Jump to content

Beregne oppdrift på flåte

Flåtebyggeren1

Recommended Posts

Hei! Har bygget en flåte med noen kompiser, og har regnet ut litt om oppdrift osv. Vi har brukt 28 200liters plastfat som flytegjenstander. Flåten veier røffelig 2,2 tonn og er bygd kun i inpregnert matrialer.

Det jeg lurer på er om jeg tenker riktig når jeg tar 200 liter stort fat bærer 200 kg i det vannoverflaten treffer senter på tønnene. Dersom dette er riktig vil jeg ha god margin på vekten og er gardert, men dersom jeg har feil kan det gå galt. Si ifra om dere har noen invendinger her:)

bilde

Arkimedes prinsipp:

Oppdriftskraften er like stor som vekten som legemet presser bort.

Slik jeg skjønner det vil du få en oppdrift på 1 kg når du har fortrengt 1 kg vann.  En 200 liters tønne må helt under vann for å fortrenge 200 liter saltvann som veier ca. 205kg.
28 * 205 = 5740
Mulig jeg er helt på bærtur her, men det er slik jeg har forstått det. Jeg har bygget et par flåter i livet, og stort sett truffet bra på oppdriften.

Stilig flåte dere har laget, dere får det fint på den i sommer.

Flott flåte ja  :smiley:  Bare husk at vekten ikke er jevnt fordelt. Der hytta går helt ut til kanten trengs mer oppdrift enn under platten foran.

Vekten på hytta + folk på takterrassen gjør hjørnet / bakenden tung. Med runde fat får du utnyttet bare rundt halvparten av tilgjengelig volum for oppdrift.

Kort sagt: ville lagt fatene tett i tett under hytta, evt lagt firkantede elementer om tilgjengelig (mer oppdrift på samme volum). Under platten foran tåler de å ligge litt mer glissent.

Kan bli fine dager på denne  :smiley:

Har 17 på bakparten og 9 i front for å fordele vekten :)

Stemmer det at oppdriften slutter å øke men forblir konstant fra midten på tønnene og til tønna er under overflaten?

Dette synes jeg høres veldig rart ut. La oss ta et lite tanke-eksperiment.

Du har en bøtte som rommer 10 liter.

Du setter den på vannet og den flyter uten å synke nevneverdig ned i vannet.

Du fyller den med fem liter vann, bøtta vil nå være senket halvveis ned i vannet.

Du fyller den med 10 liter vann, bøtta vil nå være helt nedsenket.

Det ville være veldig rart dersom bøtta plutselig ikke skulle ha mere oppdrift etter du har fylt 5 liter. Da ville den jo synke med en gang du kommer over 5 liter. Det er heller ikke noe forskjell på om du tetter toppen på bøtta og vender den slik at sideflatene ligger vertikalt på vannet. Og du har nå det som virker som en tønne.

Arkimedes prinsipp gjelder.

Skal du få denne godkjent på noen måte? Å stole på at flåten er trygg på bagrunn av innlegg på et forum er kanskje litt optimistisk. Dersom feks det er bra med alkoholinntaket, noen er inne i flåten og den tipper rundt kan det jo ende katastrofalt. (Hvis den bare skal brukes av deg og kompisene i rolige former er jo risikoen mindre.)

Nå må dere gi dere her. Archimedes: Oppdriften er lik vekten av den fortrengte væskemengde. Så vanskelig er det. Og er det ferskvann, så kan man regne at 1 liter= 1kg. Det vil si at et halvt 200-liters fat har en oppdrift på 100 kg. Som er 0,1 tonn. Som midtpinne sier på en litt annen måte.

Enig med Hulda, og siden fatene ligger blir ikke oppdrifts-profilen helt linjer.
Hvis vi tenker at fatet er 60cm i diameter, skulle det bli sånn omtrent, en slik profil:

bilde

Du har altså 5,6 tonn oppdrift minus egenvekten av fatene.

Hvis de veier 10kg hver kan du altså trekke fra 280kg.

Da har du fortsatt 5,3 tonn oppdrift igjen.

Hvis har estimert riktig vil flåten flyte med vann til midt på tønnene.

Utfordringen er gjerne vekt fordeling vs oppdrift-fordeling.

Artig prosjekt

Redigert av Johannes (see edit history)

Siden det er snakk om ferskvann og ikke saltvann reviderer jeg mitt tidligere regnestykke og kompenserer for den mindre tettheten i vannet.

28 * 200 = 5600

Og som du sikkert har skjønt nå, dette gjelder når alle fatene er helt under vann.

Skal du få denne godkjent på noen måte? Å stole på at flåten er trygg på bagrunn av innlegg på et forum er kanskje litt optimistisk. Dersom feks det er bra med alkoholinntaket, noen er inne i flåten og den tipper rundt kan det jo ende katastrofalt. (Hvis den bare skal brukes av deg og kompisene i rolige former er jo risikoen mindre.)

Flåten vil nok bli brukt til litt av hvert, både rolige former med grilling og noen pils og andre ganger med flere pils, har laget retningslinjer for alle som skal om bord med blandt annet påbud om redningsvest ved festligheter, og det vil bestandig være 2-3 edru ombord for å følge med. Dette tror jeg ikke blir noe problem, hadde man visst hvordan det ble festet på storvatnet før i tiden!?

Velger også å stole på mange av komentarene her da de refererer til arkimedes lov.

Redigert av Flåtebyggeren1 (see edit history)

Slik flåten ser ut bør den sikkert ikke ligge dypere enn til ca midt på fatene? Så kan resterende 100% være sikkerhetsfaktor.. I så fall har du oppdrift for 2.8 tonn med 28 fat. Hvis anslaget ditt på 2.2 tonn holder stikk så blir det kanskje snaut med 600 kg nyttelast? (Hvor mange gjester/ølkasser skal ombord?). Hvis anslaget er usikkert så ville jeg bare fått den på vannet og målt hvor dypt den ligger, og ikke minst om den flyter noenlunde i vater, og gjort klar for å få på plass noen ekstra fat for å justere både dypgående og trim.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...