Jump to content

Drømmen om Oceanvolt el-motor på seilbåt

Maika

Recommended Posts

Det er på tide å skifte ut mine 2 Volvo Penta MD2030 med tilhørende komponenter fra 1999.

Jeg kan kjøpe 2 tilsvarende D1-30 med seildrev for vel 130000,-, og med dobbelt sett propeller, styrekabler, paneler, filtere og drivstoffslanger så havner jeg på ca 200000,-. Siden disse vel er temmelig like, så burde det være ganske enkelt for meg å gjøre jobben selv.

Etter å ha lest om Oceanvolt el-motorer har jeg fått veldig lyst på dette, og tror det vil passe oss bra

- Vi foretrekker vi å seile, så vi har ikke behov for lang rekkevidde.

- Vi har ikke behov for varmtvann fra motorene.

- Vi har en lettdrevet seilkatamran, dvs lite motstand gjennom vannet

- Vi har relativt god plass til solcellepaneler for lading (nå er det t.o.m. kommet paneler som kan sitte fast i seil)

- Propellene regenerer strøm, hver propell typisk 0,5-1kW med farten vi seiler, med en nesten umerkelig reduksjon av farten

- El-motorer og lithium-batterier begynner definitivt å bli en voksen teknologi.

- Totalt blir vekten endel mindre, noe som er et poeng for en katamaran.

- Ekstra plass når jeg fjerner motorer og dieseltanker

- Deilig å slippe kjølvann/skroggjennomføringer/eksospotter etc.

- Deilig stille

- Umiddelbar respons

- Med unntak av drevet så er det vedlikeholdsfritt.

- Drevet skal passe rett på eksisterende bedding (både VP og Yanmar)

- Leverandør oppfordrer til at man monterer selv (hvordan er dette med feks. Volvo, risikerer man garantiproblemer dersom motoren ikke montert av autorisert verksted?)

- Fysisk lettere å montere selv pga vekt på komponentene

- Mer brannsikkert enn diesel (selv om lithiumbatteribrann jo er skummel hvis det først skulle oppstå).

. Miljøaspektet: En seilbåt med 30hk dieselmotor som kjører for motor 100 timer pr sesong, antatt forbruk 5 liter/time slipper ut like mye CO2 som en mellomklasse personbil med 10.000km i året. (Vi bruker ikke mer enn ca 100l liter på en sesong, men det blir allikevel noe.)

(- For de som har behov for større rekkevidde kan man også ha et dieselaggregat, men det øker jo vekt, plassbehov, pris, installasjonsmessig og vedlikeholdsmessig kompleksitet etc, så det vil jeg ikke)

- Godt servicenettverk, betaler man noe ekstra kan motoren sende data til Oceanvolt, de kan fjernstyre motoren for feilsøking hvis du godkjenner, og de sender deler kjapt over hele verden.

Den eneste egentlige ulempen kommer som en konsekvens av den begrensede rekkevidden. Jeg har ingen nødløsning ved rorhavari i dag, men kan styre med bare motorene siden jeg har to. Dersom jeg har begrenset rekkevidde, har jeg også begrenset nødløsning, (men det har jeg uansett tenkt å fikse en løsning for på et senere tidspunkt.)

Men så er er det en stor ting som ødelegger, nemlig prisen:(

Tilsvarende motorer (SD10), batteribank som gir anbefalt rekkevidde på 25-30 nm, lader, propeller, omformer, kabler og solcellepaneler kommer på ca.460000,-! Dersom jeg går for motorstørrelsen under (SD6), er jeg nede på ca 390000,-, og dersom jeg videre reduserer batterikapasiteten til det halve, dropper solcellepaneler (baserer meg på regenerering, ett 280W-solcellepanel jeg allerede har og kjøper et billig bensinaggregat i backup, vi har ikke landstrøm i de 5 sommerukene vi er ute, men trenger også for det meste bare å kjøre motor hvis det blåser når ankeret skal opp og ned), havner jeg på ca 290000,-. I og med alle fordelene jeg finner med el-motor, så kunne jeg leve med det hvis det ikke var for verditapet.

