Jump to content

Nytt 12v anlegg i liten båt

NOR2138

Recommended Posts

Jeg feilsøkte hvorfor sikringen gikk i dag, og fant et spaghetti-virrvarr bak sikringspanelet, og vil gjerne gjøre alt på nytt, for å kjenne systemet og lettere feilsøke en annen gang.

Det er ikke mye utstyret i båten, men jeg håper noen kan gi meg en pekepinn på sikringer og kabler jeg bør bruke.

Kurs 1, lys inne: 6 lamper(led), 5A

Kurs 2, lys ute: 4 lanterner(led), 5A

Kurs 3, navi: SimradTP22, gammel kartplotter og ekkolodd, 10A

Kurs 4, septik: El-dass, septikvern, 20A

Kurs 5, div: ferskvannspumpe, 2 usb, kjøleboks: 15A

Kurs 6: reserve

Ser dette fornuftig ut?

(Startmotoren koples vel utenom og rett på hovedstrømbryteren?)

Mi ringe meining om kurs 5:

Ferskvannspumpe og kjøleboks, har begge litt "tyngde" i forbruket. Ikkje desto mindre so skal dei kunna gå samtidig, so eg spør: Hvis desse skal dela sikring, blir denne då unaturlig stor for at dei skal få nok strøm til å arbeida samtidig?

USB skal gi 2 - 3 A med 5 volt. På 12 volt blir det eit forbruk på mindre enn 1,5 A. ein sikring på 15 A til denne, er i praksis ingen sikring, det er den altfor stor til.

Ein annen ting: eg vil sei er at bruk flatstiftsikringer. Å setja opp att slike runde bilsikringar av det gamle slaget, er vel nærmest å kjøpa seg problemer til framtida.

Magne

Kort fortalt :

Når du seiler (altså ikke bruker motor), så skal sidelanternene rød/grønn og akterlanterne være tent.

Er du for motor skal i tillegg motor lanternen være tent (hvit lys halvveis opp i masta)

For anker er det kun rundt lysende hvit lanterne i toppen som skal være tent (og den skal bare være tent da).

Mao er det greit å kunne tenne/slukke dem i forhold til det.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Det kan være greit å gjøre seg noen tanker om sikring av utstyr i båt. Sikringen sitter på kabelen for å hindre varmgang i den som i verste fall kan føre til brann. Sikringen må derfor være av et slikt kaliber at den bryter dersom det trekkes mer strøm enn det kabelen tåler. Kabelen må derfor tilpasses forbrukeren, feks en vannpumpe, og hvor langt unna batteriene denne er. Lengre unna betyr at kabelen må være tykkere for å unngå spenningsfall. Tykkelse og lengde finner feks ved hjelp av kalkulatoren, etterpå velger du en sikring som passer. Blue Sea har en greit oversikt over dette. https://www.bluesea.com/resources/1437

Setter veldig stor pris på all hjelp her inne!

Min båt er et korte avstander til det som trekker noe særlig strøm, heldigvis.

Er det ok å løse ankerlanternen slik? De andre instrumentene på samme kursen blir koplet fra når ankeret er ute.

Tror det er litt overkill på et par av kursene, men da er man jo på den sikre siden.
bilde

Jeg ville ha byttet ut 1 mm2 kabel til LED lys med 1,5 mm2. (1 mm2 er litt "puslete"). Vanlige lanterner bruker ca 2 A (hvis det ikke er LED), og med 4 stk har du et strømtrekk på 8 amp som bør sikres med 15A. Hvis det er separat kabel til hver lanterne, er 1,5 mm2 ok.

Og hvis du har alt av minus på en kabel fra batteriet, må den i alle fall være 4 mm2 til koblingsskinne for felles minus. Og samme mm2 fra hovedbryter pluss til koblingsskinne felles pluss.

Redigert av Zach (see edit history)

Noen tips fra Nordisk Båtstandard:

1) Belysning deles på minimum to kurser slik at ikke all belysning faller ut hvis sikringen ryker.

2) Sikkerhetsutstyr og alle forbrukere over 5A skal ha separate sikringer.

Kan anbefale en slik sikringsboks for 12 kurser med innebygget minusskinne da denne gir et oversiktlig opplegg.

Maksimal sikringsstørrelse er 30A og maksimalt totalt strømtrekk er 100A.

bilde

Redigert av Fiks (see edit history)

For å presisera ei meining frå forrige innlegg, so syns eg at 15 - 20 A sikring er altfor stor til USB. Eg syns ikkje den skal ha større sikring enn 3 eller 5 A.

Ein annen ting som eg held for å vera lurt er å setja opp ein sikringsboks med plass til utvidelse, kanskje plass til 8 eller 12 sikringer. Der vil alltid komma litt meir og litt.....

Hei

Eg har gjort eindel forandringer på den tegningen din, og har "bakt inn" desse momenta:
1/  Sikringsboksen som Fiks foreslår har 12 sikringer. At denne boksen gir eit oversiktlig opplegg, er ein ting, men eg vil ogso sei at den ser ut som den gir eit pent og solid opplegg.
2/  Fiks kjem med noko frå Nordisk Båtstandard at Belysning deles på minimum to kurser slik at ikke all belysning faller ut hvis sikringen ryker.
3/  Lanterner er delt på to brytere, slik Erik seier - 1 for seilføring, og 1+2 for motorkraft.
4/  Ankerlanterna har fått egen sikring og brytar.
5/  USB kontaktane har fått eigen sikring som ikkje er større enn at den ryk før kontakten brenn opp.
6/  der er bra reserveplass.

bilde

Magne

Den skal jeg ta vare på, ser veldig fornuftig ut, takk!

Grunnen til at jeg har tviholdt på 6 kurser, er at det ikke er god plass til et stort eller flere bryterpaneler. Men jeg løser dette ved å la noe alltid være tilkoplet, særlig det med egne brytere. Dette kan jo da naturligvis gå utenom disse bryterene jeg har i dag. Nå er det bare å handle inn og få pågangsmot :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...