mabene Startet 4.April.2016 Link til dette innlegget Startet 4.April.2016 Vi har hatt en liten jolle en stund, men siden vi elsker båt livet vil vi nå kjøpe en større båt, en cabincruiser. Men hvordan er båt livet? Noen som har erfaringer med barn? Vi har to barn på 6år og 8år. Jeg har jo aldri bodd i båt i flere uker om sommeren Før ? men kjenner jeg gleder meg ? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 (redigert) 6 og 8 er jo suveren båtalder på unga ! Ting du bør ha orden på aktuell båt: Do som fungerer, Kjøleskap, trykkvann, gjerne med varmtvann, dieselvarmer til kjørlige kvelder/morninger. Hva slags båt ser du for deg ? Prisklasse/størrelse/fart ? Har selv hatt 2 kull med unger I denne alderen :-) (det siste er ikke mine, men det er like morro) Redigert 4.April.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Har selv vokst opp i båt, og oppdrar nå mine to sønner i båtlivets herligheter.Det er noen ting som er viktigere enn do og varmtvann i så måte, mener jeg. Og det er.-Ikke for lange dagsetapper. Bli gjerne flere dager på samme sted, hvis unga trives der.-La de hjelpe til. La dem styre. Få hjelp til å holde utkikk etter båter, staker, landemerker etc. Slippe ankeret er en vinner. Særlig hvis du har fjernkontroll. Fendere skal henges opp etc.-Ha papirkart så de kan følge med på hvor dere er. etcetc. Hvis du bare utstyrer de med pad og 4g, så blir de fort lei, og du kunne likegjerne spart masse spenn på å ta ferien hjemme... Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Bårdp Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Har tre unger som har vokst opp med båt og båtferier. Nå er jeg vel straks på en igjen med barnebarn som får være med på båttur. En vi fare for at barna tar skade av det er jo selvsagt til stede, eldste jenta mi en nå overstyrmann på en suplaybåt. Som nevnt av andre er det viktig at barna får delta i det som foregår og er orientert om hvor turen går. Det er ikke antall nautiske mi som er viktig for dem men hva de opplever på turen. En mer saktegående båt med plass for aktiviteter er gjerne å foretrekke fremfor en liten rask sak som hopper og spretter og gjør aktiviteter under veis nærmest umulig. Invester heller i fiskeutstyr, jolle, sjøkikkert etc fremfor internett og dataspill. Lykke till. . Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Vi har har et barn som nå er 9. Hun hadde sin første tur når hun var to måneder. Vi seiler nå rundt i en relativt liten båt, en columbie 66 på 22 fot. Den har akkurat det vi trenger for turer som varer noen dager. Rekorden til nå er 10 dager sammenhengende i båten, men da trengte vi å komme på land. Barnet elsker båtlivet, hun maser når det blir for lenge mellom hver gang vi er ute. Jeg tror at vår opplevelse med båtlivet er bedre med barn ombord. Både min kone og jeg er ganske så geeky og vi har med PC-er og nettbrett. Netcom-dekningskart er muligens brukt like mye som sjøkart. Vi sikter stort sett på steder med rimelig god nettdekning. For oss betyr det at regnværsdager ikke betyr å sitte i båten uten noe å gjøre. Barnet har tilgang på TV-serier og slikt som hun liker. Hun aksepterer det de gangene vi er utenfor dekning, men det er helt klart at hun er rimelig vant med å være online 24/7. Den fineste plassen vi vet om har ikke bra dekning. Men denne plassen er i godvær så bra at det gjør ingen ting. Bare for en liten uke siden maste hun om at vi skulle dra tilbake dit. Der er det bading og vassing. Det hun elsker aller mest er at vi kan vasse over til noen små øyer. Det er stort for unger å kunne gjøre slike ting. Hun forteller alle historien om når pappa bare kledde av seg, la klærne på et svaberg og vasset over i bare trusa mens hun svømte ved siden av. En annen ting er fiske. Vi fisker ikke mye, bare det vi kan spise der og da. Nå jukser vi kanskje litt og passer på at det er hun som får fisk og ikke vi, men det er stort for barn å fange mat. En fisk som fanges og grilles rett etterpå går ned på høykant. Hun ser bare rart på unger som sier de ikke liker fisk. Personlig tror jeg båtlivet er noe av det hun kommer til å huske best fra barndommen når hun blir eldre. Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Mine unger var 6 og 8 år (jente og gutt) når vi begynte båtlivet. Vi kjøpte første sesong en gummi jolle som var "ungenes" som de kunne ro med i synsvinkel av oss voksne. Alltid med rednings vest. Året etterpå kjøpte vi en liten påhengs som de tøffer rundt fremdeles i synsrekkevidde av oss og enda med redningsvest. Vi er på sjøen minst hver andre helg på våren og gjerne langhelger når det passer seg. På sommern har vi en 2 ukers periode i båten. Vår båt er ei gammel noe sliten dame som gir meg rikelig med vedlikehold å holde meg opptatt med både planlagt og ikke fult så planlagt. Felles for oss her i heimen er at vi gleder oss til sesong. Ungene har begynt å pusse og gnikke på jolla som de betrakter som sin egen og har navnet til minste mann (store båten heter det samme som eldste) Båt er gøy og en får treffe mange mennesker i et flott miljø. De aller fleste jeg har truffet er så veldig fornøyde med å være på sjøen at de er som små solstråler som dupper rundt. Jeg er glad for å få en slik mulighet til å treffe et slikt fellesskap som båtliv er. Kjøp båt :-) ( men husk, båt koster mye penger i vedlikehold også) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 (redigert) Jeg ba datteren min skrive ned hva hun synes om båtlivet. Som den stolte far jeg er hadde jeg håpet på et langt essay om hvor trivelig det er. Men her er i alle fall svaret:jeg er ungen til midtpinne det er sjempe gøy å site på dek men det er ikke så gøj vis det er uver men da kan man fine på noe aent foreksempel å lese. Redigert 4.April.2016 av Midtpinne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Vi har hatt en liten jolle en stund, men siden vi elsker båt livet vil vi nå kjøpe en større båt, en cabincruiser. Men hvordan er båt livet? Noen som har erfaringer med barn? Vi har to barn på 6år og 8år. Jeg har jo aldri bodd i båt i flere uker om sommeren Før men kjenner jeg gleder meg Hehe.... Om du har lyst på støtte til å kjøpe båt, er det bare å gå inn på et båtforum og spørre om båtlivet er ok hehe.... Unger i båt blir først et problem når de blir fjortiser... da vil de heller være hjemme eller dra på charterferie. Foreldre er dødsteite, søsken er Heeeelt fjerne, ferie med familie suger Big-time og da i hvertfall om man ikke kan stikke av i timesvis å sture for seg selv mens man får sympati fra venner på Face. I den alderen blir det feil uansett hva dere finner på, så det er bare å kjøpe båt om dere er sikre på at dere liker det. Unger elsker båtlivet om dere følger rådene over. Dere bor jo midt i smørøyet å da.... :-) i 5-6 knop er det under 4 timer til Grimstad eller Lyngør.... RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
mabene Svart 4.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 6 og 8 er jo suveren båtalder på unga ! Ting du bør ha orden på aktuell båt: Do som fungerer, Kjøleskap, trykkvann, gjerne med varmtvann, dieselvarmer til kjørlige kvelder/morninger. Hva slags båt ser du for deg ? Prisklasse/størrelse/fart ? Har selv hatt 2 kull med unger I denne alderen :-) (det siste er ikke mine, men det er like morro) Takk for svar. Vi tenkte cabincruiser 24-26fot ca. Prisklasse: mellom 120 og 160 ? fart opp mot 12-15knop, men har ikke stor behov for mye fart ☺ Sitér dette innlegget Link to post
mabene Svart 4.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Hehe.... Om du har lyst på støtte til å kjøpe båt, er det bare å gå inn på et båtforum og spørre om båtlivet er ok hehe.... Unger i båt blir først et problem når de blir fjortiser... da vil de heller være hjemme eller dra på charterferie. Foreldre er dødsteite, søsken er Heeeelt fjerne, ferie med familie suger Big-time og da i hvertfall om man ikke kan stikke av i timesvis å sture for seg selv mens man får sympati fra venner på Face. I den alderen blir det feil uansett hva dere finner på, så det er bare å kjøpe båt om dere er sikre på at dere liker det. Unger elsker båtlivet om dere følger rådene over. Dere bor jo midt i smørøyet å da.... :-) i 5-6 knop er det under 4 timer til Grimstad eller Lyngør.... RSL Hehe, er derfor vi ville kjøpe båt nå, så se har noen år i båt, den eldste er jente å merker godt at vi gruer oss til 14tis alderen ? Sitér dette innlegget Link to post