Batteriene har levetid på 10 år ved riktig bruk, motorene er jeg usikker på, men det er vel ikke utenkelig at om 10 år så er det kommet så mye nytt at disse motorene ikke er verdt noe. Det vil i så fall gi meg en årlig "kost" (på den billigste varianten) på 29000,- i året (pluss litt drevolje, skifte av o-ringer av og til etc.). Den dyreste varianten vil koste meg 46000,- i året. En dieselmotor vil jeg tro har dobbelt så lang avskrivingstid. Kanskje bruker jeg 4000,- i året på diesel, olje, impellere, viftereimer, etc., noe som gir meg en årlig kost på ca halvparten av den billigste løsningen og en tredel av den dyreste. Det syns jeg blir uforholdsmessig dyrt (dvs egentlig helt hinsides, da elmotor egentlig burde være billigere teknologisk).

Det kommer garantert billigere komplette løsninger etterhvert, så jeg skulle gjerne hatt en krystallkule der jeg kunne sett om jeg burde fortsette å bruke mer og mer penger på å fikse stadig eldre motorer, og så kjøpe el-moterer om x antall år, eller om jeg bare skal kjøpe nye dieselmotorer som jeg egentlig ikke vil ha med en gang.

(Forøvrig så jeg nå at leveringstiden på el-motorene uansett er for lang til at jeg rekker å få dem inn i år, så da har jeg i hvert fall god tid til å fundere:)

Jeg har så vidt begynt å se på andre el-motoralternativer, men det ser relativt amatørmessig ut. Jeg vil at det skal fungere når jeg trenger det, jeg vil ha regenerering av strøm fra propellene, det må være relativt enkelt å montere og ha seildrev, og jeg vil ikke ha risiko for brann ved feillading etc. Foreløpig har jeg ikke funnet noen alternativer..

Litt forundret over at dine motorer allerede er utslit om bruken av de er som du beskriver.

Men om nå ikke selve drevene er utslitte kan du vel sette på en standard industri el motor på disse og kjøre med en standart frekvensomformer det koster jo til sammenligning med det du nevner nesten ingen ting. Eneste abret er at du må ha en høyvolts batteripakke som må lades via spenningsomformer fra solsellepaneler. Alle slike systemer vil kunne regenerere fra propellene men tror nokk du vil oppdage at det bremser mye mer en reklamen forteller.

Spennende..

Har du sett på disse?http://www.bellmarine.nl/

Interessant. Usikker på om det går rett på VP-drev-beddingen, det ser ut som seildrev-motorene fra 5kW og oppover må ha egen kjøling inn (i motsetning til Oceanvolt som har vedlikeholdsfri intern kjøling inne i drevene), og prisene er vel ikke veldig forskjellig da de er uten mva og ikke har med kontrollspaker. Det virker heller ikke like proft som Oceanvolt, men det behøver ikke bety mer enn at Oceanvolt har bedre selgere, ikke et bedre produkt. Jeg kommer uansett til å be om et tilbud:)

Litt forundret over at dine motorer allerede er utslit om bruken av de er som du beskriver.

Men om nå ikke selve drevene er utslitte kan du vel sette på en standard industri el motor på disse og kjøre med en standart frekvensomformer det koster jo til sammenligning med det du nevner nesten ingen ting. Eneste abret er at du må ha en høyvolts batteripakke som må lades via spenningsomformer fra solsellepaneler. Alle slike systemer vil kunne regenerere fra propellene men tror nokk du vil oppdage at det bremser mye mer en reklamen forteller.

Motorene jeg har i dag er ikke utslitt, men de begynner å dra såpass på årene at endel må skiftes, eksosbend, drevbelg, drivstoffslanger og filtere etc. og når jeg etter slike ting fortsatt ikke sitter igjen med en ny motor, vil det fort lønne seg å kjøpe nye.

