sjark1 Startet 3.April.2016 Del på Facebook Startet 3.April.2016 Heisann!Min far har en Macgregor 26X som trenger ny mast og bom. Han har fått en komplett pris på rigg montert på rundt 180.000kr. Jeg vil derfor undersøke om folket her inne har tips om leverandører av slikt?Vi vurderer følgende alternativer:1. Komplett rigg med alt.2. Kun mast og bom, da seilene er intakte.Beklager mitt noe uprofesjonelle språk, men jeg er rimelig grønn når det kommer til slikt. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.April.2016 Del på Facebook Svart 3.April.2016 Vet ikke hvaslags rigg en McGregor skal ha, men 180.000 er en urimelig pris (antar da seil ikke er inkludert) ... hadde båten vært 10 ft lengre, kanskje ... jeg vet ikke hva en McGregor 26 koster på bruktmarkedet, men det kan jo ikke være langt unna? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 3.April.2016 Del på Facebook Svart 3.April.2016 Benns.se har mye, ville begynt med å ta kontakt med de. Enig i at dette høres dyrt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.April.2016 Del på Facebook Svart 3.April.2016 Tipper at svak krone og høy euro, pund og dollar gjør slikt svindyr i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 3.April.2016 Del på Facebook Svart 3.April.2016 Jeg fikk ny mast (ikke bom) og stående rigg siste år til min Humphrey 30. Det kom på ca. 130000,- ink montering. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.April.2016 Del på Facebook Svart 3.April.2016 Tipper at svak krone og høy euro, pund og dollar gjør slikt svindyr i dag. Kursen gjør ikke ting billigere, men Seldén-rigg til ca 10ft større båt m. montering koster omkring det der med dagens kronekurs, Sitér dette innlegget Link to post
sjark1 Svart 7.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2016 Update: Fikk tilbud på alt komplett på like under 4.000$ fra USA. Dette er produsenten Macgregor selv har brukt, så det blir ikke bare billigere, men også enklere. Det eneste leverandøren ikke hadde erfaring med, det var frakt av mast og bom. Noen som har erfaringer med slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 Høres ut som risikosport, en liten transportbulk så er masta ubrukelig. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 Og passer neppe inn i en 20 fots container :) Sitér dette innlegget Link to post
sjark1 Svart 7.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2016 Hehe, ser den, men det går vel på båt, så den risken er vel til stede innenlands også? Sitér dette innlegget Link to post
if... Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Hei! Det ble solgt en Macgregor fra Levanger for to år siden, denne hadde en ekstra mast, ta kontakt så kan jeg sette deg i kontakt med selger. Tlf 91594026 Sitér dette innlegget Link to post
sjark1 Svart 8.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2016 Hei if! Takker for tilbudet, men jeg har nå fått arrangert frakt på hele leveransen via bekjentskap, så det blir shippet over helga. Var en del organisering frem og tilbake, men har nok fått godt timesbetalt kontra det å gå for tilbudet vi fikk på 180.000. Rettelse: Er min far som eier båten, så lønna mi = 0 ;) Totalprisen ble en del over det som jeg har stipulert tidligere i tråden da han bestemte seg for å kjøpe sprayhood med dører,mastraising system, dekke til storseil og genoa, samt en del verktøy, transportsikring av mast, rulle til genoa og lazy jack. Selv med dette inkludert + moms og frakt, så ligger totalen laaangt unna tilbudet jeg fikk i Norge.Masten og bommen blir forøvrig pakket inn i solide plastrør, og etter å ha snakket med en bekjent som skulle ordne frakten, så føler jeg at sjansen er god for at riggen skal komme velberget frem.PS: Neppe noe banabrytende system for proffene dette mast-reising-systemet, men for meg som er helt grønn var det iallefall nytt. Sitér dette innlegget Link to post
sjark1 Svart 14.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2016 Glemte helt av denne tråden :) Masten og bommen, samt delene kom uten hull, men med tilgang på et bra verksted ordnet det seg. Har ikke seilt en meter før, så det ble litt grubling og googling før alt havnet der det skulle. Det hele var overstått på 4 gode(veldig lange) arbeidsdager. Takker for nyttige svar i denne tråden som fikk meg til å undersøke dette nærmere :) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.November.2016 Del på Facebook Svart 14.November.2016 Flott at du fullfører tråden, et viktig prinsipp for senere bruk :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.