nik0lai Startet 4.April.2016 Link til dette innlegget Startet 4.April.2016 Jeg har nå innsett at jeg blir nødt til å gå til innkjøp av en form for internett i båten. Så lurer jeg på følgene 2 ting. 1: Hvilket abb. gir meg mest GB for pengene? (Hovedsaklig Norge, men gjerne Sverige og Danmark og) 2: Finnes det noen 4G routere, som også kan fungere som WiFi repeatere? Når vi f.eks ligger ei sjelden natt i gjestehavn, så hadde det jo vært idéelt med en god WiFi-antenne, som kunne vi oss greie signaler inni stålbåten vår. Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Quesadillas Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Netcom(Telia) har ganske greie kvoter alt fra 7gb til 199kr\m til 200gb til 799kr\m. Men ingen av disse routerene har wifi repeater såvidt jeg vet. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Her har du en tidligere tråd du kan lese igjennom og se om det er noe du kan bruke. Det beste er da om du stiller spørsmålet i den tråden om du har spørsmål. Da kommer den øverst igjen og da får du samlet alt i én tråd samtidig som det er lettere å få kontakt med de som allerede har svart i den tråden før :-) https://baatplassen.no/i/topic/97250-tr%C3%A5dl%C3%B8snett-automatisk-i-havn-og-p%C3%A5-tur/ RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
tilplan Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Når det gjelder abonnement, så har vi brukt Banzai. De har 100GB for 549 uten binding. Benytter det i juli og august, for så å si det opp igjen. Kanskje vi tar 10 eller 20GB i juni for å har litt til en helg eller to. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Når det gjelder abonnement, så har vi brukt Banzai. De har 100GB for 549 uten binding. Benytter det i juli og august, for så å si det opp igjen. Kanskje vi tar 10 eller 20GB i juni for å har litt til en helg eller to. Du trenger ikke si opp. Det er bare å gå inn på "min side" og parkere abbonementet og så aktivere igjen ved behov. Jeg bruker også Banzai, men trådstarter spør om 4G-router med repeaterfunksjon så da er valg av leverandør av mobilt bredbånd litt OT. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Fantino Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Kjøpte denne i fjor sommer: https://www.dustinhome.no/product/5010818145/e5786?gclid=CJaypvru9csCFSLicgod6c4AHQ&ssel=false Støtter Wi-Fi hvis det finnes det i båthavna, men jeg har ikke brukt det da det har vært like enkelt å kople direkte til fra iPad/Phone. Kjøpte denne da den støtter 4G+. Funket veldig bra i Ryfylke, uten antenne, men er sikkert lurt å få på plass antenne også i stålbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Huth Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Kjøpte min herfra, og er godt fornøyd med den. https://nettbutikk.onecall.no/phone/1901 Sitér dette innlegget Link to post
pergrip Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Litt dyr , men søk på glomex webboat . Den støtter wifi repeater. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 https://www.glocalme.com/ Virker jo som ein kjekk sak. Sio den er både trådløs, tar sim kort, går på batteri, vanlig usb inngang for strøm. Så kan ein bruka vanlig sim med relativt billige abonnement i Scandinavia, men ein kan jo også kjøpa datapakkar for heile verden om det skulle vert aktuellt for nokon. Tenker da på feks folks som er på langtur.... Kansje ein slik kunne vert kjekk å ha i båten ? Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
bjorngb Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Er det noen som har et godt produkt å anbefale for mobil router og wifi repeater? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 (redigert) 8 hours ago, bjorngb said: Er det noen som har et godt produkt å anbefale for mobil router og wifi repeater? Med for feks teliax og fri data, ser jeg ikke behovet for repeater, wifi i havner er gjevnt over veldig dårlig uansett. Jeg har denne i båten, har fungert veldig godt i det halvåret jeg har brukt den, enkel å sette opp: https://www.komplett.no/product/833337/datautstyr/nettverk/mobilt-bredbaand/tp-link-m7350-4g-router?gclid=EAIaIQobChMImOSd9JGT7gIVC7ayCh1uggJpEAQYAyABEgLn5fD_BwE&gclsrc=aw.ds Redigert 11.Januar.2021 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Jeg har hatt 3 forskjellige routere ombord... og tror egentlig det er lite forskjell på dem... kanskje de med teleskop antenner er best... Det er langt viktigere hvem en har som leverandør (abonnement ) ... Om en bare farter i urbane strøk er sikkert ikke leverandør av så stor betydning heller... Men om foretrekker båtlivet litt ut i periferien, så er der enorme forskjeller.. Dette fikk vi merke i sommer da jeg var så syndig å gå fra Telenor til ICE... Bytter garantert tilbake denne sommeren...pris er ikke alt... Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Det jeg ville hatt er en mobilrouter som også kan bytte over til å bruke f.eks wifi i hjemmehavn (når det virker) eller når vi er i havner som har gjestenett. Om vi kan trekke en antenne opp på bommen/sprayhood med bruk av havne wifi hadde det vært supert. Alternativet er en ‘vanlig’ mobilrouter med SIM-kort. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Her. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
bjorngb Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Barbaria skrev for 22 timer siden: Her. Takk. Det ble litt mer omfattende enn jeg så for meg :-). Tror jeg nøyer meg med en 4g-router... Sitér dette innlegget Link to post
Finn Master Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Denne Netgear Nighthawk 4G-routeren fungerer fint ombord og på farten. Har "avlasting" til WiFi (kan koble seg til annet WiFi som kilde i stede for mobilnettet) - f. eks. når man kommer til ei havn med WiFi. Har inngang for eksterne antenner også. Veldig kjekt at den viser hvor mye data man har brukt/har igjen i displayet, og at den har bra internt batteri. Styres/konfigureres enkelt fra app/mobilen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.