Det går som du sier å lage diverse løsninger som burde bli mye billigere, men siden jeg ikke har spesielt greie på dette, så blir det fort dyrt med feilkjøp etc. Selvfølgelig er det interessant å sette seg skikkelig inn i dette temaet, men tror ikke jeg har nok tid til å føle meg trygg nok, så jeg er nok avhengig av en mer eller mindre komplett løsning.

Redigert av Maika (see edit history)

Ja, det blir nok til å vente for min del. Dagens pris er høy, men så er det jo nødvendig å dekke inn utgifter de har hatt/har til utvikling av motorer, drev, løsninger, forhandler-/servicenettverk, så jeg er ikke sikkert at prisen er kunstig høy. Uansett er det gode muligheter for at dette er blitt en del billigere om ikke så mange år, og da er jeg i hvert fall klar!

Hei

Me har òg cat, og eg dagdraumar ofte om korleis min nye cat skal bli, når dei har ringt frå Hamar.

Eg er litt fasinert av dieselelektrisk. Då kan ein klara seg med ein litt større dieselmotor. Eventuelt kan ein har ein mindre dieselmotor som hamnegenerator og til backupframdrift.

Våre 20 og 18 år gamle Yanmar 2GM20F har gått over 5000 timar, og er still going strong. Med gamle motorar er det vel best å gje dei olja, filtre og kjølevatn, og la dei gå så lenge som mogeleg.

Ask

Ask

Både pga økonomi og for lading vurderte jeg å beholde den ene gamle, beholde den andre som delemotor, og sette inn én elektrisk. Men prisen ble for meg ikke tilfredsstillende mye lavere, og det å fin-navigere i havn med to motorer som responderer så forskjellig tror jeg blir lite behagelig. Mye av sjarmen syns jeg også forsvinner når man da er nødt til å bråke med en dieselmotor hver gang du trenger to motorer. I tillegg lader en vanlig dynamo mye dårligere enn et dedikert dieselaggregat, så jeg hadde gått for aggregat hvis jeg måtte ha rekkevidden

Det generelle inntrykket jeg sitter igjen med i dette markedet er at mye er på gang, men alt er fryktelig umodent. Det er priset slik kun monopolister kan, og 25-30nm rekkevidde er nesten ingenting. Energitettheten i dagens batteriteknologi er langt unna det en trenger for å få rekkevidde som vil oppleves som tilstrekkelig for de fleste (... og ja, jeg innser at de fleste ikke ønsker seg 1000+ nm rekkevidde ...). Klarer en å leve med rekkevidden vil en generasjon eller to modne frem ganske andre priser.

For joller ser det ut til at løsningene nå er blitt gode, samme gjelder de med små seilbåter som skal ha en påhenger for å komme seg inn og ut av havn. På større seilbåter kan jeg ikke skjønne annet enn at den elementære fysikken holder et skikkelig gjennombrudd på avstand en god stund ennå. Jeg antar at oppgitt rekkevidde gjelder tålmodige sjeler på flatt hav – med kuling imot ser forbrukskurven ganske annerledes ut.

Jeg klarer ikke skjønne annet enn at de ideologiske skylappene skal sitte ganske godt på om en konkluderer at elmotor er beste løsning i dag. Dieselelektrisk virker derimot som et godt alternativ for en del installasjoner.

- Propellene regenerer strøm, hver propell typisk 0,5-1kW med farten vi seiler, med en nesten umerkelig reduksjon av farten

Wow - det er mye!

Jeg ser det jo selv, propellen triller rundt til ingen nytte når vi seiler - men det er vanskelig å forestille seg at det skal være mulig å trekke flere hundre watt fra det. Propellarealet er jo relativt lite, og propellene går sakte rundt, så etter hva jeg har forstått er det såpass vrient å høste elgenerering fra det at de fleste heller velger en separat slepegenerator istedet for å ta det på selve propellen.

