Jump to content

montere dorge/nød-motor på hansvik 18

Viljesterk

Recommended Posts

Hei...

Skal oppgradere den nykjøpte båten med stille fremdrift evnt. hjelp om hovedmotoren tar kvelden.

Både jeg og brodern elsker å tøffe fremover i sakte fart, mens man kjenner hvilepuls for første gang på lenge..

Har lest mye og lenge om hvordan man skal gjøre slikt, men lurer fremdeles på et par ting før jeg går igang med dette.

Plassering: Motsatt side av førerposisjon, og nærmest mulig midten?

Jeg ser det er flere innlegg her hvor folk har gjort dette på hansvik 18, men de er ofte 10+ år gamle, og inneholder ikke spesifikk info.

Hadde vært fint med noen innspill her før jeg monterer feil i forhold til hovedmotor.

Legger på 12mm forskalingsplate-type-finer på begge sider, og bruker gjennomgående bolter til å feste vippefeste.

Skal jeg la motor gå ned til samme propellhøyde som hovedmotor har, eller bare slik at finnene er under?

Jeg vil anta det siste, men jeg har tatt feil før.

Motor: Båten veier ca 500 + vekta av en 50hk to-takter.

Så 4-8hk burde gå fint?

Etter hva jeg har sett ligger suzuki motorene under de andre i pris, og etter det jeg har lest er de fleste motorer i denne størrelsen så og si samme suppa.. Har jeg oppfattet dette korrekt?

Jeg er ufør, så å dra meg ihjel i en startsnor vil nok ta like mye av meg som om jeg må ro inn selv - så en lettstartet er å foretrekke.

Vurderer også el.start, men da må jeg vel opp på min 9.9..

Har lest om flere som mener man absolutt bør ha to sylindre for å unngå vibrasjoner - blir dette som å påstå at det kun er festool verktøy som duger, eller er dette virkelig et så stort irritasjonsmoment?

Det er jo fint å ha det roligest mulig.

Setter pris på alle innspill - selv om det bare er for å si hei :smiley:

Hei.Jeg har en slik båt som du har og det er en veldig kjekk båt til sitt bruk.

Skal du ha en ekstra motor på så holder det lenge med en 4 hester.Feks en Yamaha eller en Mariner 4/2totakt.Noe tyngre motor enn dette ville jeg helst ungått da dette er en ganske liten og smal båt.Motoren trenger ikke nå like dypt som hovedmotor men prop og kvitasjonsplte bør jo nå under bunn av båten for å få orntlig tak i vannet.Hvilken side den bør monteres på er jeg usikker på men motsatt side av førerpos.er vel naturlig.Uansett lykke til med en kjekk båt.

Båt med fjernkontroll

Hei:)

Jeg er veldig fornøyd med båten så langt. Veldig stødig og virker større oppi enn hva den egentlig er.

Kjekt å høre - 4hk suzuki er vel under 7k når man treffer rett på.

Er det noen spesiell grunn til at du nevner Mariner eller Yamaha (det er yamaha som står på nå)?

Da ser det ut som jeg har tenkt sånn ca likt deg med resten så langt.

Hei.Nei motorene jeg nevnte var litt tilfeldig.Suzuki er jo en god motor også selvsagt.Tips om du skal kjøpe ny motor så kjøp hos en forhandler som du får deler og service hos i nærområdet der du bor.Alle nye motorer av kjendte merker er gode motorer og det er vanskelig å si hva som er best.

Båt med fjernkontroll

Jeg har absolutt det i tankene.

Flere bransjer har latt servicen forsvinne i kampen mot nettbutikker (noe som gjør at det er mer aktuelt å bruke nettbutikker, beklageligvis), men jeg håper båtbransjen ikke er en av dem.

Jeg prøver å kartlegge forhandler/verksteds-nettverket rundt sandnes/stavanger, og det ser ut som om det ikke er spesielt vanskelig å få hjelpen man trenger..

Hvorvidt hjelpen er god og til rett pris har jeg ingen formening om foreløpig.

Innspill her hadde vært flott..

Fant et bilde på finn av en som har montert et slikt feste på samme båt: https://finncdn.no/dynamic/1600w/2015/6/vertical-4/02/0/600/740/80_1432604655.jpg

Om bildet forsvinner så er den montert rett under lista - imellom "håndtak" og kant mot motor.. Altså både høyere oppe  og nærmere motoren enn jeg hadde forventet. Så flott!

Han har også på slike trimflaps nede for å komme lettere i plan.

Blir det overkill eller hjelper det virkelig på disse båtene? Så alltid for meg det var for de store gutta.

Jeg måtte gå frem i baugen for at brodern skulle få den i plan - vi er ikke smågutter lenger.

Jeg vurderer å sette slikt på med det samme båten står her.

Redigert av redusert (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...