Jump to content

Volvo Penta deler. Har dette noen verdi?

000

Recommended Posts

Det er en ECU (hjernen) du har for dieselmotorer. Bilde 3 er vel startenheten til denne? På biler så går nøkkel (tenningslås) og ECU hånd i hånd. Bytter man det tenningslås må man bytte eller omprogrammere ECU. Bytter man ECU må m,an omprogrammere den for den påsittende tenningslås, derfor selges ofte disse som parenheter.

Tror den brukes på D4 bl.a., men skal kunne brukes på flere modeller, uten å sette meg spesifikt inn i dette. Koster 1500 Euro ny, så er gull verdt brukt den dagen noen trenger en slik, og den dagen kommer helt sikkert for mange. Uten å starte en lang diskusjon, men særlig hardere forhold for elektronikk enn å gå på saltvann skal man søke lenge etter. Tenk bare på hvor mye elektroniske problemer det er på biler her hjemme som går i saltåk.

I teorien ja Mulligan, i praksis viser det seg at det er ikke så enkelt. Er jo stadig noen kontakter som irrer, f.eks. Vann/fukt som trenger inn som ikke var ventet etc etc. men orker ikke noen milelange diskusjoner, ser at vi mener forskjellig og det er greit :smiley: . Jeg tror uansett TS kan selge denne her glatt for 4-5000,- når det i sommer er en herremann som trenger en slik asap :smiley:

Det som vises på bildet foruten diverse kabler er en HCU. Dette står for helm control unit og brukes på volvo penta D4 og D6 motorer. Det er en av delene i EVC (electronic vessel control). Denne boksen er tilkoblet instrumentene, alle kontrollpaneler og brytere. Den kommuniserer digitalt med en PCU (powertrain control unit) og ECU som er selve motorens styreenhet.

Systemet er moduloppbygd med standardiserte moduler men de finnes i forskjellige versjoner etter alder og software må legges inn etter montering. Enkeltdeler fra et slikt system har derfor begrenset verdi, komplett hadde vært enklere å selge.

Ja mente egentlig å presisere det samme DD, at den må programmeres settes den ikke inn i identisk oppsett og på identisk plass.

Søkte litt på nett, de ligger på 3500 og oppover brukt ser jeg. Dyre saker, men er jo alt som heter VP :smiley:. Ellers litt overrasket over at VP bruker både HCU og ECU, ikke kombinerer dette i samme enhet. De har vel en ECU pr. motor uansett så? (ikke giddet å lese tegninger på disse systemene da jeg ikke har de selv i båten)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...