mgjell Startet 3.April.2016 Link til dette innlegget Startet 3.April.2016 Askøy Sportsdykkerklubb har gått til innkjøp av en eldre Norsafe 750 MOB båt uten motor med Hamilton 211 vannjet. Det som skal gjøres med båten er å få satt inn motor, gå over det elektriske anlegget og gi den en generell makover. Opprinnelig sto det en 200 hk Yanmar i båten. Den ble en gang i tiden erstattet med en ca 170 hk for så å bli erstattet med en ca 180 hk. Har snakket med de som hadde den med 170 hk motoren og problemet var at båten ikke fikk noe fart med last. Dvs 4 dykkere eller mer. Den siste eieren som hadde båten med 180 hk motoren antydet noe av det samme. Det var historikken. Nå har vi funnet ut at for å få skikkelig utbytte av vannjetten er det turtallet på motoren som er av mer betydning et hestekreftene. Dermed ser det ut som at Steyr 256 egentlig er det eneste alternativet. Tar gjerne i mot innspill og komentarer Morten https://baatplassen.no/bildearkiv/41/41446/norsafe_750_babord_side.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 (redigert) Siden dette er en norsk båt er det enklest å kontakte produsenten. De tar telefonen og kan sette over til de som kan svare. Ved først å notere alt som finnes av data som finnes på båt og jet så har dere hva de trenger for å kunne hjelpe dere med tips. Digitale bilder kan og hjelpe. Dere må sjekke opp i dette før dere ringer slik at det ikke blir gitt feile råd på bakgrunn av at en eller annen luring har endret på det originale oppsettet. Jeg har ført flere slike med 4LH maskinen på 222 hk og det gikk meget bra. men dette var båt som var levert ny av Norsafe. Har og ført et par med Steyr 256 så kjenner godt til begge utgavene. Men hva betegnelsen på jet var, nei det er helt i det blå, ja utover at det var Hamilton og den med Steyr hadde en større jet. Problemet var ofte at de som stod for innkjøp tenkte kun pris og ingenting annet, mens produsent tenkte mer på bruker. Det endte derfor ofte opp med at jet var akkurat stor nok med 3 mann ombord, mens ved å velge en større jet hadde de fått en båt som holdt bedre fart på lavere turtall. Her er adressen: http://norsafe.com/ Det er ok folk å snakke med. Ville og vurdert om dere trenger løfteåket med krok. Er god vekt i dette. Hvis dere fjerner dette vil dere kunne få en båt med mer fart. Redigert 3.April.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Det finnes ulike impellere å velge blandt til vannjeten. Det er helt nødvendig å velge riktig impeller for å få motoren til å gå på høyt nok turtall. Utveksling er like viktig og må bestemmes utfra motorvalg. Det er ikke slik at motoren må gå på et høyt turtall, Man kan sette inn en step-up girkasse, men dette koster jo litt så det kan være best å velge en motor med høyt turtallsregister. Sjekk med importøren http://www.progressing.no/Resources/Hamilton%202015%20web.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Som det ble nevnt, innkjøpere er ofte det største problemet. Det skal være så billig som mulig. 211 jeten er så billig som det kan bli. Den har ikke engang servo på bøtta, og følgelig er den tung å kjøre. Ble ofte levert sammen med 210 hk Steyr. Man ljuger ikke ves å si at 211 jeten er uegnet for en slik båt. Den er for liten. Jeg har også noen timer i Magnum med Yanmar motor på 222 hk og 241 jet. Ok, men gir lett impellerstall ved høyt pådrag fra stille. Kongen på haugen er med Cummins 5.9BTA MIII og 272 jet. Den nærmest hopper opp fra vannet ved pådrag og planer uansett hvor mange som er ombord. Tingen med vannjet er at turtall og dreiemoment må matches perfekt med stigningen på impelleren for å få full effekt. Magnum 750 er en fenomenal båt til å ta seg fort fram i drittvær. Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 3.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Takk for svar. Vi har vært i kontakt med Norsafe og de var fantastisk hjelpsom, men det virker som om de har et veldig tett samarbeid med Univa og det kan nesten virke som om den ene ikke tør komme med konkrete anbefalinger med fare for å trakke den andre på tærene. Vi har blitt anbefalt å ikke "rote" med impeller så lenge vannjetten er i orden. Kan visst fort bli en dyr affære. Det er løftekrok på båten. Denne tenkte vi å ta av og på i forbindelse med bunnsmøring o.l Morten Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 men det virker som om de har et veldig tett samarbeid med Univa . Det har de nok. Styreleder i Norsafe og styreleder i Univa er brødre. