Vansjo Startet 3.April.2016 Link til dette innlegget Startet 3.April.2016 (redigert) Hei! Jeg vurderer å importere en ny Alumacraft Escape 165 fra Sverige og lurer på om noen andre her har erfaringer med import av båtmotor fra utlandet og garantier osv. Kan få en ganske mye bedre pris på motor (Mercury) hvis den handles med båten i Sverige (ca 15-20) kontra å kjøpe motoren separat hos en norsk forhandler. Er dog usikker på hvordan det vil være med reklamasjoner og garanti på motoren i ettertiden. Kan jeg oppsøke en norsk forhandler for å utføre garantisaker eller må jeg for all fremtid forholde meg til den svenske forhandleren (og 70+ mil tur/retur) hvis det skulle dukke opp et problem ? Er det noe spesielt ekstra jeg må tenke på rundt import/inntolling av både båt og motor kontra bare båt? Hvordan er det med forsikring av en importbåt under transport fra forhandler til den er tollet inn ? (vil selv traile den hjem fra Sverige men veldig kjedelig hvis noe skulle skje underveis og den er uforsikret..) Er det bare å møte opp på tollstasjonen ved grensen nårsomhelst på døgnet og tolle den inn selv ? På forhånd takk! :) Redigert 3.April.2016 av Vansjo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Xsjømann Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Hvis det er en ny båt og motor du skal importere må du trolig ut med diverse avgifter og moms, dette skal gjøres ved ankomst Norge altså grensestasjonen, det er litt annerledes med brukte båter, var og henta en brukt båt og da betalte eier av båten hk avgift på motoren og moms av kjøpesum. Men for sikkerhets skyld anbefaler jeg deg å ta kontakt med tollvesenet og sjekk opp slik at du ikke får ett sjokk når regninga skal betales ;) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Det står jo ganske klart på tollvesents sider Sitér dette innlegget Link to post
Vansjo Svart 5.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Mange takk for svar, og spesielt takk for linken til Tollvesenet! Har vært på deres nettside selv men klarte ikke finne denne. Da ser det ut til at det bare er å svinge innom tollstasjonen og betale moms, og ellers ingen avgifter eller toll. Får håpe kursen bedrer seg :) Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseiler Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Moms trenger ikke være et problem. Kjøper du fra forhandler i Sverige kan du få momsen i gjen når båten er ført ut av Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Vansjo Svart 5.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 (redigert) Hei, Det stemmer, var mer om det var andre ting jeg må være OBS på ved innføring, men linken til Tollvesenet forklarte alt jeg trengte å vite. Takk for alle svar! Nå blir det nok en hyggelig båtsommer :) Redigert 5.April.2016 av Vansjo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vansjo Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 (redigert) Her kommer en liten oppdatering på tråden etter en uke som fornøyd ny Alumacraft-eier. Inntollingen gikk veldig enkelt, viste frem kjøpskontrakten og betalte norsk MVA før jeg kjørte videre. Tollerne surret litt med registreringen men ellers ingen problemer. Et døgn senere var 10 herlige timers kjøretid klokket inn, og nærmer meg nå allerede 20 :). Er selvsagt også godt i gang med logging til Dybdekart.no. Kan trygt anbefale både Alumacraft og forhandleren WestGear i Sverige! God båtsommer! :) Redigert 8.Juli.2016 av Vansjo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.