000 Startet 2.April.2016 Link til dette innlegget Startet 2.April.2016 Har liggende noen Volvo Penta greier plukket ut av en båt som har hatt motorbytte. Hva er dette og har det noen verdi eller er det bare å arkivere? , Sitér dette innlegget Link to post
bayliners Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 Har du trimbryter for drev? Klart dette er verdt noe hvis det er i orden, gå inn på ebay der finner du priser Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 2.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 Kansje eg også sku føye til et spørsmål om hva dette er for noe Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 en EVC unit koster 1800 euro ny. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 Det er en ECU (hjernen) du har for dieselmotorer. Bilde 3 er vel startenheten til denne? På biler så går nøkkel (tenningslås) og ECU hånd i hånd. Bytter man det tenningslås må man bytte eller omprogrammere ECU. Bytter man ECU må m,an omprogrammere den for den påsittende tenningslås, derfor selges ofte disse som parenheter. Tror den brukes på D4 bl.a., men skal kunne brukes på flere modeller, uten å sette meg spesifikt inn i dette. Koster 1500 Euro ny, så er gull verdt brukt den dagen noen trenger en slik, og den dagen kommer helt sikkert for mange. Uten å starte en lang diskusjon, men særlig hardere forhold for elektronikk enn å gå på saltvann skal man søke lenge etter. Tenk bare på hvor mye elektroniske problemer det er på biler her hjemme som går i saltåk. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 men særlig hardere forhold for elektronikk enn å gå på saltvann skal man søke lenge etter. Tenk bare på hvor mye elektroniske problemer det er på biler her hjemme som går i saltåk. Langtifra. Det er bare å kapsle skikkelig, så har ikke elektronikk det verre i båt og bil enn i stua. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 I teorien ja Mulligan, i praksis viser det seg at det er ikke så enkelt. Er jo stadig noen kontakter som irrer, f.eks. Vann/fukt som trenger inn som ikke var ventet etc etc. men orker ikke noen milelange diskusjoner, ser at vi mener forskjellig og det er greit . Jeg tror uansett TS kan selge denne her glatt for 4-5000,- når det i sommer er en herremann som trenger en slik asap Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 (redigert) Jo, men du kom med en kraftig påstand, som jeg alldeles ikke er enig i. Jeg har jobbet med elektronikk i saltvann hele mitt voksne liv. Og det er alltid den mekaniske delen av jobben som byr på trøbbel og som stoppet oss. Godt designet og godt kapslet elektronikk feiler skjelden. Redigert 2.April.2016 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Det som vises på bildet foruten diverse kabler er en HCU. Dette står for helm control unit og brukes på volvo penta D4 og D6 motorer. Det er en av delene i EVC (electronic vessel control). Denne boksen er tilkoblet instrumentene, alle kontrollpaneler og brytere. Den kommuniserer digitalt med en PCU (powertrain control unit) og ECU som er selve motorens styreenhet. Systemet er moduloppbygd med standardiserte moduler men de finnes i forskjellige versjoner etter alder og software må legges inn etter montering. Enkeltdeler fra et slikt system har derfor begrenset verdi, komplett hadde vært enklere å selge. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 3.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Ja det var noe sånt eg hadde mistanke om. Jaja får prøve på ebay da før det går på dynga. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Knurrbart, vær obs på at den er programmert for styrbord motor. Merkingen med SB indikerer dette. Den vil altså ikke kunne brukes på en babord motor, da en del slike dual-link aktiviteter vil bli borte. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Den må programmeres uansett etter montering i en annen båt. Den kan fint brukes i et hvilket som helst oppsett så lenge den brukes sammen med komponenter med samme EVC versjon. Har man f.eks. flybridge og to motorer trengs to slike HCU'er oppe og to nede. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Ja mente egentlig å presisere det samme DD, at den må programmeres settes den ikke inn i identisk oppsett og på identisk plass. Søkte litt på nett, de ligger på 3500 og oppover brukt ser jeg. Dyre saker, men er jo alt som heter VP . Ellers litt overrasket over at VP bruker både HCU og ECU, ikke kombinerer dette i samme enhet. De har vel en ECU pr. motor uansett så? (ikke giddet å lese tegninger på disse systemene da jeg ikke har de selv i båten) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.