båtfyren Startet 1.April.2016 Link til dette innlegget Startet 1.April.2016 I går hentet jeg båten på slipp etter vårpussen. Ettersom slippen hadde det litt travelt med å få opp en annen båt var det foretrukket at jeg kom meg ut av havnen litt raskt. Midtfjords i 8sm og noe bølger kikker jeg ned i motor rom for å se om alt er ok og flaks var det for der var det 30cm vann Feilen ble raskt funnet, det manglet en O-ring på det nye sjøvannsfilter som jeg har montert. O-ringen hadde jeg mistet ned utenfor L Lense pumpa klarte ikke å holde tritt ettersom kona sine lange lyse lokker hadde tettet pumpa. Nå er jeg veldig motivert til å få noe form for varsling på at ting er gale. Dette likte jeg ikke. Hva ville du valgt. 1: Bytte lense pumpe med ny ca 2000l/t ( sugende eller skyvende ?) 2: rense men beholde gammel pumpe og installere enda en pumpe ? 3: Beholde pumpe men montere vann alarm (ca1000)4: Jeg har kjøpt Bep batteri monitor som kan overvåke pumper og lignende. Bruke denne overvåking til å varsle at pumpen har vært i drift eks 30 sec ? Hva ville du gjort ? har du noen gode råd ? I går hentet jeg båten på slipp etter vårpussen. Ettersom slippen hadde det litt travelt med å få opp en annen båt var det foretrukket at jeg kom meg ut av havnen litt raskt. Midtfjords i 8sm og noe bølger kikker jeg ned i motor rom for å se om alt er ok og flaks var det for der var det 30cm vann. Feilen ble raskt funnet, det manglet en O-ring på det nye sjøvannsfilter som jeg har montert. O-ringen hadde jeg mistet ned utenfor L Lense pumpa klarte ikke å holde tritt ettersom kona sine lange lyse lokker hadde tettet pumpa. Nå er jeg veldig motivert til å få noe form for varsling på at ting er gale. Dette likte jeg ikke. Hva ville du valgt. 1: Bytte lense pumpe med ny ca 2000l/t ( sugende eller skyvende ?) 2: rense men beholde gammel pumpe og installere enda en pumpe ? 3: Beholde pumpe men montere vann alarm (ca1000) 4: Jeg har kjøpt Bep batteri monitor som kan overvåke pumper og lignende. Bruke denne overvåking til å varsle at pumpen har vært i drift eks 30 sec ? Hva ville du gjort ? har du noen gode råd ? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 En løsning jeg hadde i en båt og som jeg syntes var veldig smart er en "normal" lensepumpe som tar seg av det daglige småvannet ved behov. I tillegg en av de billige STORE lensepumpene med nivåbryter, begge montert et lite stykke høyere enn "normalt høyvann" i kjølen. De billige store pumpene varer som regel ikke så veldig lenge når de er i daglig bruk men står de tørt og kun i stand-by er de en god sikkerhet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
båtfyren Svart 1.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 SveinHa Høres ut som en god løsning, har du en spesiell pumpe i tankene ? Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Jeg mener bestemt at det bør være en reserve her, og ville derfor montert en ny pumpe i tillegg til den du har. Det er også svært nyttig å ha varsellamper ved styreposisjon, slik at du kan få tidlig varsel hvis en pumpe begynner å gå kontinuerlig underveis. På Dreamer er det 6 elektriske lensepumper, en med nivåbryter og en med manuell bryter i hvert av de tre rommene som båten er inndelt i. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Ville gaatt for loesningen til SveinHa, men i tillegg hatt en kraftig lydalarm som sier fra dersom den store pumpen aktiveres. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 F.eks noe sånt som dette: https://www.maritim.no/rule-3700-14000-liter-time-24-vdc#.Vv6tgRna3qA Var ikke så billig som jeg trodde... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Scand29bal Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 jag kopplade in en nivåbrytare till min ena länspump och kopplade även in ett alarm om denna pumpen startar. en summer hittar du billigt på tex kejll och company http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/summrar/summer-90-db-p50591 Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Jeg ville også satt en bryter på summeren så den kan kobles ut. Dersom uhellet er ute og pumpen må gå kontinuerlig for å holde båten flytende så vil ikke en summer bidra til å senke stress-nivået om bord. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Dinamo Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Ettersom slippen hadde det litt travelt med å få opp en annen båt var det foretrukket at jeg kom meg ut av havnen litt raskt. Og dette gjekk du med på, uten å sjå etter at ting var tett sånn med ein gang Det er vel nesten å be om og Magne Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Og dette gjekk du med på, uten å sjå etter at ting var tett sånn med ein gang Det er vel nesten å be om og Magne Tja. Pleier selv å ha åpent ned til motor når jeg setter ut. Stuper ned i båten og tar en kjapp runde før jeg tar av stroppene. Men ting som skjer etter motorstart ville nok kunne ha overrasket meg også selv om jeg jo pleier å ta en kikk på "stoda" iom at det er første start på motoren for sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Og, i tillegg et telleverk på den lille "brukspumpen". Da vil du oppdage det så fort det lekker inn litt mer enn normalt, og før noe alvorlig utvikler seg, Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Ville montert en til, litt høyere enn den andre. Dessuten ville jeg sett etter om vann fra potensielle store lekkasjepunkt faktisk finner veien til lensepumpa. En skroggjennomføring på 1 tomme hvor det er fri lekkasje inn i båten gir ca 10 liter på 6-8 sekunder. Ca-tall, for jeg testet ved å legge dreneringsslangen til byssevasken ned i ei bøtte og åpne ventilen.... :) En pumpe som lenser 2000l/ timen, lenser 0,55 liter i sekundet... Så det er ikke så mye som det høres ut som. Beste løsning er: to lensepumpe med hvert titt slangeopplegg og utløp samt å ikke stresse når du gjør viktig arbeid ombord :) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 Og i tillegg en avgreneing med ventil fra slangen etter kjølevannsinntaket som gir mulighet for å nødlense med impellerpumpa. Jeg har det på begge mine båter. Har fått bruk for det en gang. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Capt.Yorgoz Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 http://www.biltema.no/no/Hjem/Sikkerhet/Alarm/Vannalarm-2000033546/ Dette er en liten dings jeg bestandig hadde under akvariet mitt hjemme. Den låter som en brannvarsler å gir tydelig beskjed Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 Hei Som ett tips: I forige båt satte jeg inn en vanlig vippebryter for lensepume på en passende plass, denne koplet jeg til en vanlig bil tute som ble plassert like under dørkplatene. En billig og efektiv vannalarm som også høres når motoren rusler og går. Alt av kabler ble forsvarlig og pent lagt opp og strømm ble tatt direkte fra batteri slik at den også virket når båten lå i havn uten strømm koplet inn. Alarmen ble testet med gjevne mellomrom og mine små barn ble forklart at om denne alarmen begynner må vi finne vestene og vente på beskjed fra en voksen.... Under vanlig drift en feriedag med båt pakket for 4 uker ombord tror jeg de fleste som ikke har noe alarm system vil kunne ta inn mye vann før dette merkes. larss Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 I motorrommet hos meg er det 3 pumper med nivåbrytere. En i hver ende (avhengig av fart vil det renne til den ene eller andre enden), og så en større som sitter en nivå høyere om de andre ikke holder unna. Har ytterligere 3 lensepumper på nivåbrytere rundt i andre skott-rom. I originalmanualen på båten tror jeg 3 eller 4 av disse pumpene var standard leveranse. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 Å ha bare en lensepumpe er livsfarlig. Jeg har gjort som flere andre i tråden har nevnt, montert en kraftig elektrisk lensepumpe (nødpumpe) med flottør, høyere opp enn den daglige lensepumpen. Denne styres fra et panel hvor jeg kan velge auto, via flottør, eller manuell. Den står alltid på auto og vil derfor starte om nivået i kjølsvinet blir unormalt høyt. For et par år siden så jeg begrensninger også i dette opplegget og monterte derfor en tredje lensepumpe. Dette er en kraftig hånddrevet membranpumpe med 38mm slanger. Da har jeg mulighet til å lense manuelt sammen med de andre pumpene, men enda viktigere så har jeg mulighet til å lense selv om all strøm skulle bli borte. Nå føler jeg meg relativt trygg... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 http://www.biltema.no/no/Hjem/Sikkerhet/Alarm/Vannalarm-2000033546/ Dette er en liten dings jeg bestandig hadde under akvariet mitt hjemme. Den låter som en brannvarsler å gir tydelig beskjed Det er ikke noen god løsning, noe begrenset levetid i maritimt miljø, før eller senere vil den begynne å pipe mens ingen er i båten, slik at batteriet går tomt. Prisen er imidlertid så lav og "installasjonskostnaden" såpass fraværende at dersom man ikke har noen annen varsling vil jeg bare si: løp og kjøp! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
nordan family 27 Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 Godt poeng med manuell pumpe. Har også en manuell pumpe stor kapasitet, der jeg kan velge hvor i båten den skal suge fra. Men er ikke det et forsikringskrav? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 Enig i at en bør ha flere lensepumper, disse må også testes fra tid til annen. Det var en episode som ble berettet her på bp i fjor, to av to automatiske lensepumper feilet ved lekkasje på kjølevannskretsen! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Navic II Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 hmm.... hva driver du og kona med i båten egentlig når hennes lyse lokker klarer å tette lensepumpa i motorrommet? :D Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 I gamle dager sa de "Den beste lensepumpa er en redd mann med bøtte" Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 Båten vår har bare en stk liten pumpe ennå. Eg har meir tru på vedlikehold og forebygging. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JRK Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 Hei Flott at du la ut denne "tabben". Det er slikt vi lærer av, og dinamo, spar oss for etterpåklokskapen. Det bare bidrar til at folk ikke tør legge ut slike ting. Så kan man sikkert diskutere hvor mange pumper man skal ha, men før eller siden kommer du til et punkt på lekkasjesrørrelse som pumpene ikke klare å ta unna. Mitt råd er lekkasjesaken i alle hovedskott. Normalt 1 til 3 alt etter hvordan kjølen er delt opp. Og i det minste varsel i de skottene det er skroggjennomføringer. Begrunnelsen for dette er at nesten alle lekasjer begynner i det små. I tillegg er det lurt å ha et assortementet av klonede plugger om det skulle oppstå større hull som må tettes. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 hmm.... hva driver du og kona med i båten egentlig når hennes lyse lokker klarer å tette lensepumpa i motorrommet? :D Hmm høres ut som en som er misunnelig her... ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.