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Hei Er det eit alternativ å bygga om til påhengs i staden? Ask Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 3.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Hei Er det eit alternativ å bygga om til påhengs i staden? Ask Det har jeg ikke tenkt på. Båten veier to tonn. Tror det kan bli dyrt..... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Da er det enklere og mye billigere med en innenbords bensin V8. Om det lønner seg å sette inn en dieselmotor som koster mye mer kommer an på hvor mye båten brukes. Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Hva med 270 hester fra Hyundai. Den kan du få levert med diesel pumpe oppsett for vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Vi har blitt anbefalt å ikke "rote" med impeller så lenge vannjetten er i orden. Kan visst fort bli en dyr affære. Det var da et merkelig råd. Du vet jo ikke hvilken impeller som skal brukes før motor og gear er bestemt. Det er løftekrok på båten. Denne tenkte vi å ta av og på i forbindelse med bunnsmøring o.l Off-load release kroken trenger du ikke. Er det en Henriksenkrok er den svintung. Og svindyr. Du løfter båten fint med en stropp i løftestativet. Kom akkurat til å huske på. Langs ripa på Magnumen er det en rekke svarte gummiplugger. De plugger hullene som brukes når man skummer dobbeltskroget. Disse pluggene har en tendens til å falle av. Da fylles dobbeltbunnen over tid med vann. Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 4.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Hva med 270 hester fra Hyundai. Den kan du få levert med diesel pumpe oppsett for vannet. Spennende. Vet du hvem som forhandler disse? Morten Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 4.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 (redigert) Det var da et merkelig råd. Du vet jo ikke hvilken impeller som skal brukes før motor og gear er bestemt. Off-load release kroken trenger du ikke. Er det en Henriksenkrok er den svintung. Og svindyr. Du løfter båten fint med en stropp i løftestativet. Kom akkurat til å huske på. Langs ripa på Magnumen er det en rekke svarte gummiplugger. De plugger hullene som brukes når man skummer dobbeltskroget. Disse pluggene har en tendens til å falle av. Da fylles dobbeltbunnen over tid med vann. Han mente vel at det var best å tilpasse motor til eksisterende impeller og vannjett ikke motsatt. Det er ikke Henriksen krok Takk for tips om pluggene. Det må sjekkes Morten Redigert 4.April.2016 av mgjell (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 4.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 http://www.telemark-trade.no/subdet11.htm http://fnm-marine.se/Motorprogram.html Sitér dette innlegget Link to post
JBA Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Det hjelper nok ikke med flere hestekrefter, den jet'en er rett&slett for liten. Kavitasjonsmarginen er for lav og dere kommer ikke til å få båten i plan med flere dykkere uansett hvor stor motor dere setter inn. Hvor stor dreiemoment motoren har har heller ingen betydning når det gjelder å få en vannjetbåt opp i plan. Bruk heller penger på en større jet og velg en rimelig motor. Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 5.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Det hjelper nok ikke med flere hestekrefter, den jet'en er rett&slett for liten. Kavitasjonsmarginen er for lav og dere kommer ikke til å få båten i plan med flere dykkere uansett hvor stor motor dere setter inn. Hvor stor dreiemoment motoren har har heller ingen betydning når det gjelder å få en vannjetbåt opp i plan. Bruk heller penger på en større jet og velg en rimelig motor. Takk for svar. Vi har forstått at det ikke hjelper med drøssevis med hestekrefter, men trodde kanskje at turtallet på motoren ville gi oss bedre utnyttelse av jetten. Yanmar marsjer vel på ca 3400 omdreininger, mens Stayer kan marsje på 3900 omdreininger. Noen tanker om det? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 http://www.steyr-motors.com/marine-diesel-engines/2-4-and-6-cylinder/marine-diesel-engine-se-6-cylinder/ Her ser du utvalget av aktuelle Steyr motorer. De leveres i flere effekt-utgaver og flere turtalls-varianter. De er alle den samme grunnmotoren men med ulik turbo, injektorer og aftercoolere. Mulig forskjellige kamaksler. Det høres mye ut å skulle marsje på 3900rpm, selv med en av disse. Tror nok du må ta en prat med progress uansett. Sitér dette innlegget Link to post