... og såvidt jeg har forstått det, en separat slepegenerator koster såpass mye at det er forbeholdt folk med særlig behov (dvs, først og fremst langdistanseseilere).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det generelle inntrykket jeg sitter igjen med i dette markedet er at mye er på gang, men alt er fryktelig umodent. Det er priset slik kun monopolister kan, og 25-30nm rekkevidde er nesten ingenting. Energitettheten i dagens batteriteknologi er langt unna det en trenger for å få rekkevidde som vil oppleves som tilstrekkelig for de fleste (... og ja, jeg innser at de fleste ikke ønsker seg 1000+ nm rekkevidde ...). Klarer en å leve med rekkevidden vil en generasjon eller to modne frem ganske andre priser.

For joller ser det ut til at løsningene nå er blitt gode, samme gjelder de med små seilbåter som skal ha en påhenger for å komme seg inn og ut av havn. På større seilbåter kan jeg ikke skjønne annet enn at den elementære fysikken holder et skikkelig gjennombrudd på avstand en god stund ennå. Jeg antar at oppgitt rekkevidde gjelder tålmodige sjeler på flatt hav – med kuling imot ser forbrukskurven ganske annerledes ut.

Jeg klarer ikke skjønne annet enn at de ideologiske skylappene skal sitte ganske godt på om en konkluderer at elmotor er beste løsning i dag. Dieselelektrisk virker derimot som et godt alternativ for en del installasjoner.

For de i seilbåt som må komme seg til bestemte steder til bestemt tid, så er det feil å si at elmotor er den beste løsning.

For de i seilbåt som bruker båten som en seilbåt og heller nyter turen, mener jeg elmotor er beste løsning når prisen går ned. Er det kuling så seiler man.

(For de som skal jorda rundt er det områder der motor kan være en god forsikring, men det går for meste fint med bare seil der også:)

Vel om en har elektrisk fremdrift med en vanlig asynkron elmotor og frekvensomformer vil denne automatisk virke som generator når en seiler om en ber motoren bremse ned propellen. Hvor mye regenerert effekt en vil ha ut settes enkelt i en normal frekvensomformer. For optimal regulering av slikt er det en fordel å ha en Encoder på motoren for at omformeren skal kunne beregne eksakt moment i en lukket sløyfe selv om reklamen sier at DTC systemer klarer det uten.

Men skal du ha 1 kw regenerert effekt fra vær propell vil det nokk bremse kraftig. Men det vil være akkurat det samme om du bruker en slepegenerator.

Wow - det er mye!

Jeg ser det jo selv, propellen triller rundt til ingen nytte når vi seiler - men det er vanskelig å forestille seg at det skal være mulig å trekke flere hundre watt fra det. Propellarealet er jo relativt lite, og propellene går sakte rundt, så etter hva jeg har forstått er det såpass vrient å høste elgenerering fra det at de fleste heller velger en separat slepegenerator istedet for å ta det på selve propellen.

... og såvidt jeg har forstått det, en separat slepegenerator koster såpass mye at det er forbeholdt folk med særlig behov (dvs, først og fremst langdistanseseilere).

http://oceanvolt.com/create-energy-while-sailing

Her er graf for min båt for regenerering fra én av propellene:

bilde

Vi holder typisk 6-10 knop og vil få dobbelt lading ift grafen over med to propeller.

Jeg har ingen grunn til å tvile på at dette stemmer.

Derimot er sikkert selgerne flinkere til å snakke om fartstap ved lav generering enn ved høy generering, men siden vi uansett ikke har dårlig tid, er det ingen krise om vi hadde holdt 8 i stedet 9 knop.

Forøvrig: Når det gjelder regenerering, så er jeg med på at dette ikke er en ladeløsning for alle. Ved lav fart genereres det ingenting, så dette er først og fremst en løsning for raskere seilere.

Det er vel ca 300W ved 7 knop, tilsvarende et stort kraftig solcellepanel, så jeg syns ikke det er så lite. For min del hadde det gitt 600W. Etter en 5 timers seilas hadde jeg da fått ladet 3KW, dvs mye mer enn jeg normalt hadde brukt motorene. For de som vil kjøre motor mye, ha varmt dusjvann med lang føning etterpå, bobler i jacuszzien og svære høytalere på dekk (som en idiotpartykatamaran som lå ved siden av oss i Grebbestad hadde), så er det nok snaut, ja:)

Disclaimer: Ja, vi lå en natt i havn for to år siden. Årsaken var havarert styring. Det kommer ikke til å skje igjen før unga evt begynner å sette det som krav for å være med, og det kommer garantert aldri til å skje igjen i Grebbstad (som forøvrig er et ok sted, bare ikke i havn med diverse partybåter fra Norge ved siden av).

