Jump to content

Kosterøyene for Dummies?

PiperBill

Recommended Posts

Hvis du kommer deg til Strømstad er det fine plasser i Strømstadkanalen og ned til Rossö-sundet.

Strømstadkanalen? Det må jeg hører mere om :-) Er det den lille kanalen som går gjennom sentrum? Den er vel ikke mere en 1 meter dyp hvis jeg husker riktig. Dette må jeg lærer mer om.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Ikke så nøyaktig tegnet, men der omtrent. Sjekk kart nøye, mange muligheter for bånnkjenning. Triks, ligg og vent til det kommer en som virker kjent, legg deg i kjølvannet på denne.

Tusen takk Bigmac :-) Denne turen skal jeg se nærmere på på kart. Tar gjerne imot andre turforslag med utgangspunk Strømstad.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Et annet trick. Er det krusete sjø så hold godt unna de stedene med blankt vann. Der ligger grunnene, og sjøgresset demper sjøen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Massevis av flotte plasser over alt, ikke minst ned mot Tjälleskär. Ramsö er også verdt et besøk. Reglene for naturreservatet skulle være enkle å forholde seg til, men altfor mange synder mot denne: "Du får inte tomgångsköra din båt eller använda motordrivet laddningsaggregat." Jeg lå ved siden av tre svære Princess'er i ei uthavn for et  par år siden, og samtlige kapteiner - for ikke å snakke om rederne (!) - ble meget fortørnet da jeg påpekte at dette ikke er lov. For hvordan skulle de ellers få strøm til diskoteket og alt det andre utstyret?

Får meg til å minnes min første SydKoster-tur for ca 40 år siden. I en 32 fots Laurinkoster som vel stakk ca. 1,60. Så det var altså før plottere og alskens fine saker vi har nå - og uten spesialkart. Gikk gjennom sundet, men fikk kalde føtter da det grunnet opp ved utgangen. Klart vann, så jeg synes det så skummelt ut - og så alle de tettliggene skjærene da! - så jeg snudde. En stund senere viste  min gode venn Peter meg en trygg runde å gå, som jeg så selv kunne utforske videre fra. Det gjorde susen - samt at jeg også fikk en kopi av et håndtegnet spesialkart. Koster er en perle ;-))

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...