JBA Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Takk for svar. Vi har forstått at det ikke hjelper med drøssevis med hestekrefter, men trodde kanskje at turtallet på motoren ville gi oss bedre utnyttelse av jetten. Yanmar marsjer vel på ca 3400 omdreininger, mens Stayer kan marsje på 3900 omdreininger. Noen tanker om det? Nope, høyere turtall gir dårligere kavitasjonsmargin, så hvis dere feks skal bytte impeller i jet'en for å få med flere dykkere opp i plan så måtte det i så fall bli en tyngere impeller og en motor med makseffekten på et lavere turtall. Men dette fjerner uansett ikke hovedproblemet som er at jet'en er for liten, dvs for liten diameter i selve pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 5.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Nope, høyere turtall gir dårligere kavitasjonsmargin, så hvis dere feks skal bytte impeller i jet'en for å få med flere dykkere opp i plan så måtte det i så fall bli en tyngere impeller og en motor med makseffekten på et lavere turtall. Men dette fjerner uansett ikke hovedproblemet som er at jet'en er for liten, dvs for liten diameter i selve pumpen. Takk igjen :) Hvis man skulle gå opp til en større jet, vil det være en omfattende jobb? Større hull i skrog o.l ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Større jet ville gjort susen. Helst en 271/272 eller lignende. Problemet er at 211 er ikke laget for bruk med dieselmotor. Den er laget til mindre åpne båter med bensinmotor. Turtallsområdet for fullt trykk i pumpa ligger i området 3950 til 4500. Magnum'en med 211 jet og 200 hk går greit med meg og en liten Fillipino ombord går greit. Men 6 mann ombord hvorav en på båre planer den ikke. Men den gjør 10 knop som reglene krever. Men igjen, du har et fenomenalt utgangspunkt i Magnum'en. Sitér dette innlegget Link to post
JBA Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 (redigert) Takk igjen :) Hvis man skulle gå opp til en større jet, vil det være en omfattende jobb? Større hull i skrog o.l ? Ja, omfattende sett i forhold til båtens verdi. Motoren må opp og fram, evt bygge ut hekken akterover, mye skrogarbeid for å få tilpasset ramme til større jet. Men 'alt' er jo mulig, det er jo bare å se på de imponerende selvbyggertrådene her inne. Og ikke minst må dere få tak i passende jet, og motor, og mest sannsynlig kjøpe ny impeller som passer, kanskje slitering og lager i jet'en osv. Prosjektet er kanskje mer innen rekkevidde hvis dere kommer over en komplett pakke med motor/gir/jet/aksling som er tatt ut av en båt som er kondemnert eller har fått ny komplett installasjon. Men det spørs om det er en bedre investering i egen tid og pågangsmot å heller få tak i en båt som er mer egnet i utgangspunktet. (..sa jeg idét jeg kom på at jeg kanskje ikke er den som burde skryte av akkurat sånne vurderinger...) Redigert 5.April.2016 av JBA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Større jet ville gjort susen. Helst en 271/272 eller lignende. Problemet er at 211 er ikke laget for bruk med dieselmotor. Den er laget til mindre åpne båter med bensinmotor. Turtallsområdet for fullt trykk i pumpa ligger i området 3950 til 4500. Magnum'en med 211 jet og 200 hk går greit med meg og en liten Fillipino ombord går greit. Men 6 mann ombord hvorav en på båre planer den ikke. Men den gjør 10 knop som reglene krever. Men igjen, du har et fenomenalt utgangspunkt i Magnum'en. En mercruiser 350 burde vel passe da? Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 5.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Takk for supre innspill folkens. Ikke de jeg vil høre selvfølelig, for dette høres dyrt ut :( Mercruiser 350? Bensin det eller? Sitér dette innlegget Link to post
JBA Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Med en sprek bensinmotor ville dere ha fått høyere toppfart med tom båt, men fortsatt ikke kommet i plan med dykkere ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.