Jump to content

Hvor liten gummibåt?

Tryta

Recommended Posts

Er ute etter en gummibåt til min Merry Fisher 6. Tenker da på en West light siden disse er lette og grei å håndtere. Hvor liten båt kan man bruke for to voksne og to barn? Båten kommer til å bli brukt til å transportere alle i land når man ligger oppankret. Ellers kan den jo være grei å ha til nødbåt når familien er med. Tenkte å stoppe den fast på taket eller på høykant bak styrhuset. Vil 2m være for liten?

Tror min aquacuick er 240 eller der omkring. Har bare vært to voksne ombord. Jeg, på 189 og den andre på 180 cm lang.

Du må nok opp på noe slikt for å få plass ombord, antar jeg. -skal ikke si det for sikkert... Om det handler om at jolla skal holde seg flytende :)

Mtp sikkerhet, og mener noe med det, så kjøper du deg en redningsflåte først som sist. Min far kjøpte 4-manns flåte i bag, i går. Ca 15000 kr. Da har de farta på langtur Ålesund-Sørlandet siden 2009, med gummibåt på hekken av en 31 foter motorbåt. Den er aldri brukt og 6 hk motoren har 3 timer med bruk over 4 år... Falsk trygghet og et styr å ha med seg som sikkerhet... Falsk sikkerhet.

Men med barn, så tipper jeg en gummibåt blir brukt ellers også. Tenker du å ha motor på den?

Om ikke du skal ha motor, for det går ikke fort med 2 voksne og 2 barn uansett men bare mye ekstra vekt, så kan du jo se på gummijoller uten motorfeste. Det blir jo en betydelig lettere båt.

Det går jo faktisk veldig bra å ro eller paddle.

Redigert av Eureka (see edit history)

Vi har Maritim-jolla på 270 cm. Det er akkurat nok for to voksne (163+165 cm) og to barn (135+105 cm) når vi ror i land. Da ror jeg, mor sitter bak med jente (5) mellom beina, og jente (9) sitter i baugen. Som regel har vi med en sekk eller liten bag med badetøy, drikkeflasker, jakker eller noe annet, og da er det fullt ombord. Jeg kan ikke se at vi kunne hatt noe mindre enn den jolla vi har nå hvis vi skulle fått med oss alt og alle på en gang.

Skulle vi byttet til ei jolle på 240-250 cm tror jeg det hadde blitt for trangt og upraktisk for oss. Den som ror må jo også ha litt armslag for å kunne bevege på årene. Hvis man bare bruker motor kan man klare seg med litt mindre båt fordi alle kan sitte stille, men så fort årene kommer fram trenger man mer plass.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...