Jump to content

Hvordan behandle teakdekk?

rdalen

Recommended Posts

Det finnes "hundrevis" av tråder om behandling av teakdekk her på BP, og jeg tror jeg har lest de fleste. Men jeg klarer ikke finne et innlegg som svarer på det jeg mener er utfordringen.

Hvordan bør man behandle dekket for å friske det opp slik at det beholder utseende mest mulig likt slik det var da båten var ny. De fleste metodene ender opp med en teak som er alt for mørk og/eller alt for blank.

Jeg har prøvd det meste. Snappy, Respect, grønnsåpeskuring, og sliping. Det siste får jo frem fargen jeg er ute etter, slik som dette:

bilde

Men så fort man legger på noe teakoljelignende ender det gjerne slik:

bilde

Det synes jeg er alt for mørkt, og unaturlig til mitt bruk, selv om det kan være fint på noen båter.

Jeg er blitt oppmerksom på et par produkter jeg lurer på om kan være noe.

Det er TCnanos Teakerens 7M, Antgra og Teakbeskyttelse AB

Teakrens 7M og Antgra ser lovende ut, men holder det? Påføres Teakbeskyttelse AB kan det se ut som det blir for mørkt igjen

Er det noen som har noe erfaringer med dette, eller andre lure metoder for å få glød, men ikke for mørk teak?

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Anbefaler Respect Invisible. Vannet preller av, men teaken ser ubehandlet ut. 499 for en sprayflaske, men den er veldrig drøy i bruk. En flaske på teak inne og ute.

Ifo fra maritim.no:

Usynlig overflatebehandling for alt slags treverk. Forsegler og beskytter treverk mot UV-stråler og vann. Teak i cocpit og på dekk vil se ubehandlet ut, men ha en meget god og langvarig beskyttelse motsol, vann og søl. Overflaten blir lett å holde ren etter behandling med Invisible.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Anbefaler Respect Invisible. Vannet preller av, men teaken ser ubehandlet ut.

Prøvde Respect Invisible for et par år siden og i fjor. Imponerende! Etter tørking ser teaken ubehandlet ut og vannet prellet som på nypolert bil :thumbsup:

Men. I alle fall hos meg erfarte jeg at virkningen av impregneringen dessverre ikke holder så lenge, hos meg måtte jeg etterbehandle 3-4 ganger i sesongen for at vannet fremdeles skulle prelle. Da blir behandlingen straks en del dyrere enn planlagt. Hadde jeg fått flaska til halve prisen hadde jeg fortsatt med produktet, men i år tror jeg heller at jeg skal sjekke ut et annet produkt for å se om varigheten er bedre.

Takk for mange svar. Så langt tror jeg at jeg faller ned på rens med TCnanos Teakrens 7M, og så må jeg fundere litt mer på om jeg skal bruke TCnanos Teakbeskyttelse AB eller Respect invisible. Jeg vil ikke ha det grått/hvitt, men heller ikke "orange".

Jeg skal legge ut bilder før/etter, når jobben er gjort, men det skjer ikke før etter at båten er kommet på vannet 24 april.

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...