formatc Startet 1.April.2016 Link til dette innlegget Startet 1.April.2016 Har hørt rykter at om du har båt som er registret i skipsregisteret, så er det foreløpig en dispensasjon i forhold til regelverket når det gjelder tømming av septik på sugestasjoner i Sverige. Jeg har googlet etter beste evne, men har ikke funnet ut noe om det. Sannsynligvis bare rykter, men.. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette tro ? Mvh. Inge Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Men bare hvis den er registrert den 1. April Sitér dette innlegget Link to post
formatc Svart 1.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Skjønner at det var feil dag å poste denne, men jeg har blitt servert disse ryktene i god tid før 1.april og det er jo andre regler for bl.a avgifter på drivstoff på skipsregistrerte båter. Tenkte det kanskje var noe i det . Satser uansett på å få montert et sugehull Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Svenske Transportstyrelsen håndterer dette.Eneste unntak som jeg har hørt om gjelder K-merkte båter (sjøhistoriske). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Enda en 'urban myth' vil jeg anta. Det er mulig at dispensasjonen gjelder fartøyer i yrkesfart over en viss tonnasje et antall sjømil fra land. Blant annet er det en del cruisetrafikk som ikke tømmer når de ligger til land, men venter til de kommer utpå. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 ,,,,når det gjelder tømming av septik på sugestasjoner i Sverige. Husk at dette allerede også gjelder i stor grad om Oslo/Akershus/Østfold/Vestfold, mao Oslofjorden er ditt fartsområde. Hvaler nasjonalpark, Tjøme, Færder. Og snart også fra Jomfruland og hele sørlandet ned til Grimstad. Like greit å bygge om til "ikke septik" dass først som sist. Jeg bygde om nå i våres. Herlig å bli kvitt septikkdritten en gang for alle. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 (redigert) Det er for så vidt heller ikke andre drivstoffavgifter for skipsregistrerte båter. Slik var det før i tiden, ikke nå lenger. Kriteriet er at båten må være yrkesfartøy, i yrkesbruk. Hulda er registrert i NOR, og må betale vanlig avgift på diesel og tømme septik etter vanlige regler som gjelder for lystfartøyer. Pinkvin: Du har skrevet om utskiftingen et eller annet sted her inne. Når TMC'en min en eller annen gang gir opp ånden, kunne jeg tenke meg å konvertere. Hvordan blir du kvitt urinen, på Hulda ligger hele dritten under vannlinjen. Og når vi seiler kan toalettet ligge laaangt under vannlinjen. Redigert 1.April.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Off topic. Har hørt rykter at man kan få kjøpt avgifsfri diesel på "utførsel" i Sverige om man fyller mer enn 1000 liter. Stemmer dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Skal ikke se bort fra at jeg bryter en lov... jeg monterte en pentrypumpe, type fotpumpe, og pumper pisset rett ut. Dvs slangen går i luftet svanehals godt over vannlinja iom at dassen ligger omentrent i vannlinja. Luftinga i svanehalsen skal vel i prinsippet hindre hevert i retur om doen ligger under vannlinja. Hos meg vil den gjøre det når vi seiler for babord halser. Heller i en slant vann i pissehullet nå og da og pumper et par pump for å hindre at slangen skal gro igjen med urinstein osv. Blir spennende å se hvordan denne "pisseløsningen" fungerer over tid. Damene har prøvekjørt og godkjent. Var en del drøftinger rundt denne tørr/våtdelinga og hvorvidt det ville fungere for damer. Selv sitter jeg som en konge da skåla er full størrelse. Avstanden ned til alt er god så en soper ikke nedi med bløtdelene, med mindre en er usedvanlig godt utstyrt, eller siballa langt utover det vanlige. ------ Var også noen drøftinger om hvordan dette ville fungere om man var dårlig i magen. Kan melde at det også er problemfritt. Hølet ned i tørravdelinga er så stort og langt opp at man må sprute svært bredt for å treffe noe av "skåla". Men om man gjør det er det bare å tørke vekk med papir og slippe ned i bøtta. ------ Ingen lukt heller. Sålangt gode erfaringer men testen står ikke før hele familien skal på ferie. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Diesel: Det vet jeg ikke, men jeg snakket med den forrige 'sjefen' hos Axelsson Marin, Uno Axelsson. De driver tankstellet i Strömstad. Tidligere var det slik at om man bare var registrert i skipsregisteret, fikk man kjøpt diesel til samme pris som fiskeflåten og andre yrkesfartøy. En gang tidlig på 2000-tallet ble regelverket betydelig innskjerpet. Og det måtte 'fylles ut skjemaer i hytt og pine' før Uno kunne tappe så mye som en liter diesel fra tankanlegget for yrkesbruk. Så Uno kunne ikke selge så mye som en liter til Hulda, om Hulda ikke kunne føre bevis for at båten eksempelvis gikk i chartertrafikk og hadde dette som næring, samtidig som registreringen måtte være gyldig. Forholdet med 'diesel på utførsel' var ikke spesifikt tema, men det er mulig at en slik ordning eksisterer. Har selv aldri hørt om den. Pinkvin: Regner med at TMC overlever sommeren. Ser fram til en oppdatering når brukererfaringen har materialisert seg over tid. Sitér dette innlegget Link to post
formatc Svart 1.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Takker for mange oppklarende svar, like greit å bygge om først som sist. God helg Inge Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Er du over 12x4 meter og registrert i skipsregisteret skal du kunne tanke avgiftsfritt på utvalgte marinaer i Sverige. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 Da faller Hulda innenfor. REM, vet du hvilke disse utvalgte marinaer er, og hvordan avgiftsfritaket organiseres? Jeg formoder at får man fritak et sted, så må fritaket betales inn et annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 (redigert) Har ikke bitt meg merke i hvor man kan kjøpe avgiftsfritt da det alldrig har vært aktuellt for mitt vedkommende. Jeg topper tanken på Hærføl og da kan jeg gå ihvertfall 800 Nm før jeg trenger å tenke på å fylle igjen. Det holder i massevis for våre turer nedover Svenskekysten og svippturer over til Danmark på sommerene. Redigert 2.April.2016 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 Et raskt søk på nettet avdekket at avgiftsfri diesel er tilgjengelig på følgende steder hvis du oppfyller kravene om reg. I Skipsregisteret og er min. 12x4 meter. Lysekil, Norra Hamnen, Knipla N om Gøteborg, Syvertsen i Smøgen, Alfreds Oljor Hønø, Fiskerhamnen N for Smøgen. Vil tro at du kan fylle avgiftsfritt alle steder som betjener fiskeflåten? Det er vel noe byråkrati og papirer forbundet med kjøpet for nye kunder slik at det vel neppe er populært og påberope avgiftsfritak hvis man kun fyller skvetter på noen få hundre liter. Glem også marinaer som kun har sommeråpent, og betjenes av skoleungdom. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.