mabene Svart 4.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Jeg ba datteren min skrive ned hva hun synes om båtlivet. Som den stolte far jeg er hadde jeg håpet på et langt essay om hvor trivelig det er. Men her er i alle fall svaret: jeg er ungen til midtpinne det er sjempe gøy å site på dek men det er ikke så gøj vis det er uver men da kan man fine på noe aent foreksempel å lese. Godt å høre ? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Hehe, er derfor vi ville kjøpe båt nå, så se har noen år i båt, den eldste er jente å merker godt at vi gruer oss til 14tis alderen Begge mine er jenter og jeg ble sammen med ei Nordlenning med 2 døtre mens alle 4 var fjortiser...... ... Jippi..... 4 fjortiser på ferie i regnvær i en lita hytte. De passet på å få mensen samtidig selvfølgelig akkurat den uken vi var sammen alle sammen også........ hmm... Det hadde sine stunder, men gikk stort sett greit hehe.... (På den tiden kunne jeg sikkert blitt riksmeklingsmann....) (Vi valgte hytte da båten var en 25' Scand Classic (snekke) og ikke i vår villeste fantasi ville vi presse disse hormonbombene inn der på en ukes ferie.) Lykke til med båt. Om ikke alt for lenge trenger datteren deres en lugar hun kan lukke døren til for å kunne få furte i fred. (aller helst en hvor hun kan smelle med døren) Men dere har litt tid enda :-) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Worry II Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Vi hadde Marex 77 Holiday. Den kan anbefales i din prisklasse. Med så ny motor som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 (redigert) Jeg har en Marex 770. Knall familiebåt. Kona og jeg har actercabinen og 3 barn på 11, 8 og 8 holder til i forkabin ? Kjøpte gummibåt m påhengsmotor i fjor til barna. Fiske, krabbefangst, bading og nye venner. Alltid noe å finne på ? Redigert 4.April.2016 av Wester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 I oppveksten rak vi rundt i flere uker i sommerferiene i båt på vest og sørlandet uten noe av den komforten båter har i dag. Og jeg har ikke ett eneste minne om å savne noe men jeg husker at det ikke var min favoritt å gå på do på en bøtte og at kokeapparatet til tider sotet så mye at vi ble helt svarte i ansiktene hele gjengen :-) Husker også at det var veldig vått når det var dagesvis med regn, tresnekke med fordekk, vindskjerm og resten kalesje på 23 fot hadde sine begrensninger da, men vi var da faktisk en familie på fire ombord. Mine foreldre og to små unger. Husker egentlig mest av turene på land. "Oppdagelsesturer" på land. Alle de fraflytta øyene med tomme hus langs kysten på vestlandet og ned langs sørlandet. Bål om kveldene. Krabbeteiner osv. Husker lite fra selve båtturene når vi hadde motorbåt. Men husker følelsen når foreldrene mine gikk om natta for å få minst mulig vind og fordi man kunne gå på fyrene om natta. Følelsen av å sveve i køya når båten gikk ned i bølgedalene, klukkinga mot skroget, duren av motoren. Herlig :-) Etter vi konverterte til seilbåt har jeg flere positive minner fra selve båtturene da det jo skjer litt mer når man seiler. De gangene vinden kom som ut av en sekk og en måtte reve i en drittfart, eller spesielle ganger man fikk ekstra fart på seilbåten, krenga ekstra mye, trimming av seil, det å stå til rors og kjenne "trøkket" i vinden og seilene. Som unge ble jeg og søstra mi satt til en del faste oppgaver. Vi var fokkeslasker og hadde som fast oppgave å skifte fokk (stagkroker), pakke seil osv. Pluss at vi måtte trimme storseilskjøte, fokkeskjøte, følge med på lusene osv når vi seilte. Selvfølgelig ble vi satt til en del "fiktive" oppgaver men vi kjedet oss ikke ett sekund. Så med seilbåt vil jeg si at unger ombord ikke trenger å kjede seg ett sekund. Og jeg tror det er noe med følelsen av å bli drevet frem av vind og sjø som varierer og gjør at man "føler" elementene som også ungene kjenner på når man seiler. Noe man ikke oppnår på samme måte når man presses gjennom sjøen av en durende motor med rett kurs mot havn. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 PS: De aller fleste seilbåter har motor og går 5-6 knop mot mål for dagen om det blir "for lite"/"for mye" eller vind i rett imot. (Som min kjære fenderinne sier:KAPTEIN LARSEN.... vi KRØSSER ikke på ferie.... Seiling MOT vinden kan du leke med på fritia...) Det er ikke vanskelig å seile. Det som er vanskelig er å seile fortere enn de andre (som om det skulle være et poeng...) De fleste starter vel med motorbåt og går over til seilbåt som båt 2 eller 3. Noen konverterer aldri. RSL (Konvertitt) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
mabene Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Tusen takk for alle svar ? da der det ut som det blir Agder 840? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.