31. august. Kart med soner finnes her: http://projektwebbar.lansstyrelsen.se/kosterhavet/SiteCollectionDocuments/sv/naturreservat/Zonkarta_1_2_A3.pdf Reglene finnes her: http://projektwebbar.lansstyrelsen.se/kosterhavet/Sv/om-nationalparken/Pages/regler.aspx Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 1.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2016 Så hyggelig å få så mange tips. Jeg må se etter men jeg tror jeg har et detaljert kart over Koster øyene som jeg arvet etter svigerfar. Den er da sikkert utdatert i forhold til fartsgrenser og ankerforbud. Om jeg kan få tak i kartbrikke til min Garmin GPS map 520s så invester jeg i det også. Jeg har båtplass helt innerst i Skjebergkilen og det er ca. 2+ time derfra til Strømstad. Er det lurt å krysse fra Strømstad tidlig på dagen før det blåser opp som det ofte gjør ut på sommeren? Jeg vet at Sekken kan være nokså ubehagelig til tider. Tror vi satser på gjestehavner på Koster inntil vi blir litt mere lokalkjent. Dette gleder jeg meg til men for en som er mer vant til åpent hav rett ut fra Sydney så har jeg stor respekt for den norske skjærgården med så mange skvalpeskjær. :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Bidevind Svart 1.April.2016 Del på Facebook Svart 1.April.2016 ... Er det lurt å krysse fra Strømstad tidlig på dagen før det blåser opp som det ofte gjør ut på sommeren? Jeg vet at Sekken kan være nokså ubehagelig til tider. ... Du krysser ikke Sekken på vei fra Str.stad til Koster. Den må du forbi på din vei til Str.stad Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 1.April.2016 Del på Facebook Svart 1.April.2016 (redigert) Så hyggelig å få så mange tips. Jeg må se etter men jeg tror jeg har et detaljert kart over Koster øyene som jeg arvet etter svigerfar. Den er da sikkert utdatert i forhold til fartsgrenser og ankerforbud. Om jeg kan få tak i kartbrikke til min Garmin GPS map 520s så invester jeg i det også. Jeg har båtplass helt innerst i Skjebergkilen og det er ca. 2+ time derfra til Strømstad. Er det lurt å krysse fra Strømstad tidlig på dagen før det blåser opp som det ofte gjør ut på sommeren? Jeg vet at Sekken kan være nokså ubehagelig til tider. Tror vi satser på gjestehavner på Koster inntil vi blir litt mere lokalkjent. Dette gleder jeg meg til men for en som er mer vant til åpent hav rett ut fra Sydney så har jeg stor respekt for den norske skjærgården med så mange skvalpeskjær. :-) Om du er i Strømstad så har du allerede vært igjennom Sekken, men det er vel Kosterfjorden du tenker på. Jeg krysser denne mange ganger i løpet av sommeren og det er ikke noe problem med solgansbris der. men blåser det over 10m/s så kan den være litt tøff og krysse, men Sekken kan være like ille den. Vi er ofte på Ekenes der er det fine gjestebrygger og bra fasiliteter på land, med gode dusjer og vaskemuligheter. Også har du 2 resturanter 3 min fra Båten. Butikken som ligger midt på Sykoster ar absolutt vært et besøk, veldig hyggelig samt at du kan sette deg ned på utsiden og nyte en kosterpils. Gangavstand fra Ekenes til butikken er 30min i vanlig gange. med sykkel bruker du 5min. Om du velger og besøke Ekenes er det verdt og ta turen om kyststien som begynner ved Kosterhavets museum på Ekenes og går til Bergdalen. her finner du masse små idylliske strender og viker du kan ha helt for deg selv. Museumet er også verdt et besøk. Og om du velger og spise på Kosters Røkeri (Ekenes) så bestill grillet rødtunge, denne er helt fantastisk sammen med husets hvitvin... Ahhh. kjenner jeg gleder meg til og få båten på vannet. Innseilingen til Ekenes er helt problemfri og alle grunner er godt merket på sjøkartene du har på din Garmin plotter (bluechart). Jeg ligger på Skjebergkilens Marina, om det er der du også har båten så ikke nøl med og komme innom så kan jeg vise deg litt på kart osv. Redigert 1.April.2016 av Jørn Kynningsrud (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 1.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2016 Om du er i Strømstad så har du allerede vært igjennom Sekken..... Ja det vet jeg:-) Jeg mente å sammenligne Sekken med strekkningen Strømstad - Koster (Kosterfjord) men som regel så skriver jeg så tungvint på norsk. Takk for info om Ekenes. Det høres ut som et bra sted å begynne. Pleier du å kjører via Strømstad eller rett ut fra Singelfjord og rett over til Koster?... altså utaskjærs Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
quantumduck Svart 1.April.2016 Del på Facebook Svart 1.April.2016 Ja det vet jeg:-) I sesongen er det i hvertfall lurt å ta overfarten så tidlig som mulig med tanke på å få plass. Om du ikke vil ligge i naturhavn i første omgang anbefaler jeg sterkt en tur rundt i kajakk, jolle eller lignende. Området syd for Koster og ned til Ursholmen, anbefales. Bare vær oppmerksom på bestemmelsene som gjelder i nasjonalparkområdet. Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 2.April.2016 Del på Facebook Svart 2.April.2016 To sterke anbefalinger: 1. Ekenäs er vår definitive favoritt av havnene. Akkurat passe med liv og røre, familievennlig, god stemning og masse aktiviteter i nærheten. Sykkelleie er obligatorisk, i sommer var også Naturum en stor suksess for barna. Dette er et slags natursenter/museum tilknyttet Kosterhavet Nationalpark. 2. Ramsö lengst syd på Koster er både havn og uthavn. Vedlig hyggelig, og spesielt perfekt for din type båt. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
goggen000 Svart 3.April.2016 Del på Facebook Svart 3.April.2016 PiperBill: Sett fruen på baugen og kjør rundt i området, så finner du de beste plassene. Med klart vann og liten dypgående kommer du inn de fleste steder. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 3.April.2016 Del på Facebook Svart 3.April.2016 Hvis du kommer deg til Strømstad er det fine plasser i Strømstadkanalen og ned til Rossö-sundet. Her kan du ligge godt skjermet i mange viker. Hyggelig gjestebrygge med tilgang til butikk, cafe osv Liten tur ut i Kostersundet og sydover er du i Havstensund. Koster er ogå absolutt å anbefale, er du i Strømstad kan du gå i båtbutikken og kjøpe egne Kosterkart. Som nevt i tråden er det lurt å ta det med ro, følg kartene og ha noen på dekk å speide litt hvis du skal inn noen steder på både nord og sydkoster. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.