Jump to content

Vurdering av 36 fot seilskøyte i tre?

Normannj

Recommended Posts

Hadde en tråd om en annen båt, men den sklei ut og døde litt. Det ble heller ikke noe av den båten, da selger ikke svarte på mine spørsmål. 

MEN jeg har forsåvidt funnet en ny båt som jeg har planer om å se på i en ganske snar fremtid. Men jeg sliter med å finne noe om båten, selger virker ærlig og har nevnt noen feil som er med båten idag, men som også han fikser for tiden. Det er nevnt at båten har overhalt motor for 150 timer siden, kvitteringer skal finnes på dette. Båten rømte fra utlegget i 2013, noe som medførte en lettere skade på skrogsiden, samt noe på kjøl og knekt mesanmast. Det nevnes at skaden ble på betongen i den støpte kjølen, og at nye bolter ble satt i for fundament til reparasjonen. Mesanmasten er også reparert. 

Ellers er det noe smårep som selger jobber med nå. Pakkboks til styring og liming av gaffelen da laminatet har sluppet litt ble blandt annet nevnt.

Båten har befunnet seg i middelhavet en stund før nåværende eier tok over båten. Den er 36 fot lang. 

Er det noen som vet noe om denne båten?

Jeg fikk noen tips om hva jeg skulle se etter på disse seilskøytene i den andre tråden, men siden tråden sporet av og døde litt spør jeg igjen her. Er det noe spesielt jeg bør undersøke? Jeg har null erfaring fra seilskøyter og trebåter generelt, og det er vell ikke så enkelt å besiktige en slik båt selv? Så lurer litt på om noen kan anbefale en besiktighetsherre som holder til rundt bodø, som kanskje kunne tatt en titt på båten for meg, mot betaling selvfølgelig? 

Ellers ser jeg Jeppe Jul snakker litt om at mange seilskøyter er feilrigget og dermed ikke optimal å seile med, er det noen med erfaring eller som vet litt om hva som er typiske feil?

Båten jeg ser på er ketch rigget, positive og negative sider med det?

Det er trist det er så ufattelig lite info om seilskøyter på nett, spesielt på forumsdelene, derfor er det fint med litt erfaringer fra folk som har hatt eller har seilskøyte. Alt av relevant info angående seilskøyter taes imot! 

Selv har jeg aldri seilt gaffelrigg før, har kun seilt en comfort 34 med bermuda rigg. Hva kan jeg forvente med å gå over til gaffelrigg og seilskøyte? 

Noen tips til fremtidig trebåteier? 

Jeg velger å ikke linke båten, i respekt for selger og da jeg er rimelig sikker på at de som eventuelt kan svare på dette og vil hjelpe har en anelse hvilken båt det er. Eventuelt kan jeg sende den på PM. 

Redigert av Normannj (see edit history)

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=72139463 hvis du skal ha seilskøyte burde du vurdere denne. Den ligger på Skjærhalden og uten at jeg er noe ekspert på trebåter så har eier alltid tatt godt var på båten og tilsynelatende er alle reparasjoner utført minst like bra som om en båtbygger hadde gjort det. Tatt på land hver vinter og han har jevnlig vedlikeholdt skuta.Tror dette er en ærlig og bra båt som du burde vurdere hvis du er i markedet for noe slikt. Som det står i annonsen står den på land tildekket slik at du kan få sjekket tilstand på skrog. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en telefon til eieren og sett på den iallefall. Det er en flott autentisk skute.

"Jeg har null erfaring fra seilskøyter og trebåter generelt, og det er vell ikke så enkelt å besiktige en slik båt selv? Så lurer litt på om noen kan anbefale en besiktighetsherre som holder til rundt bodø, som kanskje kunne tatt en titt på båten for meg, mot betaling selvfølgelig? "

Det aller beste er å kontakte det lokale , eller nærmeste "Forbundet Kysten", eller kysthistorisk forening. De har medlemmer med spisskompetanse og er svært velvillig , og billig

Har sett på den, men den blir nok for liten. 

Kyst foreningene holder til i nord også, og de tar slike oppdrag? Jeg har egentlig slått fra meg tanken får øyeblikket da båten jeg tenkte på muligens ikke er i så bra stand. Eier nevnte noe om at det må nates vært år, noe som hørtes rart ut.

Båten jeg tenkte på er den som ligger på måløya atme saltstraumen, ligger på finn for 240.000. Ketch og hvitt skrog.

Det blir jo noe helt annet. Du bør nok starte en ny tråd skal du få innspill på slik båt. Skulle seilskøyte igjen bli aktuelt kjenner jeg en som vurderer salg av en veldig fin båt. 

Jepp, det blir noe helt annet, men må ha båt ganske fort og med begrenset midler ser Barracudaen ut som en god kandidat. Blir litt kjipt uten seil, men får vurdere det ut mot sommeren. 

Har du bilder av båten, eventuelt en link til noen bilder av den? Har lyst på seilskute senere så er greit å se seg litt rundt. 

Skal få laget en ny tråd angående Barracudan. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...