Jump to content

Waeco-lader ui2512 endre float (vedlikeholdsspennning)

Haba

Recommended Posts

Laderen har en float-spenning på 13,8 volt. Greit nok når den brukes som bare lader, da kan jeg bare skru den av når ferdig med lading.

Men i gjestehavn når jeg bruker den som strømkilde for kjøleskap etc vil batteriene ligge med stadig 13,8 v, og det syns jeg er litt i det høyeste for agm batteriet. Ville gjerne justert float ned til ca. 13,4-5 volt. Noen som har gjort det?

Redigert av Haba (see edit history)

Ser at ein del AGM fabrikkantar merkar produkta sine me relativt høg vedlikehaldsspenning enno, medan andre har justert ned dette talet.

Min erfaring i praksis er at nevnte ladar har tørka ut to sett med AGM batteri i løpet av 2-3 år pr. sett. Men for all del. dette er kun to kjente batterifabrikkat, mogleg at andre tolar meir.

Det skal seiast at ladaren har stått på, meir eller mindre heile tida ( eigaren har vore vane med syrebatteri tidlegare )

Redigert av Havlengt (see edit history)

Tillater meg et innspill her ang. AGM.
13,8V bør kun brukes ved konstant syklisk drift, det betyr at batteriene utlades med DoD >7% både regelmessig og med forholdsvis kort avstand.

Typisk bruk av AGM på f.eks. båt og hytter, som da medfører floatlading i hele uken (og flere måneder),
krever at floatspenningen senkes til <13,4V ved 25°C (og videre tilpasset etter temperatur).

Ladere som ligger konstant på 13,8V bør i så fall unngås til bruk med AGM.
Dessuten finnes det en del ladere som også tar hensyn på lengre float-ladetid uten tilkoblet forbruk.
Slike ladere reduserer floatspenningen på enda noe lavere når batteriene ikke er i bruk/systemet ikke blir belastet i det hele tatt.
mm.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Har vært bekymret for uttørking av batteriene etter å lest meg opp her på BP. Derfor ligger jeg aldri med kontinuerlig lading. Men når jeg er på tur blir laderen stående som strømkilde med 13,8v. Laderen er jo godt brukbar den, bortsett fra den høye float spenningen. Hva med å sette en diode i serie med ladeledningen, men da blir vel vedlikeholdspenningen for lav. Andre triks?

Kan jo forsåvidt forholde meg som Worry II foreslår. Batteriet er Sønnak dual agm og float er oppgitt til 13,8 volt.

Redigert av Haba (see edit history)

Hvis laderen ikke trenger direkte kontakt?
13,8V - 0,6V over dioder blir 13,2V = ok.

Men samtidig kommer ladeslutspenningen ikke høy nok opp siden den blir også - 0,6V.
Da måtte man fjerne dioden igjen.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...