19 fot
Smite skrev On 5.4.2016 at 10.04:Har en Joda 24 1977 modell, 2,5 meter bred på det meste. http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=15793&mid=24503
Jeg har fått tilbud om å leie båtplass meget rimelig, denne er 2,2 meter bred. Med tanke på at skroget er smalere nært vannlinjen, vil dette være tilstrekkelig med plass?
Man må ikke bare tenke på hva man kan klare å presse inn på en båtplass, men også på hvordan det påbvirker naboene båtplasser og om for stor båt kan ødelegge nabobåter.
Selv har jeg en båt hvor båtplassene er 2,5 meter senter - senter, mens utriggerne er ca 30 cm brede ytterst og 8-10 cm brede stålstenger ut dit. på naboplassen kom det en båt med bredde 2,8 meter som da sprengte ut sin bås og presset sammen blant annet min bås. Utriggeren var det jo ikke ordentlig plass til, så den ble presset ned i vannet så fortøyninga mi bak på den siden ble mye strammere enn den burde være. Den brede båten stod i spenn mellom utriggerne, også var det lagt fendere mellom den og min båt. Solid fender akkurat der lanterna mi er er jo ikke helt optimalt.
Denne båten gjorde jo at vi andre får mindre plass siden den stikker 15 cm ut over senter av utriggere (eller der senter av disse skulle vært) på hver side. Og det blir trangere innkjøring når utriggeren dyttes sideveis, og stor fare for ødeleggelse av lanterner og annet (store båter er jo gjerne høyere også).
Så var det å spore opp eier (ikke så enkelt) og dermed ble båen flyttet innen jeg kom tilbake til båtplassen neste gang noen dager senere.
Man bør aldri ha bredere båt i en bås enn senter - senter båsen og helelr ikek så bred båt at den presser på utriggerne på begge sider samtidig.
Men akkurat hvor stor en båt kan være kommer jo an på reglene på stedet og hva naboene synes er ok. En bred båt er jo også ofte lang og tung, noe som kan gjøre at den bryter andre regler.