Jeg er i tenkeboksen på ny seilbåt, trodde vel jeg hadde bestemt meg for ny Nordskip 43 ds. Men har nå begynt å kikke lit på katamaran. Kunne jo vært morsomt med en alternativ løsning med elektrisk fremdrift. For meg er det ikke noe alternativ å kjøpe en slik færdigpakke da jeg enket bygger sammen det jeg trenger for å sette på et vanlig seidrev av standard industrikomponenter som koster en brøkdel av hva som tilbys ferdig. Men en ting kommer en ikke unna batteribank er  og blir svindyrt uansett. Og at den skal holde i 10 år er vel i beste fall ønsketenkning. Men om en kunne få tak i batterier av bra nokk kvalitet til en mer fornuftig pris er dette jo et spennende konsept. For min del ville det nokk blitt i kombinasjon med en dieselgenerator for å kunne forlenge rekkevidden. 

Ja, fikser man noe selv så får man i hvert fall selve motorene endel billigere. Det går jo an med bly/amg-batterier, men det er såpass mange fordeler med lithium (evt LiFePo4) at jeg måtte hatt det til mitt bruk.

Forøvrig er det nesten bare fordeler med katamaran, de eneste ulempene er pris på innkjøp og vedlikehold (feks to motorer:) og havneplass, men har du råd (eller kjøper gammelt som meg), og bor et sted i landet der det er mer plass i havna så er det virkelig ingen grunn til å la være.

Ja, det er det jeg har falt ned på at jeg gjør, men det kommer jo stadig vekk nye ting som må byttes; plutselig ryker instrumentpaneler, eksosanlegg, ting i drevet etc. Jeg må også si at hvis jeg først bytter drevbelg, så må jeg jo gjøre såpass mye med motor og drev at det jo er en veldig passende anledning til å bytte alt. Forhåpentligvis må jeg ikke vente i 10 år før dette er ned på det jeg mener er et akeptabelt prisnivå, men det vil framtiden vise:)

Oppdatering:

Ingen svar fra Greenstar, men etter endel kommunikasjon fram og tilbake med Oceanvolt var jeg på nippet til å bli konvertitt.

Jeg holder 6,5 knop med én 29hk motor, tilsvarende ca 10kW med el-motor. Jeg syns derfor det ble snaut med 2x6kW, og fikk forhandlet meg fram til en god rabatt på både 2x8kW, samt rabatter på andre nødvendige ting. Videre ble prisen dramatisk redusert ved å benytte høkvalitets Odyssey PC1800 AGM-batterier. Ulempen er først og fremst at vekten er dobbelt av lithium, men de skal tåle 400 dyputladinger (80%), skal ha rask opplading ("100% recharge in 4-6 hours - the highest efficiency of any sealed lead battery."), og skal visstnok ha en levetid på 8-12 år. Motorer og seildrev skal ha en levetid på 30000timer! Og de garanterer for regernereringen av strøm.

Så selv om euroen er ugunstig (og lithiumabtterier sikkert kommer til å synke i pris), kom jeg fram til at det på sikt ikke ble så dyrt, og jeg begynte å drømme om et vedlikehold bestående av kun årlig bytte av seildrevolje....

...inntil jeg forstod at jeg hadde misforstått og fikk beskjed om at prisen var uten moms:(

Jeg får sikkert dagens motorer til å leve lenge ennå med litt TLC, og dette blir sikkert billigere etterhvert, og ikke minst: jeg har altfor mye jeg skal gjøre med båten før sommeren om jeg ikke skulle gjøre et dobbelt motorbytte samt diverse ombygging for å sikre mange store batterier etc, men den bråstoppen gjorde litt vondt:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...